ریسک ابتلا به کرونا در زنان و مردان یکسان است

یکسانی ریسک ابتلا به کرونا در زنان و مردان، حضور نیافتن ابتکار در انتخابات پیش رو، شروط درمان بیماری‌های زنان در کرونا، نیاز تقویت بیشتر زنان کارآفرین در شرایط شیوع کرونا و ۵ برابر بودن شکستگی‌های پوکی استخوان در زنان نسبت به مردان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش ایمنا، مهراندخت عابدینی متخصص زنان و زایمان و نازایی در وبینار زنان و خانواده درباره سلامت باروری زنان در دوران کرونا، اظهار کرد: بحث ناباروری از نظر اکثر مجامع به عنوان مباحثی که نمی‌توان آن‌ها را به تأخیر انداخت، مطرح است. بنابراین در دوران شیوع کووید ۱۹ مراکز ارائه دهنده خدمات به این زنان با ایجاد اولویت بندی برای تخمک‌گیری و فریز و… به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در مراکز درمان ناباروری به مراجعه کنندگان فرمی برای پر کردن جهت اطلاع از وضعیت سلامتی و عدم ابتلاء به کرونا داده می‌شود، ادامه داد: انتظار داریم هر فردی خودش ارزیابی کننده وضعیت خودش باشد، اگر فردی کاندید IVF است، این مسئله اهمیت دارد که در شروع دارو درمانی هیچ نشانه‌ای از ابتلاء به کرونا نداشته باشد. بنابراین خود افراد و خانواده شأن باید نکات ایمنی را رعایت کنند تا در روز تخمک گیری مبتلا به کرونا نباشند.

به گفته عابدینی، دستورالعمل‌های زیادی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز ناباروری ارائه شده است که شامل بخش‌های مختلف نظیر پذیرش، آزمایشگاه و… است، همچنین مهمترین نکته رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط خود بیمار و اطرافیان او است.

همچنین خانم دکتر کیانوش کمالی - متخصص عفونی با بیان اینکه ریسک ابتلاء به کرونا در زنان و مردان یکسان است، گفت: ریسک عوارض کرونا برای آقایان بیشتر از خانم‌ها است، اما خانم‌ها بیشتر از آقایان درگیر عوارض سلامت روانی در دوران کرونا می‌شوند؛ به گونه‌ای که عوارض روانی ناشی از کرونا در زنان ۳ برابر مردان است.

کمالی در وبینار زنان و کرونا با اشاره به اهمیت خودمراقبتی در دوران کرونا اظهار کرد: خودمراقبتی دانشی آموخته شده توأمان با مسئولیت است که فرد مسئولیت مراقبت از خود، خانواده و جامعه را بر عهده می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تحقیقات انجام شده در دوران شیوع کووید ۱۹ زنان بیشتر از مردان شغل خود را از دست داده‌اند، در جریان کووید ۱۹ فشار بالای روانی بر آن‌ها تحمیل شده است، علاوه بر بار سنگین شستشو و ضد عفونی منزل، مسئولیت مراقبت از فرزندان و مراقبت از اعضای خانواده که مبتلا به کرونا شدند هم بر عهده زنان افتاد.

به گفته کمالی، ۷۰ درصد از کارکنان بهداشتی درمانی را در دنیا خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در این مدت آن‌ها نیز فشارهای روانی بالایی را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: حضور بیش از حد داخل خانه نشان داده است که مساله خشونت‌های خانگی علیه زنان تشدید شده است. همچنین خانم‌ها بیشتر از مردان به ارتباطات اجتماعی وابسته‌اند و با دوری از این ارتباطات در دوران شیوع کرونا فشارهای روانی حاکم بر آن‌ها افزایش یافت.

