دعوا سر یک روستای کوچک در فرانسه است!

با وجود ثبت خاطره‌انگیزترین اتفاقات در روزهای پایانی مبارزات انقلابی امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو مشخص نیست دلیل پیشنهاد برخی برای تغییر نام خیابانی که به این نام در تهران قرار دارد چیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای پایانی هفته گذشته بود که بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به شورای شهر درخواست تغییر نام خیابان نوفل‌لوشاتو را کرد که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت، در بخشی از این نامه آمده است:

"از آنجا که خیابان نوفل‌لوشاتو (خیابان فرانسه قدیم) به خاطر بودن سفارت فرانسه در آن، وجه تسمیه یافته است؛ پیشنهاد داریم که شورای شهر تهران در اقدامی فوری و انقلابی، نام این خیابان را به اسامی چون «خاتم الانبیا» و یا «نبی اکرم» تغییر دهد تا شاید بتواند اندک نقشی را در جهت مقابله با اقدام شنیع توهین به ارزش‌های والای اسلامی و توهین به ساحت پیامبر مهربانی‌ها ایفا کرده باشد. امیدواریم با این اقدام در سال آخر انجام وظایفتان در آن شورا، از خود باقیات الصالحاتی بر جای گذارید."

پس از انتشار این نامه، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، این پیشنهاد را پاک کردن نام‌ها و یادگارهای مرتبط با انقلاب اسلامی دانست و در صفحه توئیتر خود نوشت:

"وجه نامگذاری نوفل‌لوشاتو برای معبری در تهران، حضور ١١٦ روزه بنیانگذار انقلاب اسلامی به عنوان آخرین منزلگاه ایشان در خارج از کشور پیش از انقلاب بوده است. قرارگیری سفارت فرانسه و البته برخی سفارتخانه‌های دیگر در این معبر دلیل و علت این نامگذاری نبوده است؛ بلکه در جهت تناسب و تناظر و قرائن بوده است.

هتک حرمت و اهانت و حمایت از این هتک حرمت، امری است که روش مواجهه دیگری را طلب می‌کند. پیشنهاد دهندگان تغییر نام معبر نوفل‌لوشاتو حتماً توجه کافی دارند که راهکار برخورد با این هتک حرمت، پاک کردن نام‌ها و یادگارهای مرتبط با انقلاب اسلامی نیست! "

حسن خلیل‌آبادی، عضو دیگر شورا نیز اتهام منتقدان شورا درباره نامگذاری‌های شورای پنجم را بهانه کرد و در واکنش به این پیشنهاد توییت زد:

"آن‌هایی که شورای پنجم را متهم به بازی اسم و فامیل در خیابان‌های تهران کرده و این موضوع را دستمایه طنز در فضای مجازی می‌کردند، حال خواهان پایین آوردن تابلوی یادگار روزهای پیروزی انقلاب هستند! "

واکنش‌های عموماً مخالف با این پیشنهاد پس از انتشار نامه، تعداد گسترده‌ای پیدا کرد که سمت و سوی آن متوجه غفلت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص وجه تسمیه خیابان نوفل‌لوشاتو بود، درخواست کنندگان این تغییر نام به اشتباه خواسته‌ای مطرح کردند که شش سال قبل به‌طور شدیدتری مطرح شده بود.

تجمع اعتراضی مردم علیه اقدام موهون نشریه شارلی ابدو در سال ۹۳

بهمن‌ماه سال ۹۳ بود که نشریه فرانسوی شارلی ابدو، مانند این روزها به ساحت پیامبر اکرم (ص) توهین کرده بود و جمعی از مردم تهران در تجمع اعتراضی این اقدام را محکوم کردند. در میان افراد تجمع‌ کننده برخی نیز اقدام به پایین کشیدن تابلوی این خیابان کردند که همان زمان برداشت اشتباه آنها از دلیل نامگذاری این خیابان پاسخ داده شد اما این بار شاید نتوان برعکس چند سال پیش، نامه رسمی یک تشکل دانشجویی را موج احساسات جریحه‌دار شده جمعی از جوانان خواند. این پیشنهاد شاید بیشتر از یک اقدام احساسی، از ناآگاهی متقاضیان آن نسبت به دلیل شهرت نوفل‌لوشاتو باشد.

