ورود اصلاح طلبان به انتخابات ۱۴۰۰

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

ه گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

استارت ورود اصلاح طلبان به انتخابات ۱۴۰۰ زده شد؟

مجمع روحانیون مبارز در ادامه جلسات نوبه‌ای خود ۵ آبان ماه جلسه مجازی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین خاتمی برگزار کرد.

در این جلسه پس از ارائه اخبار سیاسی و فرهنگی، مشکلات حاد اقتصادی و معیشتی مردم و عوامل دور و نزدیک آن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و سپس گزارشی از آخرین نظرسنجی از میزان تاب آوری اجتماعی که گزارش مهمی بود به جلسه ارائه شد.

دستور اصلی جلسه موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بود و اولین نکته مهمی که مورد توجه قرار گرفت حراست از اصل اساسی انتخابات و نقش مردم به عنوان نماد جمهوریت نظام و از بین بردن موانع انتخابات واقعی بود.

در این جلسه با یادآوری و توجه ویژه به این نکته که بحران کرونا در جهان به ویژه در ایران و مشکلات طاقت فرسای اقتصادی و معیشتی جامعه به ویژه اقشار گسترده آسیب پذیر مجال پرداختن به هر موضوعی را تنگ کرده است، ولی یادآوری شد که انتخابات موضوعی است که اگر رها شود سر رشته امور را از دست همه خارج خواهد ساخت.

بر این اساس مجمع کمیته‌ای از اعضای خود را مامور کرد که شرایط انتخابات را بررسی کنند و برنامه‌ای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرایط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه آتی مجمع ارائه کنند.

هشدار آملی لاریجانی به امانوئل مکرون

آیت الله آملی لاریجانی پیش از درس خارج فقه خود در سخنان کوتاهی، هتاکی‌های بی منطق، غیر معقول، سخیف، غیر اخلاقی برخی نشریات فرانسوی و همچنین حمایت‌های بی معنا و بی وجه مکرون را محکوم و بر همراهی مسلمانان جهان در مقابله با این اسلام ستیزی‌ها تاکید کرد.

وی گفت: به مناسبت مطالبی که در چند روز اخیر در برخی از نشریات فرانسوی مطرح شده و حمایت‌هایی که رئیس جمهور فرانسه آقای مکرون نسبت به این مطالب به عمل آورده چند نکته را عرض می‌کنم. گرچه ساحت نورانی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم که نورش همۀ آسمان‌ها و زمین را فرا گرفته آن‌قدر پیراسته و نورانی هست که این مطالب سخیف و هتاکانه گردی به آن عظمت روحی نرساند ولیکن ما مسلمانان باید به وظیفه خاص خود در قبال این هتاکی‌ها عمل کنیم.

رئیس سابق قوه قضایهه: مسألۀ اسلام ستیزی اختصاصی به امروز و دیروز مغرب زمین ندارد و دهه‌های متمادی است و بلکه قرن‌هاست که دنیای غرب به انحاء مختلف علیه اسلام اقدام می‌کند و این رفتارهای خصمانه اختصاصی به زمان خاص ندارد، منتهی بعد از انقلاب اسلامی وقتی ظرفیت عظیم دین اسلام را ملاحظه کردند و ظرفیت‌های عظیم توده‌های مسلمان را مشاهده کردند، کشورهای غربی گویی زنگ خطر خاصی شنیده‌اند.

آملی لاریجانی تصریح کرد: امروز مردم مسلمان در دنیا قریب به دو میلیارد نفر هستند. اگر جمهوری اسلامی که تعداد محدودی از مسلمان‌ها را در خودش جای داده در طول چهل سال انقلاب اسلامی با اقتدار مقابل آمریکا یعنی شیطان بزرگ ایستاده و همینطور در مقابل کشورهای حامی او در اروپا و اذناب منطقه‌ای‌اش ایستاده، وقتی یک کشوری با منابع محدود توانسته این مقدار در مقابل آنها ایستادگی کند، اگر دو میلیارد مسلمان با هم همراه شوند چه بلایی بر سر آنها خواهند آورد. حداقل این است که تمام ظرفیت‌های ممکن خودشان را از دسترس آنها خارج خواهند کرد و این مطلب مهمی است.

وی ادامه داد: پژوهشگران و محققان غربی بسیار این مسأله را رصد می‌کنند. یکی از این پژوهشگران در یکی از موسسات که مربوط به بحث‌های دینی است رصد کرده بود که رشد اسلام هم به لحاظ جمعیتی و هم به لحاظ میزان انتشار به مراتب از جهان مسیحیت فراتر رفته است و با اینکه در سال‌های قبل و حتی الان جمعیت مسلمان‌ها به مراتب کمتر از مسیحیت هست ولی ادعا کرده است که اگر همین رشد جهان اسلام ادامه پیدا کند، در ۲۰۷۰ به مراتب مسلمان‌ها هم جمعیتشان و هم سرعت انتشارشان بیش از جهان مسیحیت خواهد شد.

