تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس؛ انتخاب ترامپ شوک موقتی بر بازار دارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوک مثبتی به بازار سرمایه خواهد داد اما این شوک پایدار نخواهد بود. در این میان با توجه به گزارشات اصلاح نسبت P/E بازار پیش بینی رسیدن شاخص تولید به سه میلیون نیز دور از انتظار نیست.

سید امین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار بورس ایران اظهار کرد: با انتخاب هر یک از دو نامزد انتخاباتی، تغییر آن چنانی در رفتار خصمانه آمریکا علیه ما ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: حتی ممکن است با آمدن جو بایدن شرایط پیچیده‌تر نیز بشود. این پیچیدگی از این نظر خواهد بود که بایدن می‌تواند با مذاکره با سایر کشورها به ویژه اروپا (باتوجه به نظر مثبت اروپایی‌ها به بایدن) ممکن است اجماعی بین اروپا و آمریکا علیه ایران رخ دهد بنابراین من فکر نمی‌کنم که آمدن بایدن تأثیر شگرفی بر مسائل کشور ما داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: امکان کاهش چشمگیر قیمت دلار با آمدن بایدن بسیار کم است. در واقع ممکن است نرخ فعلی دلار پس از انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، تا کانال ۲۱ یا حتی ۱۹ هزار تومان نیز کاهش یابد اما تأثیری بر بازار سرمایه و بورس ایران نخواهد داشت.

کاهش نرخ دلار تأثیر چندانی بر بازار بورس ندارد

موسوی ادامه داد: بر اساس گزارشاتی که شهریورماه، از سه ماهه دوم سال ۹۹، ارائه شد حاکی از آن است که دلار بیشتر بین ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان در شرکت‌ها منعکس شده و نرخ‌هایی که در بازار سرمایه خرید و فروش انجام شده بر اساس همین قیمت بوده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد کاهش نرخ دلار تا ۱۹ هزار تومان تأثیری بر بازار سرمایه داشته باشد بنابراین با کاهش قیمت دلار نمی‌توان منتظر کاهش فروش اقلام صادراتی از نظر قیمت بود.

وی گفت: نرخ کنونی دلار برای ما مزیت محسوب می‌شود زیرا نیروی کار و مواد اولیه ارزان می‌تواند صادرات ما در منطقه را تقویت کند بنابراین نرخ کمتر از ۲۵ هزار تومان چنان قابل پذیرش نیست. در کانال ۲۳ هزار تومانی، می‌توان تبعات نرخ دلار را در کشور کنترل کرده و به صادرات رونق بخشید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای شرکت‌های بورسی عموماً نرخ ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان، نرخ جذابی است و حتی با آمدن بایدن نیز نرخ دلار کمتر از این قیمت نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در پایان آذرماه گزارشات خوبی از بازار داشته باشیم.

بازار بورس کاملاً هیجانی است

موسوی ادامه داد: رفتار کنونی بازار کاملاً هیجانی است؛ همه بازارها اکنون دچار هیجان منفی است. لیدر محوری نیز موضوعی است که اکنون موجب رشد منفی بازار شده است. زمانی که نماد «خودرو» به بازار وارد می‌شود، بازار منفی می‌شود که برای حرکت در ادامه بازار جذاب نیست. شاید خودرو زمانی با استراحت، اصلاح، مقاومت یا سایر مسائل درگیر باشد که این موضوع برای صنایعی که هیچ ارتباطی با پارامترهای صنعت خودرو ندارند خوشایند نیست.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پتانسیل رشد بازار سرمایه، اظهار کرد: این بازار برای صنایع مختلف جذاب بوده و همچون بازارهای موازی از جمله مسکن، خودرو و طلا، بازار سرمایه نیز جذابیت لازم برای سرمایه گذاری افراد را دارد. علاوه بر این سرمایه گذاری در این بازار صرف نظر از افزایش رشد قیمتی سهام، سودآوری شرکت‌ها سرمایه گذاری در این بازار را توجیه می‌کند. به رغم آنکه در سایر بازارها درآمد آن چنانی وجود ندارد.

موسوی افزود: با در نظر گرفتن شاخص یک میلیون واحدی اردیبهشت ماه و شاخص حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی اکنون، متوجه می‌شویم که نسبت P/E در آن زمان حدود ۲۰ بوده است اما با گزارش منتشر شده در پایان شهریور ماه، اکنون این نسبت با نرخ شاخص کنونی حدود ۱۵ قرار دارد. این مقدار با گزارشات پاییز و شاخص یک میلیون و ۱۰۰ هزار نسبت P/E به ۱۰ نیز می‌رسد که نرخ معقول، منطقی و ارزانی است.

وی ادامه داد: اگر نرخ ارز به صورت هیجانی در پی رأی آوردن ترامپ افزایش یابد، در میان مدت قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان خواهد ماند و تا فروردین ماه می‌توان نرخ دلار را در همین کانال نگه داشت. در چنین حالتی هر افزایش نرخی بیشتر از این قیمت می‌تواند ناشی از هیجانات منفی بازار باشد.

موسوی افزود: قطعاً انتخاب هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، می‌تواند در جذابیت برخی سهم‌ها و کاهش پتانسیل رشد برخی دیگر مؤثر باشد. در حال حاضر روند بازار نشان دهنده کاهش نرخ سهام همه شرکت‌ها است که ناشی از هیجان است اما اینکه همه بازار اکنون مثبت و منفی می‌شود، هیجانی است و حتی ممکن است به انتخابات نیز مربوط نباشد.

تأثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی در تورم

وی ادامه داد: زمانی که تورم بالایی در کشور وجود دارد، کاهش نرخ سود سپرده موجب جدا شدن این پول از بازار پول جدا شده و به سایر بازارها وارد می‌شود و امکان ورود آن به بازارهایی همچون خودرو، ملک، و یا سکه و ارز و یا طلای آب شده که با مسائل مالیاتی درگیر نخواهد بود، وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر افزایش نرخ سود سپرده بانکی گفت: نقدینگی که از بازار پولی آمده، کمتر به بازار سرمایه وارد می‌شود. از طرفی شاید نرخ رسمی سود بانکی اکنون ۱۵ درصد باشد اما نرخ سود سپرده بانک‌ها تحت شرایط خاص تا ۲۱ درصد هم افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی رسمی شدن نرخ ۲۱ درصدی سود بانکی، تأثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

پتانسیل رشد بازار سرمایه از سایر بازارهای مالی بیشتر است

موسوی افزود: بنابراین امکان اینکه افراد، سرمایه خود را از بازاری با امکان رشد بیشتر از این نرخ، به بازاری ببرند که فقط ۲۰ درصد سود در اختیارشان خواهد گذاشت، بسیار کم است. بنابراین غیر از به ثبات رسیدن بورس و بازار سرمایه به نظر نمی‌رسد مردم به سود ۲۰ درصد سپرده بانکی رو آورند. باید توجه داشت که همچنان بازارهای موازی بازار پول جذاب‌تر بوده و در این میان بازار سرمایه پتانسیل بیشتری برای رشد دارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که ترامپ در آمریکا انتخاب شود، شوک مثبتی بر همه بازارها به وجود خواهد آمد و اما این شوک به سرعت فروکش می‌کند شاخص تولید به سه میلیون نیز خواهد رسید.

کد خبر 453274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مهدی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    1 0
    پیروز انتخابات بایدن است و بورس شدیدا رشد و بازارهای دیگر سقوط خواهند کرد
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    بورس همیشه در بلندمدت به نفع سهامداران است مواظب باشین کجا پولاتونو میبرین خرج میکنین