نقش شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای برای احیای شهرهای پساکرونا

بسیاری از طراحان شهری استدلال می‌کنند که طرح "شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای" استراتژی بسیار کارآمدی است که می‌تواند دسترسی تمام ساکنان را به خدمات شهری و مشاغل برابر کند و مهم‌تر از همه اینکه زودتر از زمان پیش‌بینی شده بهبود اقتصادی را برای مناطقی با بیشترین بحران به ارمغان آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کووید -۱۹ بودجه‌های شهرهای سراسر جهان، به خصوص ایالات متحده آمریکا را با کاهش شدید مواجه کرده و با شروع موج دوم شیوع، نگرانی‌های جدیدی سر راه جهان اقتصاد قرار داده است. در میان شهرهای آمریکایی، لاس وگاس بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی را تجربه کرده است و کرونا در هوستون آثاری به مراتب بدتر نسبت به توفند هاروی سال ۲۰۱۷ از خود بر جای گذاشته است. بسیاری از مقامات محلی با کسری صدها میلیارد دلاری بودجه در شهرهای خود روبرو شده‌اند، مشاغل زیادی از بین رفته و در پی افزایش نرخ بیکاری، کسری‌های مالیات فروش هر روز نسبت به قبل، شرایط بدتری را پشت سر گذاشته است.

بسیاری از مقامات شهری، موافق با یکدیگر بر این باورند که تنها راه نجات از این بحران، خلق برنامه‌هایی پایدار برای کارآفرینی پساکرونا خواهد بود. در این میان، شهردار پاریس نیز بر ایجاد شهرک‌های خودکفا به عنوان بهترین استراتژی برای بهبود زودهنگام اقتصاد در دوران پساکرونا تاکید کرده است. ایلداگو در نظر دارد پایتخت فرانسه را به محله‌هایی ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کند که ساکنان هر منطقه با حداکثر ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند. شهردار پاریس، هم اینک نیز برای گسترش زیرساخت‌های مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اقدامات زیادی کرده و تلاش کرده است تردد خودروها در خیابان‌های سراسر شهر را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. چنانچه به ایده شهرک‌های خودکفای پاریس جامه عمل پوشانده شود، آنگاه شهروندان پایتخت فرانسه می‌توانند در نزدیکی محل زندگی خود به محل کار، مراکز اداری مختلف، تفریح‌گاه‌ها، مدارس، مراکز فرهنگی و فضاهای سبز دسترسی داشته باشند.

بسیاری از طراحان شهری استدلال می‌کنند که طرح "شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای" استراتژی بسیار کارآمدی است که می‌تواند دسترسی تمام ساکنان را به خدمات شهری و مشاغل برابر کند و مهم‌تر از همه اینکه زودتر از زمان پیش‌بینی شده بهبود اقتصادی را برای مناطقی با بیشترین بحران به ارمغان آورد. در چنین شهرک‌هایی تردد وسایل حمل و نقل موتوری به ندرت اتفاق خواهد افتاد که همین امر به بهبود چشمگیر کیفیت هوا و کاهش اثرات جزایر گرمایی شهری نیز منجر خواهد شد.

ایجاد شهرک‌های خودکفا ایده جدیدی نیست و پیش از این نیز مورد توجه کنشگرانی نظیر جین جیکوبز و مکاتب مختلف شهرسازی قرار گرفته است. از دهه‌های قبل در بسیاری از شهرهای جهان، تراکم جمعیت و توسعه پیاده‌روها به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و مقامات در بسیاری از نقاط دنیا سعی کرده‌اند حداکثر امکانات را در فاصله نزدیک برای شهروندان فراهم آورند. با این حال شهردار پاریس و سایر مقامات سراسر دنیا بر شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای امروزی به عنوان ابزاری برای بهبودی از وضعیت بحرانی اقتصاد پساکرونا تمرکز کرده‌اند.

این افراد باور دارند که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری فرصت‌های گرانبهایی برای نجات مشاغل کوچک بشمار می‌رود و در رونق اقتصادی منطقه مورد نظر، نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این در پی کاهش تردد وسایل نقلیه موتوری، انتشار گاز دی اکسید کربن و اثرات جزایر گرمایی به حداقل ممکن خود می‌رسد که این رویداد خود در بهبود وضع اقتصاد مؤثر خواهد بود.

در این بین فروشگاه‌های خرده فروش یا مغازه‌هایی که در گوشه و کنار خیابان‌ها قرار دارند و فروش آنها به حضور افراد پیاده وابسته است از اقبال بالایی برخوردار می‌شود و همین گام‌های کوچک می‌تواند نقش مؤثری را در احیای اقتصادی پساکرونا ایفا کند.

شیوع ویروس کرونا زمینه را برای ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای فراهم آورده است؛ اغلب مردم در سراسر نقاط دنیا به خاطر هراس از ابتلا به ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی، از سوار شدن بر آن‌ها جلوگیری و بیشتر آن‌ها پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین کرده‌اند.

در همین راستا، مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان، زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را گسترش داده و حتی بسیاری از خیابان‌های شهر را روی تردد خودروها بسته‌اند. به عنوان مثال در کلانشهر میلان ایتالیا، ۳۵ کیلومتر مسیر جدید مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ایجاد شده و خیابان‌های مدرسه سراسر شهر را فراگرفته است.

شهردار اوتاوا، پایتخت کانادا، از اهداف خود برای ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای خبر داده است و مقامات اروگن در پورتلند آمریکا نیز اقدامات جالبی برای ایجاد مناطق کامل در پیش گرفته‌اند.

در ویرجینیای آمریکا نیز بر اساس طرح توسعه شهری، منطقه اداری و تجاری مشهور Tysons Corner به منطقه‌ای چند منظوره موسوم به "جزیره پیاده‌روی" تبدیل شد که هنوز کاربری‌های اقتصادی و اجتماعی سابق خود را نیز حفظ کرده است.

کد خبر 451933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.