بهره‌برداری از تونل انتقال آب کرج-تهران را متوقف کنید

رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران مخرب حیات رودخانه کرج و گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری ساکن در مسیر عبوری آب است که وزارت نیرو باید در خصوص چگونگی مطالعات زیست محیطی این پروژه به افکار عمومی توضیح دهد.

اکبر سلیم‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آغاز بهره برداری از انتقال تونلی آب از زیردست سد امیرکبیر به تصفیه خانه تهران به معنای خشکیدگی حداقل ۳۰ کیلومتر از مسیر رودخانه کرج است که حیات هزاران اصله درخت و گونه‌های مختلف جانوری و آبزی را تهدید می‌کند و چهره زیبای جاده چالوس و مسیر عبور آب را ازبین خواهد برد.

وی افزود: وزارت نیرو به عنوان متولی پروژه در خصوص پیوست‌های زیست محیطی و تبعات آن بر اقلیم و طبیعت منطقه توضیح دهد، تکلیف هزاران اصله درختی که از آب عبوری سیراب می‌شوند چه می‌شود؟

رئیس شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: آیا مسئولان به نابودی جاده چالوس و طبیعت زیبا و بکر آن تن می‌دهند؟ در واقع رودخانه کرج یکی از جریان‌های آبی خاص و بکر است که مورد توجه طرفداران محیط زیست بوده و اکنون نگرانی در خصوص سرنوشت آن به دغدغه‌ای برای افکار عمومی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی که از منابع اصلی تأمین آب شرب مصرفی شهروندان کرج است، از رودخانه کرج سیراب می‌شوند که تونل انتقال آب موجب تخریب و خشکیدگی آن‌ها شده است و به حیاتشان پایان می‌دهد.

سلیم نژاد خاطرنشان کرد: در مجموع تونل انتقال آب، آثار مخرب فراوانی بر اکوسیستم و طبیعت منطقه می‌گذارد و این مشکلات به مرور ابعاد منفی و تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از محلات شهر، تابستان کم‌آبی را پشت سر گذاشتند و کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان به هیچ وجه قابل قبول نیست و این مسئله همواره از دغدغه‌ها و گلایه‌های شهروندان بوده است؛ چرا باید آب گوارای رودخانه کرج را با تشریفات و از طریق تونل به مصرف پایتخت‌نشینان برسانند، در حالی که سهم خودمان چاه‌های آب از رده خارج و آبی بدون کیفیت است!

رئیس شورای شهر کرج اظهار کرد: از استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط تقاضا داریم در راستای احقاق حقوق شهروندان و صیانت از محیط زیست و منابع آبی و طبیعت بکر جاده چالوس و در راستای تداوم حیات پربرکت رودخانه کرج که زندگی ده‌ها هزار اصله درخت و گونه‌های مختلف جانوری و آبزی وابسته به تداوم جریان آب در بستر آن است، به موضوع ورود کرده و بهره برداری از تونل انتقال را تا شفاف سازی و روشن شدن ابعاد زیست محیطی آن متوقف کند.

کد خبر 453064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.