واکنش بادامچیان به افشاگری‌ها در مناظره آخر بایدن و ترامپ

اسدالله بادامچیان روز سه‌شنبه در نشست هفتگی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری اظهارکرد: عنایات رهبری در یاری‌رسانی به دولت و اجازه‌های معظم‌له باید دولت را در حل مشکلات جاری فعال کند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: مردم از نظر ولی امر مسلمین اطاعت دارند و انتظارشان این است که دولت، رهنمودهای رهبری را به نحو کامل اجرا کند.

بادامچیان با تاکید بر ضرورت تعامل سران سه قوه برای چاره‌اندیشی در جهت حل مشکلات کشور تصریح کرد: دولت باید در اداره امور کشور که طبق قانون اساسی برعهده سه قوه است، به نظر دو قوه دیگر توجه و آنها را در اجرا و مدیریت اجرایی عملیاتی کند.

وی خاطرنشان کرد: این مهم در سایه تعامل صحیح دولت با نمایندگان ملت و قوه قضاییه حاصل می‌شود و تعامل سه قوه باید در حل مشکلات مردم تسریع کند وگرنه خواسته رهبری تحقق نمی‌یابد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان درباره استیضاح رییس جمهوری یادآور شد: مطالبه مردم از مجلس، پرداختن به مسائل اساسی مورد تاکید رهبری و عدم حاشیه‌سازی است.

بادامچیان ادامه داد: نمایندگان ملت با رعایت همه نکات اخلاقی و مصالح کشور، بهتر می‌توانند نظارت خود را بر قوه مجریه اعمال کنند و به جای تقابل با دولت، باید اصلاح امور کشور توسط دولت، مدنظر آنها باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حفظ ثبات ملی و کاهش مشکلات اقتصادی مردم، به موازات هم باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو تامین بودجه مورد نیاز بخش درمانی کشور را با توجه به اجازه رهبر معظم انقلاب برای برداشت از محل صندوق توسعه امری فوری دانست که تاخیر در آن، اختلال در روند مقابله با کرونا است.

پیشنهاد منتجب نیا به اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

رسول منتجب نیا، چهره سیاسی اصلاح طلب، درباره برنامه‌های حزب جمهوریت و اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰، گفت: اصلاح طلبان به لحاظ رسالت تاریخی شان، نه فقط برای انتخابات ۱۴۰۰ تلاش کنند بلکه حضور فعال و موثر داشته باشند و مردم را راهنمایی کنند تا به بهترین گزینه در حوزه مسئولیت‌ها یعنی مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان به جمع بندی برسند. این رسالت تاریخی و وظیفه‌ای است که هر فعال سیاسی و هر حزب و جناح به ویژه جریانی که مدعی اصلاحات است، عهده‌دار است.

او افزود: حال اینکه این رسالت را چگونه به انجام برسانند ساز و کاری دارد. ساز و کارش این است که خودشان در بطن جامعه باشند و اعتماد مردم را به خودشان، هرچه بهتر و بیشتر جذب کنند تا معرفی آنها اثرگذار باشد و مورد قبول جامعه قرار گیرد، این کاری است که باید همه جناح‌ها انجام دهند. اصلاح طلبان هم از آن مستثنی نیستند به ویژه این دولت که مورد حمایت اصلاح طلبان بود، با وجود زحماتی که رئیس جمهور و وزرا و زیرمجموعه دولت در حل مشکلات کشور کشیدند اما مشکلات کشور، آنقدر زیاد است که نه تنها از توان این دولت بلکه حل مشکلات از توان هر دولت دیگری خارج است؛ انتظار اینکه دولتی بیاید و همه مشکلات را حل کند، بی مورد است.

منتجب نیا ادامه داد: به هر حال با وجود انتقاداتی که به دولت وجود دارد به اصلاح طلبان هم، انتقاداتی وارد است. از این رو در این شرایط اصلاح طلبان باید تلاش کنند تا اعتماد مردم را جلب کنند و هر جا اشتباهی رخ داده، عذر خواهی کنند. چنانچه دولت هم اشتباهی مرتکب شده یا دچار ضعفی بوده، عذرخواهی کند.

دبیرکل حزب جمهوریت عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم نقطه ضعف‌ها و ایرادات را برطرف کنیم و برای آینده، برنامه ریزی کنیم. باید با مردم به درستی صحبت کنیم تا آنها را قانع کنیم حال ممکن است درصدی از مردم عذرخواهی اصلاح طلبان را بپذیرند و ممکن است، درصدی نپذیرند این امری ضروری است. ما چوب برخی ضعف‌ها را خواهیم خورد ولو نقش چندانی در آن نداشته باشیم به تعبیری ما هم چوب و هم پیاز را باید بخوریم.

این چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: مسئله بعدی این است که ما برای آینده برنامه داشته باشیم و انتقاد کردن درست نیست چراکه انتقاد کردن بسیار ساده است اما مهم این است که در کنار انتقاد کردن، ما بتوانیم برنامه و پیشنهادی ارائه کنیم. در واقع مسئله این است که آیا ما پیشنهادی برای رفع مشکلات ارائه کردیم، آیا برنامه‌ای برای مدیریت بهینه دستگاه‌های اجرایی کشور داریم؟

کد خبر 452093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.