۲۸ مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور وجود دارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به تولید ۷۴۹ محتوای توانبخشی و ۲۳۷ محتوای کار درمانی و رشد ۷۵ درصدی اعتبارات خدمات توانبخشی از تخصیص ۶۰۰ هزار تومان هزینه توانبخشی برای هر دانش‌آموز خبر داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست رؤسای ادارات و همکاران کار درمان سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس و به مناسبت روز جهانی کاردرمانی برگزار شد، ضمن تبریک این روز اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸ مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور وجود دارد که تعداد هزار و ۹۵۴ دانش‌آموز جسمی حرکتی در این مدارس و ۵ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز نیز در مدارس عادی به عنوان تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۷۵۰ مرکز آموزشی و توانبخشی دولتی و غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری نیز تحت پوشش سازمان استثنایی هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر ۷۱۹ نفر نیروی توانبخشی شامل بینایی سنج، شنوایی شناس، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، فیزیوتراپ، ارتوپد فنی در مدارس استثنایی مشغول به ارائه خدمت به دانش آموزان استثنایی هستند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۷۸ نیروی کار درمانگر خدمت دهی به ۵۴ هزار و ۷۴۷ دانش‌آموز با نیاز ویژه جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و اوتیسم را بر عهده دارند که در واقع به نسبت هر ۳۱۰ دانش‌آموز یک نیروی کاردرمان وجود دارد در حالی که مطابق استانداردها باید به ازای هر ۲۵ دانش‌آموز یک نیروی توانبخشی وجود داشته باشد و برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی بیش از ۲۰۰۰ نیروی دیگر نیازمندیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ای که در شورای سازمان به تصویب رسید مقرر شد در هر آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۰ درصد سهمیه برای آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شود و این سهمیه در هر آزمون استخدامی تداوم داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر ۲۳۵ نیروی طرحی در آموزش و پرورش وجود دارد که با توجه به عدم جذب نیروی طرحی از دیماه ۹۷ تقریباً همه آن‌ها در حال اتمام طرح و خارج شدن از سیستم هستند که با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت مقرر شد تعداد ۵۰۰ نیروی طرحی جذب گردد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد: کمک سرانه هزینه خدمات توانبخشی در سال جاری از مبلغ ۴ میلیارد تومان سال قبل به هفت میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که تاکنون سه میلیارد از آن ابلاغ اعتبار شده و دستورالعمل اجرایی آن نیز به استان‌ها ارسال شده است.

وی افزود: برای هر دانش‌آموز با نیازهای ویژه که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی می‌باشد مبلغ ۶۰۰ هزار تومان قابل هزینه است که این مبلغ به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است در ضمن برای دانش آموزان با معلولیت جسمی حرکتی این مبلغ ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 452162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.