کرونا پله ترقی بود نه مصیبت

یک کارشناس اقتصادی گفت: کرونا سطح فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داده است، بنابراین نمی‌تواند موجب تورم شده باشد. اقتصاد کشور در شرایط رکود قرار دارد، یعنی کالا در بازار موجود است اما خریدار ندارد.

امیر هرتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کسری بودجه دولت نتیجه فقط یک عامل نیست بلکه در اصل حجم فعالیت‌های اقتصادی کم شده است. کرونا یک مسئله بهداشتی است و معاملات رو در رو را در اقتصاد کاهش داده است. دولت باید دوره‌ای را طی کند تا زیرساخت‌های لازم برای معاملات غیر حضوری ایجاد شود. بنابراین تقاضای قبل از کرونا دوباره ایجاد خواهد شد، فقط ممکن است ۵ تا ۱۰ درصد تقاضا به دلیل نبود زیرساخت لازم از بین برود.

وی افزود: کاهش فعالیت‌های اقتصادی در درآمد مالیاتی دولت تأثیرگذار و در نتیجه کسری بودجه دولت را تشدید کرده است اما نسبت به عوامل دیگر اثر بسیار کمی داشته و بیشتر بر بیکاری عموم جامعه تأثیرگذار بوده است. این عامل نیز بر درآمدهای مالیاتی دولت تأثیری نداشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کرونا پله ترقی بود نه مصیبت، ادامه داد: کرونا سطح فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داده است، بنابراین نمی‌تواند موجب تورم شده باشد چون کمبود کالایی وجود نداشته است بلکه اقتصاد کشور در شرایط رکود قرار دارد، یعنی کالا در بازار موجود است و خریدار ندارد و در رکود اقتصادی، کرونا نمی‌تواند موجب تورم شود ولی موجب افزایش بیکاری شده است.

هرتمنی با اشاره به مشاغل آسیب دیده گفت: حمایت از مشاغل آسیب دیده بر عهده تأمین اجتماعی است و این حمایت بر بودجه دولت فشار می‌آورد. اگر دولت قصد پرداخت هزینه‌های مربوط به تعطیل کردن اصناف را پرداخت کند کسری بودجه را افزایش خواهد داد. در مجموع کرونا می‌تواند با افزایش هزینه‌های دولت و کاهش درآمدهای مالیاتی، کسری بودجه را تشدید کند.

وی با بیان اینکه قبل از کرونا بر اثر تحریم‌ها حجم تجارت خارجی دولت کاهش یافته بود، اظهار کرد: نمی‌توان کاهش حجم تجارت خارجی را فقط به کرونا ربط داد. در سطح جهانی به دلیل کاهش تقاضا، حجم تجارت کاهش یافته است. از آنجایی که رشد اقتصادی دنیا به دلیل کرونا کاهش پیدا کرد می‌توان گفت تقاضای انرژی از جمله نفت هم کاهش پیدا کرده است و شاهد مازاد عرضه در بازار هستیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر دولت در قبال دورکاری، حق حضور در اداره را به کارکنان پرداخت نکند و در دورکاری، کارمندان بهره‌وری خود را افزایش دهند، هزینه‌های عمومی و کسری بودجه دولت کاهش می‌یابد.

کد خبر 453082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.