بایدن می‌تواند پیروز انتخابات باشد

سفیر سابق ایران در لندن گفت: آنچه که در آمارها مشخص بوده این است که تا به این لحظه جو بایدن در آرای مردمی وضعیت بسیار بهتری نسبت به ترامپ دارد. اگر شاهد اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای نباشیم، بایدن می‌تواند پیروز انتخابات باشد.

جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون شرایط انتخاباتی آمریکا اظهار کرد: برای نخستین بار، ایالات متحده آمریکا با پدیده‌ای مواجه شده است که طی آن همه چارچوب‌های اصولی و قانونی زیر پا گذاشته می‌شود. ترامپ نیز برای تحقق آنچه که در ذهن دارد از منافع ملی کشورش خرج می‌کند و در راستای تأمین منافع نظام سرمایه داری که خود جزئی از آن محسوب می‌شود گام برمی‌دارد.

وی افزود: ترامپ با شعار اول آمریکا، جهانی شدن و جهانی سازی را زیر سوال برد و ساختار تازه‌ای که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد را نادیده گرفت و ایالات متحده را در مسیر بی اعتنایی به هم‌پیمانان، خروج از معاهده‌های بین‌المللی گوناگون و یکجانبه‌گرایی قرار داد. اگرچه ادعای تأمین منافع مردم را هم داشت، اما در واقع در مسیر تأمین منافع سرمایه‌داری حرکت کرده و می‌کند و بر این باور است که این سرمایه داری است که اشتغالزایی می‌کند؛ البته در شرایطی هستیم که با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، صحت این ادعا نیز زیر سوال رفته است و شاهد اثرات تبعات شیوع این بیماری بر اقتصاد ایالات متحده هستیم. با این شرایط اگر انتخابات ریاست جمهوری همین امروز برگزار شود، ترامپ در آن شانسی برای پیروزی ندارد.

سفیر سابق ایران در لندن ادامه داد: در این بین باید منتظر بود و دید تمهیداتی که دونالد ترامپ در سر دارد می‌تواند وی را از این مهلکه نجات دهد یا خیر. ضمن اینکه باید این نکته را مدنظر قرار داد که سیستم انتخاباتی آمریکا تنها بر مبنای آرای مردمی نیست و آرای الکترال نقش مهمی در پیروزی یک نامزد ایفا می‌کند.

ساداتیان خاطرنشان کرد: آنچه که در آمارها مشخص بوده این است که تا این لحظه جو بایدن در آرای مردمی وضعیت بسیار بهتری نسبت به ترامپ دارد. اگر شاهد اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای نباشیم، بایدن می‌تواند پیروز انتخابات باشد؛ اما به دلیل نقشه‌ها و بازی‌هایی که ترامپ در سر دارد، اوضاع به سمت و سویی حرکت می‌کند که انتخابات مخدوش شود.

کد خبر 453105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.