پارک‌ها فضایی برای اتحاد در شهرهای تفکیک شده

پاندمی کرونا اهمیت پارک‌های شهری را به عنوان فضاهای مشترک ضروری به تصویر کشید، چرا که سلامت روحی و جسمی را در دوران سخت قرنطینه و خودجداسازی برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و برای لحظه‌ای هم که شده نشاط اجتماعی را فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارک‌ها فضاهای مشترک بین مناطق مختلف و حتی گاهی شهرهای جدا از هم است که البته در بیشتر مواقع این اشتراک، پیچیدگی‌های زیادی را نیز در پی دارد. از مهم‌ترین نمونه پارک‌های مشترک می‌توان به فضاهای سبز بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی اشاره کرد که این شهر در طول تاریخ، تقسیم‌های سیاسی و اجتماعی زیادی را متحمل شده است. در واقع، بلفاست فضاهای سبز بسیاری در اطراف خود دارد که زمانی در قلمرو تمام مردم آن قرار داشت اما رویدادهای سیاسی در طول تاریخ باعث شد این فضاها، بین اقوام مختلف آن تقسیم شود. این روزها، پارک‌های بلفاست به عنوان ریزبوم‌هایی در نظر گرفته می‌شود که نه تنها بحث در مورد استفاده از فضاهای شهری را در بر می‌گیرد، بلکه نقش امکانات پارک‌ها در تغییر سبک زندگی ساکنان بلفاست را به تصویر می‌کشد.

فضاهای تقسیم‌شده بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها

بلفاست به مدت ۳۰ سال یک مکان بسیار مهم برای کشمکش نظامی ترابلز، یک نزاع قومی و ناسیونالیستی بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در سال‌های بین ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۸ که به کشته شدن بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر انجامید بشمار می‌رفت. ترابلز بر مشروعیت و نامشروع بودن حکومت بریتانیا بر ایرلند شمالی تمرکز کرده بود و در آن پروتستان‌ها خواهان حکومت انگلیسی‌ها بر قلمرو خود بودند، حال آنکه کاتولیک‌ها برای باز پس گرفتن کشور خود وارد نبرد با پروتستان‌ها شده بودند. در نتیجه این رویداد ایرلند شمالی تغییرات جغرافیایی زیادی را متحمل شد و بلفاست به طور ویژه‌ای بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها تقسیم شد. اختلافات ترابلز در سال ۱۹۹۸ با امضای یک قرارداد به نام "توافقنامه جمعه نیک" بین دو قوم به پایان رسید و ایرلند شمالی حکومت کشور خود را بر عهده گرفت. البته آثار ترابلز همچنان در زندگی مردم بلفاست مشهود است و نقش مهمی در چگونگی استفاده ساکنان از فضاهای عمومی و پارک‌ها ایفا می‌کند.

محلی بودن فضاهای عمومی در بلفاست

پارک‌های غرب پایتخت ایرلند شمالی را کاتولیک‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند، حال آنکه پروتستان‌ها فضاهای سبز شرقی را از آن خود می‌دانند. البته فضاهای مشترکی نیز در شهر برای این دو قوم وجود داد؛ اغلب مردم بلفاست از پارک‌های شمال و جنوب شهر به عنوان فضاهای مشترک بهره می‌گیرند و اوقاتی صلح‌آمیز را در این مکان‌ها طی می‌کنند. پارک‌های غرب و شمال بلفاست اغلب به صورت محلی طراحی شده است و مردم با پیاده‌روی تنها ۱۰ دقیقه‌ای به سمت این مکان‌ها می‌توانند به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این فضاهای سبز فوق به عنوان مراکز تفریحی، فضاهایی برای انجام ورزش روزانه و برقراری تعامل اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر لحظه از روز میزبان جمعیت زیادی از بلفاستی‌هاست.

فضاهایی برای اتحاد

این روزها، شواهدی از نحوه عملکرد کاربران پارک‌های بلفاست به چشم می‌خورد که حاکی از کنار گذاشتن نگرش‌های متعصبانه آن‌ها از نقش قومیت در استفاده از مکان‌های عمومی شهر است. البته همچنان نشانه‌هایی در شهر وجود دارد که جدایی مکان‌های عمومی بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال در بعضی از پارک‌های شهر، پرچم سه رنگ ایرلند شمالی به چشم می‌خورد حال آنکه در بعضی از پارک‌ها نیز پرچم بریتانیا برافراشته شده است. نقاشی‌های دیواری از سربازان جنگی دو قوم متفاوت نیز گواه دیگری بر وجود تعصبات قومی بین مردم بلفاست است که همچنان شکافی بین پروتستان‌ها و کاتولیک‌های شهر بشمار می‌رود. با این حال ساکنان پایتخت ایرلند شمالی بسیار بیشتر از قبل در کنار هم و صرف نظر از قومیت به فعالیت در فضاهای سبز شهری می‌پردازند. جالب است بدانید که اخیراً در امتداد رودخانه لاگان، مسیری برای دوچرخه‌سواری احداث شده و پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را بیشتر از قبل به هم پیوند داده است.

کد خبر 451927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.