به گفته این متخصص عفونی، خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار افزایش وزن هستند و در دوران شیوع کووید ۱۹ با توجه به محدودیت تردد در بیرون از خانه و محدودیت فعالیت‌های ورزشی، عوامل خطر چاقی افزایش پیدا می‌کند و زمینه بیماری‌های قلبی عروقی و استخوانی برایشان افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان افزود: خودمراقبتی تمامی ابعاد مراقبت را در بر می‌گیرد و شامل حفاظت از سبک زندگی سالم، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و حفظ ارتباطات با افراد و … می‌شود. همچنین مهمترین نکته در این دوران این است که افراد خانواده حمایت خود را به زنان نشان دهند و در مسئولیت‌های خانه به او کمک کنند تا اندکی از این فشار روانی متحمل بر زنان کاسته شود.

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم

معاون زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با این گفته‌ها می‌توانیم پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شاهد حضور یک خانم در رأس قوه مجریه باشیم، عنوان کرد: این سوال را باید از شورای نگهبان پرسید، اگر آنها ایرادی به این موضوع نداشته باشند، خانم‌ها می‌توانند رئیس‌جمهور شوند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ظرفیت حضور زنان در امور سیاسی را مشخص کرده است، عنوان کرد: اگر مذاکرات قانون اساسی را هم نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که قانون‌گذار اصلاً با همین هدف کلمه رجال را نوشته است که قابلیت استفاده دوگانه داشته باشد، برای همین هم به نظر من مانعی از قبل نبوده است.

ابتکار در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که در شرایطی که برخی ادعا می‌کنند مسئولان نمی‌توانند کشور را اداره کنند، آیا یک رئیس‌جمهور زن می‌تواند این کار را انجام دهد، گفت: اولاً من این را قبول ندارم که مسئولان نمی‌توانند کشور را اداره کنند، مسئولان در سخت‌ترین شرایط کشور را جمع کردند، آقای رئیس‌جمهور در حال حاضر در شرایط بسیار سخت که بی‌شباهت با روزهای اول جنگ نیست، کشور را اداره می‌کند.

وی با بیان اینکه کمبودها، سختی‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: بخشی از کمبودها و کاستی‌ها متعلق به جنگ اقتصادی است، بخش دیگرش متعلق به مشکلات کروناست و بخش دیگرش مشکلات مدیریتی است و این مولفه‌ها را کسی نمی‌تواند انکار کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بالاخره کشور مشکلاتی دارد اما اینکه بگوییم کشور خوب اداره نشده است یا نمی‌توانند اوضاع را جمع کنند، به نظرم مطلب درستی نیست؛ چراکه ما امروز با جنگ روانی مواجه هستیم که شاید مانندش را حتی در روزهای دفاع مقدس هم نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز از هر گوشی همراهی مطالب شبکه‌های بین‌المللی خارجی دنبال می‌شود که بیش از ۹۰ درصد این مطالب فیک‌نیوز، ساختگی و دروغ هستند که در برخی موارد جریان داخلی هم سوار این مسائل می‌شود.

ابتکار تاکید کرد: معتقدم کسی تردید ندارد خانم‌ها توانمند هستند؛ در حال حاضر تعداد مدیران زن در این دولت از حدود ۱۲ درصد به ۲۳ درصد رسیده است و در رده عالی ما ۹۷ نفر مدیر زن داریم، امروز خانم‌ها در همه سطوح شایستگی خودشان را نشان داده‌اند و از شعار و حرف رد شده‌اند.

وی درباره اینکه آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام خواهد کرد یا خیر، گفت: خیر، برنامه‌ای برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.

شکستگی‌های پوکی استخوان در زنان ۵ برابر مردان است

علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به به آسیب‌های بروز و شیوع پوکی استخوان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان به دلیل شکستگی‌های مکرر و هزینه‌های درمانی و بستری، بیشتر از سایر بیماری‌های غیرواگیر مزمن است.

او با اشاره به مطالعات انجام شده در ایران، افزود: میزان شیوع پوکی استخوان در کشور بسیار بالاتر از سایر بیماری‌های غیر واگیر از جمله سکته مغزی و سرطان پستان است.

