تجهیزات فناورانه نمونه‌برداری گندم ساخته شد

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اقدام به تأسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان کرده است تا روند ورود نوآوری و فناوری را به این حوزه تقویت کند.

به گزارش ایمنا، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان با راهبری دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توانسته است اقدامات قابل توجهی برای ایجاد تحول در حوزه گندم و تولید نان انجام دهد.

ایجاد تعامل و هماهنگی مناسب بین تشکل‌های غیردولتی و نیز بین بخش دولتی و غیردولتی و ارتقاء جایگاه و افزایش تاثیرگذاری بخش خصوصی در اقتصاد ملی و جهانی، بخشی از وظایف تعریف شده این کانون است.

همچنین کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان وظیفه دارد تا با استفاده از توانایی علمی و تجربی و فنی جوانان نوآور در راستای اقتصاد مقاومتی به ارتقا کیفیت زنجیره گندم، آرد و نان و سایر فراورده‌های آرد کشور کمک کند.

تولید محصولات فناورانه

این کانون که در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسید، توانسته است طراحی و ساخت دستگاه تست سریع پروتئین و رطوبت گندم با استفاده از تکنولوژی نزدیک فروسرخ را با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به اتمام برساند. این دستگاه نقش موثری در ارتقای کیفیت گندم خریداری شده در کشور ایفا می‌کند.

طراحی و ساخت دستگاه سنجش سریع دی تیونیت سدیم در آرد، خمیر و نان و مطالعه و طراحی سامانه پایش موجودی گندم در سیلوها، نیز بخش دیگری از فعالیت‌های نوآورانه این کانون محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه کشور باید در حوزه تولید آرد و گندم به خودکفایی کامل برسد و هیچ چالشی نباید روند تولید این محصولات را دچار نوسان کند، این کانون با مشارکت در طرح ارتقاء تاب آوری ملی و رقابت پذیری بین المللی با اتکا به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نان، در این حوزه، وظایف خود را به انجام رساند.

آکادمی ملی نان

یکی از اقدامات قابل توجه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان، تأسیس مرکز نوآوری و آکادمی ملی نان بود که با حمایت مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صورت گرفت. آکادمی ملی نان برنامه‌های آموزشی خود را آغاز کرده است و تلاش دارد تا با عبور از روش‌های سنتی و کم‌بازده، فناوری‌های نوین را به فعالان این عرصه آموزش دهد.

نصب ۱۵ دستگاه نمونه‌برداری

کانون یک کارگروه برای مدیریت اجرایی آکادمی ملی نان تشکیل داده است. این آکادمی تا کنون برای برگزاری ۲۰ دوره آموزش تخصصی و ۱۰ دوره آموزش عمومی برنامه‌ریزی کرده است.

یکی دیگر از اقدامات دانش‌بنیان کانون، حمایت از ساخت اولین دستگاه نمونه‌برداری اتوماتیک گندم بود که با همکاری شرکت فناور جهان یکتا پارسیان انجام گرفت. پس از بومی‌سازی فناوری این دستگاه، تا پایان شهریور ۱۳۹۹ حدود ۱۵ دستگاه در مراکز خرید گندم نصب گردید.

به منظور توسعه همکاری‌های بین‌سازمانی و ایجاد ارتباط بیشتر بین سه حوزه، صنعت، بازار و دانشگاه، این کانون با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی همکاری می‌کند.

مرکز پژوهش‌های غلات، شرکت بازرگانی دولتی ایران، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، سازمان غذا و دارو، کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم، اتحادیه نانوایان سنتی، انجمن ماشین سازان و انجمن بهبود دهندگان، تعدادی از نهادهای است که این کانون برای پیشبرد اهداف حوزه صنعت آرد و گندم با آن‌ها همکاری کرده است.

گزارش از: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

کد خبر 453093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.