‌سود صندوق پالایشی یکم به حداقل رسیده است

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: سود صندوق پالایشی برای سهامداران به حداقل رسیده است و علت اصلی آزاد نشدن سرمایه سهامداران در این صندوق، تعلل سازمان بورس و اوراق بهادار برای مثبت شدن شاخص کل بورس تهران است.

محمدعلی سعیدیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پایان مهلت محصور بودن سرمایه فعالان بورس در نماد پالایشی یکم، اظهار کرد: به رغم تبلیغات فراوانی که برای خرید این سهام شد، اطلاع‌رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با نحوه آزادسازی و ترکیب سهم‌های این صندوق مهم که سرمایه فراوانی از سهامداران به آن اختصاص داده شد بسیار ضعیف بوده است.

وی افزود: هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است که نماد پالایش، ترکیبی از کدام سهم‌های پالایشی است و برخی از نمادهای موجود در این صندوق نیز اخیراً اقدام به افزایش سرمایه و برگزاری مجامع کرده‌اند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به نزول شاخص کل بورس تهران در هفته‌های اخیر و تأثیر این نزول بر رشد ارزش سهام نمادهای این صندوق، تصریح کرد: در حقیقت یک موج منفی ارزشی کل نمادهای بازار را تسخیر کرده است و قطعاً نمادهای شتران، شبریز، شپنا و شبندر که از نمادهای این صندوق هستند نیز در راستای این موج قرار گرفته و بخشی از ارزش سهم‌هایشان را از دست داده‌اند.

سعیدیان اضافه کرد: ارزش نمادهای صندوق پالایشی یکم یا دارا دوم در روزهای اخیر در حالی کاهش یافته است که پیش‌تر دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار از منفعت کلان سهامداران در خرید این صندوق خبر داده بودند و اکنون بازار باید منتظر واکنش سهامداران خرد یا کلانی باشد که سهام این صندوق را به پیشنهاد مسئولان دولتی و سازمان بورس خریداری کرده‌اند.

وی ادامه داد: نمادهای شتران، شبریز، شپنا و شبندر نسبت به یک ماه گذشته به ترتیب بیش از پنج، پنج، یک و پنج درصد کاهش ارزش را تجربه کرده‌اند و مشخص نیست که سهام صندوق پالایشی یکم چگونه می‌تواند پاسخگوی سود سرمایه‌گذاری که سهامداران انتظار داشتند را بدهد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه نمادهای موجود در صندوق پالایشی یکم یا دارا دوم در روزهای اخیر همگی روندی منفی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: تخفیف دولت بخشی از سود سرمایه‌گذاری سهامداران در صندوق دارا دوم را تضمین می‌کند اما کاهش رشد شاخص کل بورس تهران در روزهای اخیر به حدی بوده است که به نظر می‌رسد تخفیف دولتی خرید سهام نیز نتواند این روند منفی ارزش سهام نمادهای صندوق دارا دوم را تضمین کند.

سعیدیان افزود: سود صندوق پالایشی برای سهامداران به حداقل رسیده است و علت اصلی آزاد نشدن سرمایه سهامداران در این صندوق نیز تعلل سازمان بورس و اوراق بهادار برای مثبت شدن شاخص کل بورس تهران است.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری در شرایط منفی بازار حتی اگر با تخفیف دولتی و نظارت سازمانی همراه باشد، موجب زیان می‌شود و سهامداران خرد و تازه‌وارد به بازار سرمایه باید با دریافت مشاوره و سیگنال‌های قوی سعی کنند گرفتار کانال‌های سیگنالی و سرمایه‌ای منفی نشوند.

کد خبر 452622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • Farhadghaffari IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    14 0
    اون زمان که میفروختن عین بلبل حرف میزدن الان کسی نیست بگه منتظر چی هستن؟ تا بازش کنن یا ده سال دیگه باز میشه یا اصلا نمیشه چرا مخفی شدن پشت کارهاشون؟
  • handsome IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    14 0
    معلوم نیست مردمو معطل چی کردن؟ بیشتر از دو ماه گذشته هنوز باز نشده برای معامله، این چه وضعشه؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    27 0
    خدا نابودتون.کنه
  • ناشناس IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    6 0
    من بابدبختی ووام این پول پالایش یکمو جورکردم بخدا ظلمه اگه بخواید باضرروکسری بازبشه منکه نمیگذرم به والله
  • مسعود IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    15 0
    (اکثرا )قشرمتوسط با هزار بدبختی(به خاطر تشویق دولت و اعتمادسازی دولت در صداوسیما)پولشونو آوردن تو صندوق دولتی سرمایه گزاری کردن تا شاید از سود اون به زخم هاشون بزنن قبول دارم شاخص بورس افت زیاد داشته ولی دولت می دونه اونایی که تو صندوق دولتی اومدن چه قشری هستند پس این کار یک حمایت بشردوستانست که انتظار میره از بودجه های کشوری هم شده نگذاره این قشر ضرر کنه
  • CA ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    4 0
    عجب کارشناسی!!
  • M IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    4 0
    به نظر من اگر شاخص هم مثبت بشه باز هم این صندوق سیر نزولی داره چون این شرکت های پالایشی در لیست شرکت های سهام عدالت هستند و به محض یافتن کوچکترین فرصت سهام ها رو میفروشند باید بانک و ها کارگزاری ها نمادهای پالایشی رو فعلا نفروشند
  • ناشناس IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    من که از دیگه دیگه سود نمی خوام حداقل اصل پولم برگرده
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    هنوز تو پرتفو مفید نیومده ببینیم چه شاهکاری شده
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    در موقع فروش گفتند ۳۰ در صد تخفیف به این نحو عمل می شود که به تعداد سهام خریداران افزوده می شود مثلا اگر ۵۰۰ سهم خریدند، در پرتفوی انان موقع بلزگشایی ۶۰۰ سهم ثبت می شود، درحالی که همان ۵۰۰ سهم ثبت شده واز ۳۰ در صد هم خبری نیست.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    0 0
    تخفیف که ندادن خدا کنه پولمونو پس بدن