هیچ محصول تراریخته کشاورزی در ایران کشت نمی‌شود

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ محصول کشاورزی تراریخته در ایران کشت نمی‌شود و فقط برخی روغن‌های خوراکی مثل سویا با کنترل و تائیدیه‌های معتبر وارد می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمد حسن عزیزی اظهار کرد: محصولات تراریخته در بازار ایران همان است که از سال‌های گذشته بوده و هیچ محصولی اضافه نشده است، این محصولات سه نوع روغن خوراکی شامل روغن سویا، کلزا و ذرت است که وارداتی هستند و هیچ محصول تراریخته‌ای در ایران کشت نمی‌شود.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت تاکید کرد: محصولات تراریخته که از طریق واردات می‌آید فقط روغن است، کالای تراریخته دیگری وارد نمی‌شود، بیشتر روغن سویا، ذرت و کلزاست که البته در میان این روغن‌ها نیز بیشتر روغن سویا وارد می‌شود و میزان واردات روغن کلزا و ذرت خیلی کمتر است.

عزیزی گفت: روغن آفتابگردان وارداتی نیز غیر تراریخته است و روغن آفتابگردان تراریخته نداریم. روغن‌های سویا و در موارد کمتر ذرت و کلزای تراریخته هم از ابتدای ورود به کشور اعلام می‌شود و برچسب می‌خورد و کاملاً به صورت آشکار و با انجام کنترل‌های قانونی از طریق سازمان‌های مختلف واردات آن انجام می‌شود.

وی افزود: برای واردات روغن از خارج همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود، روغن‌هایی هم که اعلام می‌شود تراریخته است، روغن‌هایی هستند که در همه دنیا مصرف می‌شود و شرط واردات روغن‌های تراریخته این است که در خود کشور تولیدکننده هم مصرف شود. مثلاً اگر از برزیل یا آرژانتین باشد در صورتی وارد می‌شود که در همان کشور هم مصرف شود و در دنیا هم منع مصرف نداشته باشد و همه این موارد از مبدا و هنگام ورود به کشور کنترل می‌شود.

عزیزی ادامه داد: در کل دنیا بیش از ۹۰ درصد و شاید در حد ۱۰۰ درصد روغن سویا تراریخته است و این مساله مختص ایران نیست. در مورد کلزا و ذرت هم که میزان واردات ایران کمتر است حدود ۷۰ درصد روغن‌های موجود در دنیا تراریخته است.

وی گفت: هیچ محصول کشاورزی تراریخته در ایران کشت نمی‌شود، ذرت‌هایی که در داخل تولید می‌شود هیچکدام تراریخته نیست، میزان ذرت‌هایی که از خارج وارد می‌شود زیاد نیست و البته ذرت‌های وارداتی برای مصرف انسان تراریخته نیستند اگر هم ذرت تراریخته وارد کشور برای مصرف دام است.

عزیزی افزود: هر سال حدود ۱۰ میلیون تن ذرت دامی وارد کشور می‌شود که تقریباً همه آن تراریخته است و برای خوراک دام در دامداری‌هاست، میزان واردات ذرت معمولی برای مصرف انسانی که البته تراریخته هم نیست کم است.

وی به ایرنا گفت: در ایران هیچ کشت تراریخته‌ای نه برای دانه‌های روغنی، نه برای سویا، ذرت، کلزا، نه برای برنج و نه حتی پنبه نداریم. البته در سطح آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای اینکه محققان از میزان مقاومت در برابر بیماری و میزان محصول، برخی محصولات کشاورزی تراریخته مطلع شوند، تولید آزمایشگاهی تراریخته در کشور داریم که همه سازمان‌های مسئول مانند وزارت کشاورزی سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت از آن مطلع هستند اما در سطح تجاری هیچ مزرعه تراریخته‌ای در کشور وجود ندارد.

کد خبر 453654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.