دلاوری به عوامل خطر بروز بیماری پوکی استخوان اشاره کرد و ادامه داد: این عوامل به دو دسته غیر قابل کنترل شامل افزایش سن، جنس، نژاد و سابقه فامیلی مثبت و عوامل قابل کنترل، شامل عدم رعایت تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی و مصر ف سیگار، تقسیم می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که تراکم استخوانی با افزایش سن در هر دو جنس زن و مرد کاهش می‌یابد، گفت: در زنان بعد از دوران یائسگی کاهش تراکم استخوان تشدید می‌شود به صورتی که شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال، یک نفر را درگیر می‌کند.

نیاز تقویت بیشتر زنان کارآفرین در شرایط کرونا

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در حساب توئیتری خود از نیاز تقویت بیشتر زنان کارآفرین در شرایط جنگ اقتصادی و کرونا نوشت و گفت که آنها مورد حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری هستند.

معصومه ابتکار در حساب توییتری خود گفت: زنان کارآفرین و بازارهای فروش مجازی در شرایط جنگ اقتصادی و کرونا نیاز به تقویت بیشتر دارند و به همین دلیل مورد حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده هستند.

شرط و شروط درمان بیماری‌های زنان در کرونا

مریم‌السادات حسینی، متخصص زنان و زایمان، بیماری‌های زنان را به دو بخش مرتبط به حوزه مامایی و حوزه زایمان تقسیم کرد و گفت: در خصوص زنان باردار در زمان کرونا COVID-۱۹ دستورالعمل‌های زیادی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و در دسترس است، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراجعه به پزشک به محض تشخیص بارداری و انجام بررسی‌های لازم توسط پزشک اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه حتماً در فاصله ۱۱ تا ۱۳ هفتگی بارداری که غربالگری سه ماهه اول انجام می‌شود باید نسبت به مراجعه به پزشک اقدام شود، گفت: ترس از ابتلاء به کرونا نباید مانع مراجعه شود، چراکه افزایش سن حاملگی بدون پیگیری معاینات، می‌تواند بروز مسائلی پیچیده‌ای را با خود به همراه داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به لزوم مراجعه زنان باردار به مراکز بهداشتی و درمانی در فاصله ۱۶ تا ۱۷ هفتگی برای غربالگری دوم، عنوان کرد: اگر غربالگری‌ها انجام شد و هیچ نکته پاتولوژیکی یا علائم خاص همچون خونریزی و درد وجود نداشت، زنان می‌توانند در سه ماهه دوم با فواصل طولانی‌تری ویزیت شوند.

دکتر حسینی اظهار کرد: در سه ماهه سوم ممکن است با نشانه‌هایی مثل افزایش فشارخون، مسمومیت حاملگی، خونریزی‌های غیرطبیعی و زایمان زود رس مواجه باشند که توصیه می‌کنیم به محض ظهور علائم هشدار، حتماً به پزشک مراجعه کنند و در غیر این صورت مراجعات دوره‌ای سه ماهه سوم را طبق روال انجام دهند.

وی بررسی وضعیت زنان پس از زایمان را نیز مهم خواند و افزود: بعد از زایمان بر اساس نوع زایمان و پرخطر یا کم خطر بودن حاملگی، توصیه‌هایی در موقع ترخیص داده و تاریخ مراجعه بعدی مشخص می‌شود که حتماً باید طبق همان تاریخ ویزیت انجام و برای پیگیری وضعیت نوزادان به متخصصان این حوزه مراجعه شود.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه اظهار کرد: بخش دوم بیماری‌های زنان، ژنکولوژی یا بیماری‌های مربوط به سنین باروری یا یائسگی است، اگر فردی در این زمینه مشکل خاصی ندارد و مراقبت‌ها و رسیدگی‌های سالیانه را انجام داده و هیچ نکته غیر طبیعی در سیر مراجعات قبلی نداشته است، با توجه به اپیدمی توصیه می‌شود مراجعات روتین را به تأخیر بیندازد.

وی در خصوص سطح بندی بیماری‌های زنان در اپیدمی کرونا، عنوان کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت بیماران به سطح یک، دو و سه تقسیم می‌شوند. سطح یک زنانی هستند که مشکل اورژانس حیاتی دارند و باید در عرض ۲۴ ساعت برای رفع مسئله اقدام شود؛ کیست تخمدانی که پاره شده، حاملگی خارج از رحم، سقط و خونریزی و مشکلات داخل شکمی از جمله این موارد هستند.

