کرونا ویروس و ویروس سین‌سیشیال تنفسی+ علائم و روش‌های پیشگیری

ویروس کرونا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) باعث ایجاد دو نوع بیماری تنفسی می‌شوند که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کووید -۱۹ بیشتر برای بزرگسالان، به ویژ افراد مسن‌تر خطرناک است، اما ویروس سین‌سیشیال تنفسی (Respiratory Syncytial Virus) خطرات بیشتری برای کودکان دارد. البته این ویروس می‌تواند برای افراد مسن‌تر و کسانی که مشکلات سلامت دیگری دارند نیز خطر داشته باشد. در ادامه شما را با شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نوع ویروس و راه‌های انتقال و پیشگیری از آن‌ها آشنا می‌کنیم:

ویروس کووید -۱۹ و ویروس سین‌سیشیال تنفسی

کرونا ویروس‌ها گروهی از ویروس‌های رایج هستند که دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جدیدترین ویروس کرونا که باعث بروز بیماری کرونا می‌شود کووید -۱۹ نام دارد. اگر چه ویروس کووید -۱۹ می‌تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد اما بیشتر مبتلایان به آن را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. افراد بزرگسال به ویژه کسانی که بالای ۶۵ سال دارند یا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های ریوی یا قلبی مبتلا هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا قرار می‌گیرند.

RSV می‌تواند همه افراد را در هر گروه سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر در بین نوزادان و کودکان خردسال رایج است. تقریباً همه کودکان تا سن دو سالگی به این ویروس آلوده می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند و تنها تعداد کمی از کودکان در معرض ابتلا به نوع شدید آن قرار می‌گیرند. احتمال مبتلا شدن به ویروس RSV در بین نوزادان ۶ ماهه یا کوچک‌تر، نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند، کودکان زیر دو سال مبتلا به بیماری مزمن ریه یا بیماری قلبی، کودکانی با سیستم ایمنی ضعیف و نوزادانی که در بلع مشکل دارند بیشتر است.

ویروس RSV باعث می‌شود هر سال بیش از ۵۷ هزار کودک در بیمارستان بستری شوند. زمانی که بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر به ویروس RSV آلوده می‌شوند فقط به علائم بسیار جزئی که شبیه سرماخوردگی است مبتلا می‌شوند. البته ممکن است این ویروس باعث بروز علائم جدی‌تر شود. افراد بالای ۶۵ سال تصمیم‌گیری شود کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی بیشتر از دیگران علائم جدی ویروس RSV را تجربه می‌کنند.

نحوه انتقال ویروس کووید -۱۹ و ویروس سین‌سیشیال تنفسی

ویروس‌های کووید -۱۹ و سین‌سیشیال تنفسی به یک شکل منتقل می‌شوند. در صورتی که فرد مبتلا به این دو ویروس سرفه یا عطسه کند قطرات تنفسی حاوی ویروس وارد هوا می‌شود. سپس اگر فرد سالم این هوا را تنفس کند یا سطحی را لمس کند که به این دو ویروس آلوده است و سپس دست‌های خود را به بینی، دهان یا چشم‌ها بزند بیمار خواهد شد.

علائم ویروس سین‌سیشیال تنفسی و ویروس کووید -۱۹

هر دو نوع ویروس کووید -۱۹ و RSV باعث بروز علائمی مانند آبریزش بینی، تب و سرفه می‌شوند. کودکان مبتلا به ویروس کرونا معمولاً علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند، البته برخی از آن‌ها هیچ علائمی ندارند. بزرگسالان مبتلا به بیماری کرونا نیز از علائمی مانند تنگی نفس رنج می‌برند. علائم آن‌ها می‌تواند متوسط باشد یا حتی زندگی آن‌ها را تهدید کند. ویروس RSV نیز ممکن است باعث بروز علائمی مانند از دست دادن اشتها، عطسه، مشکلات تنفسی یا بدخلقی (در میان کودکان خردسال) شود. گاهی اوقات RSV منجر به مشکلات جدی‌تر مانند برونشیت، ذات الریه یا عفونت ریه می‌شود.

نحوه ایمن ماندن در برابر ویروس کووید -۱۹ و RSV

بهترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری ناشی از ویروس کرونا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، دور ماندن از افرادی است که ممکن است بیمار باشند. علاوه بر این افراد باید هر بار (به ویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی یا قبل از غذا خوردن) به مدت ۲۰ ثانیه دست‌های خود را با آب و صابون بشویند، به دهان، بینی یا چشم‌های خود دست نزنند، از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنند، سطوحی مانند دستگیره در، اسباب‌بازی‌ها و میزها را ضدعفونی کنند و هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال استفاده کنند.

کد خبر 452317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.