علت ممنوعیت پخت نان کنجدی در اصفهان/ کمبود آرد نداریم

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه مشکل کمبود آرد نداریم و دغدغه نانوایان ترمیم نرخ نان بود، درباره ممنوعیت پخت نان کنجدی در اصفهان توضیحاتی ارائه کرد.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش حدود ۲۰ درصدی نرخ نان، اظهار کرد: نرخ نان باید ترمیم می‌شد زیرا با توجه به افزایش نرخ آب، برق، گاز، بیمه و دستمزد کارگر، قیمت نان نیز باید طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۸۵ از ابتدای ماه فروردین هر سال افزایش یابد.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته هر سه یا چهار سال یک بار نرخ نان تعیین می‌شد اما در دو سال اخیر نرخ نان را اعلام می‌کنند که جای تقدیر دارد زیرا اگر نرخ نان سه یا چهار سال یک بار تغییر کند سبب لغزش و آرد فروشی نانوا و سقوط استانداردهای علمی و فنی در نانوایی‌ها می‌شود.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه مردم نیز برای سلامت خود نباید اجازه دهند که حق نانوا تضییع شود، گفت: در بسیاری از استان‌ها از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان وزن چانه‌های نان از ۲۰۰ گرم به ۱۵۰ تا ۱۱۰ گرم کاهش یافته است زیرا مسئولان آنها اعلام کردند نان را گران نمی‌کنیم، وزن چانه را کم کنید. در حالی که این اقدام به سلامت نان و مردم آسیب می‌زند.

خواجه افزود: مسئولان اصفهان با تصمیم برای افزایش نرخ نان از صنف نانوایان و سلامت جامعه حمایت کردند زیرا نانوا نباید از جیب خود برای مردم سوبسید دهد. همانطور که سایر کالاهای خوراکی گران شده، هزینه‌های پرسنلی و کارگری نانوایان نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در اصفهان کمبود آرد نداریم، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات صنف نانوایان، نرخ نان بود که امسال ترمیم شد و از مسئولان استان برای این امر تشکر می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، اسماعیل نادری معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در حاشیه کارگروه آرد و نان استان از ممنوعیت پخت نان کنجدی در این استان خبر داد و گفت که نانوایان یارانه‌ای استان حق استفاده از کنجد را ندارند و تنها موظف به پخت نان مصوب هستند زیرا استفاده از کنجد در نانوایی‌ها عامل سو استفاده و نارضایتی مردم شده است.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان در واکنش به این خبر اظهار کرد: حذف نان کنجدی به نظر می‌رسد برای جلوگیری سو استفاده برخی نانوایان و افزایش خودسرانه قیمت نان کنجدی باشد از سوی دیگر امسال قیمت کنجد نیز از کیلویی ۱۵ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان افزایش یافته است اما معتقدم به جای حذف کنجد که بر ارزش غذایی نان تأثیر دارد باید با برخی افراد سودجو و متخلف برخورد می‌کردند.

به گزارش ایمنا، ماهانه ۴۸ هزار تن آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای در استان اصفهان مصرف می‌شود. سرانه مصرف آرد هر نفر اصفهانی در هر ماه ۶.۶ کیلوگرم بوده که این میزان نسبت به میانگین سرانه مصرف آرد در کشور پایین‌تر است.

حدود پنج هزار نانوایی در استان اصفهان فعال است که حدود ۹۸۰ واحد آن در شهرستان اصفهان است.

کد خبر 453280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.