نامزدهای انتخابات آمریکا دو روی یک سکه هستند

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به بی‌اثر بودن انتخابات آمریکا در تغییر نرخ ارز گفت: دو نامزد انتخابات آمریکا، دو روی یک سکه هستند و تأثیر فعل و انفعالات سیاسی آمریکا بر بازار ارز، در حقیقت نتیجه انتظاراتی خواهد بود که در داخل کشور از قبل ایجاد شده است.

به گزارش ایمنا، محمود بهمنی با بیان این‌که چسبندگی نرخ‌ها باعث مقاومت کالاها در برابر کاهش قیمت متناسب با کاهش نرخ ارز می‌شود، اظهار کرد: کنترل نرخ ارز باید زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت.

وی افزود: معتقدم این میزان افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد و به نظر می‌رسد با اعمال مدیریت صحیح می‌توان به تداوم ریزش نرخ ارز کمک کرد.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی آینده بازار معاملات ارز را کاهشی ارزیابی کرد و افزود: به‌دلیل تصمیم‌گیری‌های نادرست، مردم برای حفظ دارایی‌های خود، ارز خارجی خریده‌اند که این موضوع در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. بانک مرکزی با مشاهده روند ریزشی نرخ ارز در بازار آزاد باید نرخ ارز را در سامانه‌های خود نیز کاهش دهد.

بهمنی تصریح کرد: بانک مرکزی با تخصیص به موقع ارز به کالاهای ضروری و همچنین کنترل و نظارت مناسب، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان اقلام ضروری را از مراجعه به بازار آزاد بی‌میل خواهد کرد.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی باید ارز را به متقاضیان واقعی عرضه کند، گفت: هیچ توجیهی برای خرید ارز توسط افرادی که با یک کارت ملی اقدام به خرید ارز می‌کنند و نیازی به آن ندارند، وجود ندارد. اما اگر فردی واردکننده مواد اولیه است، باید در زمان مناسب ارز خود را دریافت کند. در شرایط فعلی ضروری است که از ارائه ارز به افرادی که قصد ذخیره آن را دارند، جلوگیری شود.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به بی‌اثر بودن انتخابات آمریکا در تغییر نرخ ارز اظهار کرد: دو نامزد انتخابات آمریکا، دو روی یک سکه هستند و تأثیر فعل و انفعالات سیاسی آمریکا بر بازار ارز، در حقیقت نتیجه انتظاراتی خواهد بود که در داخل کشور از قبل ایجاد شده است. در آمریکا سیاست‌های حوزه بین‌الملل پیش‌بینی شده و با انتخاب هر یک از آن‌ها رویکرد و چهارچوب سیاست‌های این کشور تغییر اساسی پیدا نخواهد کرد.

بهمنی در مورد زمزمه‌های آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران در سایر کشورها نیز گفت: راه‌های زیادی برای انتقال ارز به کشور وجود دارد که در گذشته نیز انجام شده است. راه‌اندازی جو و حواشی پیرامون آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در سایر کشورها، برای متقاعد کردن ایران به واردات کالا است.

وی با بیان این‌که مقابله با بازار معاملات فردایی ضروری است، افزود: این بازار صرفاً موج افزایش قیمت را ایجاد می‌کند. در قالب این معاملات ارز وجود ندارد و افراد از مابه‌التفاوت این نرخ‌ها استفاده می‌کنند. در شرایط کنونی بازار معاملات فردایی برای بازار ارز کشور، یک سم محسوب می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 452398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.