موقعیت مکانی نوفل‌لوشاتو نسبت به پایتخت فرانسه

نوفل‌لوشاتو کجاست و دلیل شهرت آن چیست؟

چهار ماه مانده به ورود امام خمینی (ره) به ایران، ایشان به فرانسه هجرت کردند و می‌توان این رخداد را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب دانست به نحوی که به لطف در دسترس بودن رسانه‌های اروپایی در فرانسه، صدای انقلاب مردم ایران رساتر از همیشه به گوش جهانیان رسیده بود. خبرنگاران، چهره‌ها و نمایندگان سیاسی مدام با امام (ره) در ویلای معروفی که اکثر اوقات امام زیر درخت سیب آن می‌نشستند دیدار، گفت‌وگو و مصاحبه می‌کردند. البته امام خمینی ابتدا قصد اقامت در پاریس داشتند که پس از یک اقامت کوتاه، راهی نوفل‌لوشاتو شدند. در کتاب خاطرات سیاسی - اجتماعی دکتر صادق طباطبایی درباره علت نقل مکان امام راحل از پاریس به نوفل‌لوشاتو آمده است:

"…وقتی که امام تصمیم گرفتند به فرانسه بیایند نکته‌ای را به دکتر یزدی گفته بودند که ایشان هم به افراد دیگر بگویند و آن اینکه آنها ایشان را درگیر اختلافات درون گروهی خودشان نکنند. ضمناً خواسته بودند که وقتی وارد پاریس شدند منزل مستقلی برایشان تهیه شود.

آقای دکتر یزدی این موضوع را قبل از ورود امام به پاریس با آقای دکتر حبیبی در میان گذاشته بود اما وی موفق نشده بود که در مدت کوتاهی در طول آن شب منزلی مستقل تهیه کند لذا وقتی امام وارد پاریس شدند با صحبتی که آقای بنی‌صدر کرده بود، امام در منزل آقای غضنفرپور مستقر شدند که در طبقه چهارم یک آپارتمان در محله کشان واقع شده بود.

این منزل علاوه بر اینکه کوچک و نامناسب بود و رفت و آمدهای مهمانان امام موجب نارضایتی همسایگان می‌شد، به طور کلی مطابق میل و نظر اولیه امام نبود. بنابراین امام و همراهان به دنبال محل مناسبی بودند تا اینکه آقای دکتر عسگری پیشنهاد کرد امام در ویلای ایشان در نوفل‌لوشاتو در حومه پاریس اسکان یابند، احمد آقا هم رفت و آن محل را دید.

روز بعد با اتومبیل آقای محمد کیارشی - از دوستان ما در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا- که یک فورد دو درب و ضمناً قراضه هم بود امام را به نوفل‌لوشاتو منتقل کردیم…"

اقامه نماز جماعت در نوفل‌لوشاتو به امامت امام خمینی (ره)

امام (ره) در روزهای پایانی مبارزات انقلابی خود پیش از عزیمت به ایران در نوفل‌لوشاتو ماندند و در این مکان بود که صراحتاً مخالفت خود با هرگونه سیاست سازش‌کارانه با رژیم پهلوی، لزوم پایبندی به استقلال ملی و صیانت از منابع کشور، دیدگاه اسلام به موضوع دموکراسی و مسائلی که برای رسانه‌های خارجی مطرح بود را پاسخ دادند.

به‌طور مثال امام راحل (ره) در پیامی درباره شرط پذیرفتن بختیار، در سخنانی در جمع حاضران در نوفل‎لوشاتو فرمودند: "من در اول فرصتی که پیدا کنم به خواست خدا می‌روم ایران و اول قدمی که برمی‌دارم یک دولت اسلامی تأسیس می‌کنم مبتنی بر احکام اسلام و رأی مردم. "

امام خمینی (ره) هنگام مصاحبه با خبرنگاران در نوفل‌لوشاتو

نوفل‌لوشاتو نماد ماندگاری اسلام سیاسی امام (ره)

اقامت کوتاه مدت امام خمینی در حومه پاریس باعث شد از آن پس جهان یک روستای کوچک فرانسه را مترادف با نام ایشان و نهضت اسلامی مردم ایران در سال ۵۷ قرین بداند و البته یادگاری‌های فراوانی از حضور ایشان در اذهان مردم محلی باقی ماند.

