مشکلات نیروهای توانبخشی آموزش و پرورش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گفت: یکی از مشکلات نیروهای توانبخشی قرار نگرفتن آنان در گروه شغلی معلمان است که امید است با تمهیدات سازمان امور استخدامی این نیروها در رسته معلمان قرارگیرند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست ویدئو کنفرانسی روز جهانی کاردرمانی، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه ایجاد فرصتی برای گفتگو و رفع مشکلات است و متأسفانه فرهنگ مسئولیت از یک سو و فرهنگ خلاقیت برای رفع مشکلات از سوی دیگر کمتر در فرهنگ سازمانی ما شکل گرفته است.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همه مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش را در خود دارد البته در جامعه‌ای کوچک‌تر آن و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیت‌ها و خدمات وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت‌های آموزش و پرورش عادی را بر عهده دارد و علاوه برآن در سه قلمرو نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: این قلمروها عبارتند از طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و طرح آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر؛ آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر سه مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می‌شود یک یا چند حس در کودکان و دانش آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و تکمیل کننده نقایص دانش آموزان با نیازهای ویژه شود، اضافه کرد: کاردرمانگران نقش بسیار مؤثر و بسزایی می‌توانند در مدارس دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ایفا کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه یکپارچگی حسی و کاربرد آن در کودکان با نیازهای ویژه، پایه و اساس رفتارها و یادگیری بسیار پیچیده است، گفت: گاهی در برخی از افراد یکپارچگی حسی به نحو مؤثر و صحیح رشد نمی‌کند و چنین حالتی مشکلاتی در زمینه یادگیری، رشد و رفتار ایجاد خواهد کرد و کاردرمانگران با استفاده از نظریه یکپارچگی حسی، الگوهای خاص اختلال عملکرد در کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری یا مشکلات حسی حرکتی را پیدا کرده و بهترین شیوه درمان آنان را برنامه ریزی و هدایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸ مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور وجود دارد که ۱۹۵۴ دانش آموز جسمی حرکتی در این مدارس و ۵۳۰۰ دانش آموز نیز در مدارس عادی به عنوان تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۷۵۰ مرکز آموزشی و توانبخشی دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری نیز تحت پوشش سازمان استثنایی هستند.

وی با بیان اینکه در هر سازمان منابع انسانی عامل اصلی تحول و تحقق اهداف آن سازمان است، افزود: هیچ سیستمی بدون اتکا بر نیروی انسانی با انگیزه، دارای صلاحیت و خلاق امکان تحول و دسترسی به اهداف تعریف شده خود را ندارد و نیروهای توانبخشی در کنار معلمان تسهیل کننده اهداف آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش اساسی و مؤثری ایفا می‌کنند.

حسینی ادامه داد: ۷۱۹ نفر نیروی توانبخشی شامل بینایی سنج، شنوایی شناس، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، فیزیوتراپ، ارتوپد فنی در حال حاضر در مدارس استثنایی مشغول به ارائه خدمت به دانش آموزان استثنایی هستند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد ۱۷۸ نیروی کاردرمانگر خدمت دهی به ۵۴ هزار و ۷۴۷ دانش آموز با نیاز ویژه جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و اتیسم را بر عهده دارند، اظهار کرد: در واقع به نسبت هر ۳۱۰ دانش آموز یک نیروی کاردرمان وجود دارد در حالی که مطابق استانداردها باید به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک نیروی توانبخشی وجود داشته باشد و برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی بیش از ۲۰۰۰ نیروی دیگر نیازمندیم.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش ۱۹۵ هزار کمبود نیروی انسانی دارد که سهم آموزش و پرورش استثنایی ۱۲ هزار نیرو است و از این تعداد ۳ هزار و ۹۶۴ نیروی توانبخشی مورد نیاز اس، گفت:: کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد لذا سازمان آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی وزارت بهداشت به دنبال برنامه ریزی برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان است به گونه‌ای که واحدهای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای حرفه‌ای در دانشگاه فرهنگیان ارائه شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ای که در شورای سازمان به تصویب رسید مقرر شد در هر آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۰ درصد سهمیه برای آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شود و این سهمیه در هر آزمون استخدامی تداوم داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر ۲۳۵ نیروی طرحی در آموزش و پرورش وجود دارد که با توجه به عدم جذب نیروی طرحی از دیماه ۹۷ تقریباً همه آنها در حال اتمام طرح و خارج شدن از سیستم هستند که با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت مقرر شد تعداد ۵۰۰ نیروی طرحی جذب شود.

معاون وزیر اضافه کرد: جذب نیرو ازدانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذب سرباز معلم، استمرار خدمت همکاران بازنشسته، خرید خدمات توانبخشی از طریق استفاده از ظرفیت مؤسسات دولتی و غیر دولتی فعال در حوزه توانبخشی از دیگر راهکارهای جبران کمبود نیرو است.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات نیروهای توانبخشی قرار نگرفتن آنان در گروه شغلی معلمان است که امید است با تمهیدات سازمان امور استخدامی این نیروها در رسته معلمان قرارگیرند.

وی تاکید کرد: کمک سرانه هزینه خدمات توانبخشی در سال جاری از مبلغ ۴ میلیارد تومان سال قبل به ۷ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که تاکنون ۳ میلیارد از آن ابلاغ اعتبار شده و دستورالعمل اجرایی آن نیز به استان‌ها ارسال شده است.

حسینی افزود: برای هر دانش آموز با نیازهای ویژه که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی می‌باشد مبلغ ۶۰۰ هزار تومان قابل هزینه است که این مبلغ به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است در ضمن برای دانش آموزان با معلولیت جسمی حرکتی این مبلغ ۴۰ درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر، اظهار کرد: به منظور تحقق سیاست راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبنی بر مناسب سازی آموزش و پرورش دانش آموزان بانیازهای ویژه، نهضت مشارکتی توان افزایی به عنوان یکی از فعالیت‌های بسته تحولی مدرسه انطباقی در حال پیگیری است و در قالب این نهضت با تأمین تجهیزات کمک آموزشی، کمک توانبخشی و خدمات درمانی، تجهیزات تخصصی ورزشی و تجهیزات توانبخشی مدرسه‌ای بخشی از نیازهای دانش اموزان مرتفع خواهد شد.

کد خبر 452059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.