مشتری و زحل در غرب، مریخ و ناهید در شرق

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: این هفته سیاره مریخ نیز بعد از چندین ماه در جایگاه مناسبی قرار گرفته و موقعیت مناسبی است تا شهروندان بتوانند بعد از غروب خورشید آن را رصد کنند.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این هفته شهروندان می‌توانند از یک تا دو ساعت بعد از غروب آفتاب، در سمت شرق، متمایل به جنوب شرقی، نقطه نورانی پر نوری را ببینند که رنگی متمایل به قرمز دارد. این نقطه پر نور، چهارمین سیاره از سیارات منظومه شمسی، سیاره مریخ یا بهرام است.

وی افزود: بعد از غروب آفتاب به تدریج مریخ ارتفاع بیشتری می‌گیرد و رصد آن راحت‌تر است، اما با توجه به اینکه در دو ساعت بعد از غروب، مردم بیشتر در بیرون از منزل و در مسیر بازگشت به خانه هستند، زمان مناسبی است تا نگاهی به آسمان بیندازند و مریخ را مشاهده کنند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: در همین ساعات بعد از غروب نیز، زحل و مشتری در سمت جنوب و جنوب غربی آسمان نمایان هستند. دیدن این دو غول گازی منظومه شمسی طی یک تا دو ماه آینده امکانپذیر است.

بارونی با بیان اینکه نقطه نورانی سمت راست مشتری و سیاره سمت چپ زحل است، عنوان کرد: این دو سیاره تا دو ماه دیگر قابل رصد بوده و بعد از آن به صورت ظاهری در نزدیکی خورشید قرار می‌گیرند و برای چند ماهی به سختی قابل مشاهده هستند.

وی اظهار کرد: یک تا دو ساعت قبل از طلوع خورشید، در محدوده مکانی رصد سیاره بهرام یا مریخ در سمت شرق و جنوب شرقی، متمایل به جنوب شرقی، نقطه پر نوری قابل مشاهده است که سیاره زهره یا ناهید است. این سیاره بعد از ماه، پرنورترین جسم آسمان شب است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: غروب خروشید این هفته حدود ساعت ۱۷ و طلوع خورشید حدود ساعت ۶:۳۰ صبح است. به علاقه مندان نجوم توصیه می‌شود رصد سیاره مریخ و زهره را از دست ندهند.

کد خبر 453267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.