نشریه "زن روز" در شماره ۹۵۳ خود در بهمن‌ماه ۶۲ نوشت: "تولد حضرت مسیح نزدیک بود، امام فرمودند: این همسایه‌ها با این رفت و آمدهای زیاد و شلوغی‌ها، خیلی اذیت شده‌اند، بهتر است هدیه‌هایی برایشان بفرستیم، از قول من هم معذرت بخواهید.

برادرها رفتند و چند جعبه شیرینی و شکلات تهیه کردند و آوردند، امام سوال کردند: چی تهیه شده؟ بسته‌ها را به امام نشان دادند، امام فرمودند: خارجی‌ها به گل زیاد علاقه دارند، چند شاخه گل هم برایشان بفرستید.

همان شب عید کریسمس، هدایا را بین همسایه‌ها تقسیم کردند و فردای آن روز دیدیم که خیابان پر از خبرنگار و مردم است، من از یکی از برادران سوال کردم که چه خبر است؟ گفتند: خبرنگارها به خاطر ارسال هدیه‌های شب گذشته آمده‌اند تا گزارش تهیه کنند. مصاحبه‌ای هم انجام شد و امام اشاراتی در مورد تولد حضرت مسیح (ع) کردند که آثار تبلیغاتی این مقدار توجه خاص امام، اصلاً قابل مقایسه با جریان‌های چند روز قبل از آنکه قرار بود مصاحبه امام را مستقیماً از کانالهای تلویزیون آمریکا پخش کنند نبود."

حسن رابطه امام باعث همراهی رسانه‌ها با اهداف انقلابی رهبر کبیر انقلاب اسلامی شده بود و ایشان نیز در آخرین پیام خود پیش از عزیمت به ایران، مدت اقامت خود در فرانسه را به خوبی یاد کرده و فرمودند: "بسم الله الرحمن الرحیم. در این موقع که پس از چهار ماه توقف پرحادثه در خاک فرانسه، برای خدمت به وطنم می‌خواهم اینجا را ترک کنم، لازم می‌دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای اینجانب مهیا نمود و از اهالی محترم که با حس انسان‎دوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم. امید است مهمان‎نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادی‌خواهی آنان را فراموش نکنم و از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل‎لوشاتو دادم معذرت می‌خواهم. امید است احترامات اینجانب را بپذیرند."

جمعی از دانشجویان در مقابل سفارت فرانسه در تهران تجمع کرده و نام خیابان نوفل‌لوشاتو را به خیابان محمد رسول الله (ص) تغییر دادند.‌

تغییر خودسرانه نام تابلوی نوفل‌لوشاتو

با وجود ثبت خاطره‌انگیزترین اتفاقات در روزهای پایانی مبارزات انقلابی امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو مشخص نیست دلیل پیشنهاد برخی برای تغییر نام خیابانی که به این نام در تهران قرار دارد چیست؛ پس از این پیشنهاد نیز عده‌ای سعی کردند با اقدامی خودسرانه اقدام به پوشاندن نام تابلوی این خیابان با نام پیامبر اکرم (ص) کنند؛ مگر رویکرد امام (ره) به حضرت پیامبر و اسلام در مدت اقامت در فرانسه که نوفل‌لوشاتو یادآور آن است تفاوتی با نگرش این افراد دارد؟ مگر نصب یک اسم دلخواه روی تابلوی یک خیابان که اقدامی خلاف قانون است با پایین کشیدن تابلوی آن تفاوتی می‌کند؟

بدیهی است تغییر خودسرانه نام معابر اگر باعث گمراهی مأموران امداد و نجات، پلیس و حتی پست شده و از این جهت خسارتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد شود با شکایت در محکمه قابل پیگرد است یا از طرفی اگر این اقدام سبب بروز بی‌نظمی شود از مصادیق اخلال در نظم و امنیت عمومی بوده و از سوی دادستان قابل پیگرد است.

طبق بند ب ماده ۷ دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن مؤسسات عمومی، نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر انجام می‌شود لذا باید منتظر واکنش جدی‌تر اعضای شورای شهر در مقابل این اقدام که مجریان آن توهم انقلابیگری دارند ماند.

کد خبر 452679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.