نمی‌توان برای مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله از طریق مناقصه عمومی تصمیم‌گیری کرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بر لزوم بکارگیری پیمان‌کاری خبره و متخصص برای مرمت ترک دوم گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود یکسال از مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله می‌گذرد و چند ماهی است داربست‌های برای انجام مطالعات روی ترک دوم گنبد قرار گرفته‌اند. پس از حواشی که مرمت ترک اول گنبد داشت، تصمیم گرفته شد برای مرمت ترک دوم شورای راهبردی متشکل از متخصصان مختلف تشکیل شود و این شورا کار انتخاب مرمت‌گر و بررسی مرمت قبلی را بر عهده داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که مرمت ترک دوم گنبد شیخ لطف الله با ورود سازمان بازرسی کشور باید تشریفات مناقصه را پشت سر بگذارد.

در همین رابطه فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: باور داریم که برای مرمت آثار شاخص ملی و جهانی باید از استادکاران خیلی خاص استفاده شود ضمن اینکه باید دقت نظر ویژه‌ای برای انتخاب پیمانکار و استادکار مرمت آثار وجود داشته باشد. مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله با بازتاب‌های متفاوتی مواجه شد و به عنوان مرجع رسمی، این مرمت را در مکانیزم‌های رسمی کارشناسی قرار دادیم.

او تاکید کرد: متخصصان حوزه مرمت که در شورای تخصصی پایگاه‌های میراث جهانی کشور و شورای فنی استان عضو هستند، مرمت دوره اول و همچنین طرح ادامه مرمت ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف الله را بررسی کردند. این افراد ضمن تأیید مرمت ترک اول، پیشنهاد به ادامه مرمت ترک دوم به همان شکل داشتند.

الهیاری با بیان اینکه "سال به سال بر اساس منابع و پیمانکاری که بتواند کار مرمت را انجام بدهد، درباره پروژه مطالعاتی شده و این مطالعات در مراجع رسمی دارای صلاحیت بررسی می‌شود" خاطرنشان کرد: با توجه به تأیید مرحله اول مرمت و مطالعات مرمت ترک دوم که به همان شکل ترک اول انجام می‌گیرد، قرار شد که یک شورای تخصصی تشکیل شود که در واقع مشاوران پروژه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: این شورا پیمانکار صاحب صلاحیت و مورد نظر خود را معرفی کرد و قرار شد تا با ترک تشریفات مناقصه اجرای پروژه در جریان قرار بگیرد. اما در این بین وقفه‌ای ایجاد شد، دلیل آن نیز بازرسی از این پروژه بود که در نهایت اداره‌کل میراث فرهنگی نیز گزارش خود را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد.

او افزود: مسئولان سازمان بازرسی کشور ضمن تأیید اینکه پیمانکاری صاحب صلاحیت و مورد تأیید میراث فرهنگی باید کار را در دست بگیرد، پیشنهاداتی برای طی کردن روند اداری داشتند که باید به جمع بندی نهایی برسیم و کار به کسی که صلاحیت دارد سپرده شود.

الهیاری اظهار کرد: پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان ارائه شده است، اما علاوه بر نگاه دستگاه تخصصی، سازمان بازرسی نیز نگاه نظارتی دارد و هدف آن‌ها تامین مصلحت سیستم، منابع و بودجه است. بنابراین باید به جمع‌بندی نهایی برای انجام کار به صحیح‌ترین شکل ممکن رسید. با این حال کارشناسان میراث فرهنگی تاکید بر حضور پیمانکار دارای تخصص و صلاحیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: پروژه‌هایی نظیر مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله پروژه‌هایی نیستند که بتوان از طریق فراخوان و مناقصه عمومی برای آن‌ها تصمیم‌گیری کرد. حتی در شکل مناقصه‌ای نیز باید این امکان وجود داشته باشد که به لحاظ کیفی تصمیم‌گیری شود و بر اساس ارائه قیمت پیشنهادی کمتر تصمیم‌گیری نشود.

او با اشاره به مشکلات بودجه‌ای میراث فرهنگی، گفت: میراث فرهنگی محدودیت‌های بودجه‌ای و منابعی بسیاری داشته است، اما تلاش ما بر تعطیل نشدن اجرای پروژه‌های شاخص ملی و جهانی بوده است. اجرای این پروژه‌ها در اولویت قرار گرفتند و این یعنی برای اجرای پروژه‌های مرمتی در بناهای دیگر دچار مشکل شدیم. هرچقدر برای این بناهای شاخص بودجه تخصیص دهیم، یعنی برای پروژه‌های دیگر کم گذاشته‌ایم و این مسئله به هیچ عنوان مصلحت نیست.

کد خبر 452647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.