چرا به کرونای شدید مبتلا می‌شویم؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که ممکن است سیستم ایمنی افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا به جای مقابله کردن با ویروس، به بدن افراد حمله کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۵۲ بیمار مبتلا به نوع شدید کرونا را که هیچ نوع اختلال خود ایمنی نداشتند، ارزیابی کردند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تقریباً نیمی از بیماران شرکت کننده در این مطالعه دارای اتوآنتی بادی هستند و از بین ۵۰ درصد افرادی که به شدیدترین نوع بیماری کرونا مبتلا بودند، بیش از ۷۰ درصد آن‌ها اتوآنتی بادی داشتند.

اتوآنتی بادی، یک آنتی‌بادی است که توسط سیستم ایمنی ساخته شده و علیه یکی یا چند مورد از پروتئین‌های خودی هدف‌گیری شده است. نتایج بررسی‌های محققان نشان داد که بدن این افراد اتو آنتی بادی تولید می‌کند که به جای هدف قرار دادن ویروس مورد نظر، به سلول‌های انسانی حمله می‌کند. در بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

اگر پزشکان بتوانند این اتوآنتی‌بادی‌ها را تشخیص دهند، ممکن است بتوانند با تجویز داروهایی که برای درمان بیماری‌های خودایمنی مصرف می‌شود، به بهبود سلامت بیماران کرونایی کمک کنند. استفاده از این نوع داروها باعث درمان بیماری کرونا نمی‌شود، بلکه ممکن است به بهبود علائم آن کمک کند. پژوهشگران معتقد هستند که وجود اتو آنتی‌بادی در بدن برخی افراد باعث بروز لخته خون و مشکلات جریان خون می‌شود.

چنین مشکلات مربوط به انعقاد خون در میان بیماران مبتلا به کرونا مشاهده شده است. اگر اتوآنتی‌بادی به مدت طولانی در بدن افراد تولید شود، ممکن است باعث بروز مشکلات طولانی مدت‌تر شود. به گفته محققان، لوپوس هرگز درمان نمی‌شود، گاهی اوقات علائم مربوط به این بیماری بهبود پیدا می‌کند و سپس دوباره شدت می‌گیرد. این اتفاق مربوط به حافظه اتوآنتی‌بادی افراد است.

سایر بیماری‌های ویروسی نیز باعث ایجاد اتوآنتی‌بادی می‌شود. سلول‌های ایمنی خاص که سلول‌های ایمنی B نام دارند به منظور مقابله با ویروس‌ها، آنتی بادی تولید می‌کنند، اما گاهی اوقات بدن به اشتباه بر اساس سلول‌های انسانی که توسط ویروس از بین رفته است، آنتی بادی تولید می‌کند. ممکن است حتی بیماری‌های متوسط تا خفیف نیز باعث ایجاد این نوع پاسخ آنتی بادی شود.

کد خبر 453220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.