دکتر حسینی افزود: در سطح ۲ موارد اورژانس هستند و باید در عرض ۷۲ ساعت بررسی‌های لازم صورت گیرد. سطح ۳ نیز بیمارانی هستند که نیاز به عمل‌های الکتیو دارند، همچون سرطان‌ها که می‌توان درمان آنها را در عرض یک تا دو هفته به تأخیر انداخت.

این متخصص زنان همچنین توصیه کرد بیمارانی که برای آنها تشخیص سرطان داده شده یا در خصوص بروز آن شک دارند، حتماً به پزشک مراجعه کنند و مطمئن باشند که تمامی مراکز با رعایت حفظ اصول ایمنی بهداشتی قادر به ارائه خدمت به این بیماران هستند، چراکه با گذر زمان این بیماری پیشرفت می‌کند و درمانش پیچیده‌تر می‌شود.

دکتر حسینی، تصریح کرد: اگر فردی در سن یائسگی خونریزی غیرطبیعی دارد و شک به سرطان می‌رود، باید در همان مراحل اولیه مراجعه کند، چراکه درمان فرد با یک عمل جراحی کامل می‌شود، اما اگر تأخیر داشته باشد، علاوه بر جراحی نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی پیدا کرده و علاوه بر هزینه بیشتر درصد بهبود و بقا نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت مراجعه به موقع زنانی که با بروز علائم غیرطبیعی مواجه می‌شوند، گفت: در ویزیت اولیه میزان خطر توضیح داده می‌شود تا اگر نیاز بود اقدامات تکمیلی تجویز شود. البته در بیمارستان امام حسین (ع) سعی داریم در مراحل اولیه به صورت تلفنی یا مجازی پاسخگو باشیم اما گاهی نیاز به انجام معاینه، سونوگرافی و آزمایش وجود دارد که باید حضوری به مراکز مراجعه کنند.

دکتر حسینی عنوان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت در مورد بیمارانی که با خونریزی غیرطبیعی در حجم بالا و کم خونی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که اگر در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه کنند، ممکن است به تزریق خون نیاز داشته باشند و همین تزریق خون می‌تواند مشکل ساز شود.

رئیس بخش زنان بیمارستان امام حسین (ع)، با بیان اینکه افرادی نیز با وجود پاپ اسمیر غیرطبیعی و ضایعات پیش سرطانی، از ترس کرونا به مراکز مراجعه نمی‌کنند، اظهار کرد: درمان برخی از این ضایعات را می‌توان بین ۳ تا ۶ ماه به تعویق انداخت بدون اینکه خطری فرد را تهدید کند، اما اگر شک به سرطان، به ویژه سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد، بهتر است درمان به تعویق نیفتد.

وی ادامه داد: در مورد تمام سرطان‌های زنان، اعم از دهانه رحم، رحم یا تخمدان توصیه می‌شود اعمال جراحی به تعویق نیفتد و اگر بیمار پرخطر نیست و نیاز به آی سی یو ندارد و خودش به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای در معرض ابتلاء به کووید نیست، در اسرع وقت درمان انجام شود. اگر بیمارانی از نظر اعمال جراحی پرخطر باشند توصیه این است درمان‌های جایگزین مثل درمان دارویی یا شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به علائم غیرطبیعی، عنوان کرد: هر نشانه غیرطبیعی که با سیر ماه‌های قبل تفاوت داشته باشد، همچون درد در ناحیه تحتانی شکم، احساس نفخ، احساس توده یا علائمی مثل کاهش وزن و سردرد، زنگ خطر است و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

رئیس بخش زنان بیمارستان اما حسین (ع) در پایان تصریح کرد: مادر مبتلا به کرونا و بدحال نمی‌تواند به کودک شیر بدهد، اما اگر بدون علامت و در منزل تحت مراقبت باشد، با زدن ماسک و شست و شوی دست‌ها می‌تواند شیردهی داشته باشد.

کد خبر 452020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.