جریمه صنایع آلاینده به جای تخصیص به شهرداری‌ها صرف رفع آلایندگی شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: متأسفانه در قانون بودجه پیش‌بینی نادرست شده است که صنایع آلاینده را جریمه کنیم و پولش را به شهرداری بدهیم، در حالی که پول جریمه صنایع آلاینده باید صرف رفع آلایندگی همان کارخانه‌ها و شهرها شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری روز چهارشنبه در آئین بهره برداری از واحد تصفیه پساب و امحای گازهای آلاینده شرکت پتروشیمی تبریز اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و مال این دولت یا آن دولت نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در استقرار صنایع بزرگ و جانمایی آنان در کلانشهرها محاسبه درست انجام نشده است، تصریح کرد: به عنوان مثال در دو کلانشهر اصفهان و تبریز که بادها همیشه از غرب به شرق می‌وزد، صنایع آلاینده نیز درست در غرب تأسیس شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علت آلایندگی تبریز این است که اصول اولیه محیط زیست را در استقرار صنایع رعایت نکرده‌اند و تمام آلایندگی‌ها وارد شهر می‌شود و ما مجبور به هزینه‌های گزاف برای رفع آلایندگی هستیم.

کلانتری ادامه داد: مسئله دیگر در استقرار صنایع برای کلانشهرها در نظر نگرفتن فاصله آنان از تمرکز جمعیتی است. به دلیل حمل و نقل آسان و رفت و آمد سریع کارگران به محیط کار، فاصله محل صنایع بزرگ و آلاینده با مکان‌های ساکن جمعیت رعایت نشده است و ما امروز گرفتار معضل آلایندگی در کلانشهرها هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تأثیر آلایندگی‌ها بر افزایش مرگ و میر کرونا گفت: طبق تحقیقات دانشگاه‌های آمریکا، به ازای یک واحد افزایش ذرات معلق هشت درصد بیماران کرونا بیشتر می‌میرند.

وی با اشاره به افزایش تمرکز خودروها و صنایع در شهرها اظهار کرد: امروزه مصرف گازوئیل و مازوت به دلیل تردد کامیون‌های بالای ۵۰ سال در شهرها و استقرار صنایع افزایش یافته است که بزرگ‌ترین آلاینده شهرها هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور توان نوسازی خودروهای دیزلی را با سرعت بیشتر نداریم.

کلانتری خاطرنشان کرد: فقط در تهران در فصل پاییز ۶۰ درصد آلایندگی مربوط به خودروهای دیزلی و ۲۰ درصد مربوط به سوخت نیروگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی تبریز اولین کارخانه‌ای است که آلایندگی ندارد و اگر شرایط امروز پایدار باشد می‌تواند به عنوان شرکت سبز ثبت شود، گفت: امیدوارم بقیه صنایع آلاینده نیز از این سیاست پتروشیمی تبریز پیروی کنند تا شهرها از آلودگی پاک شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به عسلویه اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای عسلویه هزینه شده است که به خاطر صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری امروز منطقه قابل سکونت نیست.

کلانتری با اشاره به اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه، این طرح را یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین طرح زیست محیطی اعلام کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ یک دهم واحد فشار خون مردم تبریز به خاطر غبارهای نمکی بالا رفت و اگر این گونه پیش می‌رفت باید تبریز تخلیه می‌شد.

پروژه پوشش گذاری واحد تصفیه پساب و امحای گازهای آلاینده به عنوان اولین سیستم تصفیه‌خانه کاملاً بسته کشور با هزینه بیش از ۲ میلیون یورو در شرکت پتروشیمی تبریز با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 453624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.