فضاسازی و ایجاد شهرهایی برای مردم از طریق معماری

معماران و برنامه‌ریزان شهری سراسر جهان به طور مداوم در تلاشند استراتژی‌هایی برای خانه‌سازی مقرون‌به‌صرفه بیایند. در بسیاری از شهرهای جهان، کمبود زمین به وضوح احساس می‌شود، حال آنکه ساختمان‌های تجاری خالی به وفور سراسر این شهرها را فرا گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از معماران شرکت Kraaijvanger اهل روتردام هلند استراتژی جدیدی برای تبدیل سازه‌های تجاری بدون استفاده به خانه‌های مقرون‌به‌صرفه تنها در چند روز ایجاد کرده‌اند. یکی از بهترین آثار معماری این گروه با استفاده از روش جدید The Hub نام گرفته است که در رقابتی بزرگ در سال ۲۰۱۵ به عنوان بهترین طرح پیشنهادی برای نوسازی یکی از مراکز تجاری شهر انتخاب شد. در این رقابت یک پرسش اساسی مطرح بود "اینکه زندگی بشر در آینده چگونه خواهد بود؟ " و بر این اساس از معماران شرکت‌ کننده خواسته شد برای جبران کمبود فضاهای خانه‌سازی شهری بهترین ایده خود را ارائه دهند. معماران برگزیده شرکت Kraaijvanger تصمیم گرفتند یکی از ساختمان‌های تجاری را که مدت‌ها بدون استفاده باقی مانده بود به واحدهای مسکونی کوچکی تبدیل کنند که در آن تمام نیاز ساکنان برآورده می‌شود.

معماران اهل روتردام در ایجاد فضای The Hub از عناصر پیش‌ساخته بهره گرفته و ادعا کرده‌اند که می‌توانند تنها طی چند روز سازه‌ای مشابه در ساختمان‌های خالی، اما دارای آب و برق ایجاد کنند. هر واحد مسکونی در The Hub مساحتی حدود ۱۵ مترمربع دارد و از یک آشپزخانه، انباری، سرویس بهداشتی و امکاناتی نظیر سیستم تهویه هوا، سیستم گرمایشی و اتصال رایگان اینترنت برخوردار است. سازندگان این واحدها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند تا در هر لحظه امکان جمع‌آوری اجزای تشکیل‌ دهنده و انتقال آن‌ها به سازه‌های دیگر وجود داشته باشد. علاوه بر این ساکنان The Hub می‌توانند در صورت تمایل، فضای داخلی آن را مطابق میل خود کامل تغییر دهند و اجزا واحد مسکونی خود را کم یا زیاد کنند.

ساکنان مختلفی در The Hub سکونت دارند که هر یک تغییرات قابل توجهی در واحد مسکونی خود ایجاد کرده‌اند. اولین کسی که برای زندگی به این خانه‌ها آمد تلاش کرد نقص‌های آن را پیدا کند اما جز کمبود مکانی برای نصب کنترل از راه دور لامپ‌ها، نقص دیگری در آن نیافت. سازندگان The Hub آمادگی خود را برای توسعه هر چه بیشتر واحدهای مسکونی مقرون به صرفه در سراسر شهر روتردام اعلام کرده و ادعا کرده‌اند حاضر به همکاری با تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برای تبدیل سازه‌های بدون استفاده شهر به خانه‌های مسکونی هستند.

تمرکز بر جنبه اجتماعی معماری

شرکت معماری Kraaijvanger در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد و معماران آن از همان ابتدای آغاز فعالیت خود بر جنبه اجتماعی طرح‌های خود تمرکز کرده‌اند. به همین دلیل اغلب سازه‌های خود را به صورت ساختمان‌های عمومی دارای فضاهای مشترک طراحی کرده‌اند و در واقع در مسیر پیش‌روی خود سه اصل توسعه شهری، معماری و فضای داخلی را با دقت مورد توجه قرار داده‌اند. از آن زمان تا امروز اهداف معماران شرکت Kraaijvanger تغییر نکرده است و جنبه تعامل اجتماعی با دقت در طرح‌های آنها پیاده شده است. معماران این شرکت در آثار طراحی خود فضاسازی، حفظ محیط زیست و دادن مالکیت شهرها به مردم را لحاظ کرده و توجه خود را به ایجاد سازه‌هایی دارای قابلیت‌های افزایش تعاملات اجتماعی، پایداری و زیباشناسی معطوف کرده‌اند.

از دیگر نمونه‌های موفق معماری این گروه می‌توان به ساختمان The Hart Van Zuid در مرکز شهر روتردام اشاره کرد که فضایی به مساحت ۶۵ هکتار را در برگرفته و مراکز متنوع فرهنگی، ورزشی، مسکن، خرده‌فروشی و آموزشی زیادی را در خود جای داده است. این ساختمان به وسیله مداخلاتی اساسی، بخش‌های مختلف شهر را به هم وصل کرده است و همین امر بدون در نظر گرفتن خودجداسازی‌های دوران کرونا، در افزایش تعاملات اجتماعی میان مردم شهر بسیار مؤثر واقع شده است. نمای سبز ساختمان The Hart Van Zuid بزرگ‌ترین پوشش سبز ساختمانی جهان تا به امروز محسوب می‌شود و نقشی اساسی در پاکسازی هوای منطقه ایفا کرده است.

کد خبر 452845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.