هیلاری کلینتون از بانوی اول آمریکا تا وزیر اوباما + زندگینامه و کتاب

هیلاری کلینتون، همسر بیل کلینتون و وزیرسابق امور خارجه آمریکا، در ۲۶ اکتبر برابر با ۵ آبان ۱۳۹۹، ۷۳ ساله شد. هیلاری کلینتون که این روزها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت مستقیم خود را از جو بایدن در مقابل ترامپ نشان داده است، زمانی بانوی اول آمریکا بود.

به گزارش ایمنا، هیلاری کلینتون با نام اصلی هیلاری داین رادام در ۲۶ اکتبر ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی آمریکا متولد شد. وی فرزند ارشد دروتی و هیو رادام است و دو برادر به نام‌های تونی و هیو دارد.
هیلاری کلینتون در سال ۱۹۶۹ بعد از تمام کردن تحصیلاتش در کالج ولزلی در رشته علوم سیاسی وارد دانشکده حقوق دانشگاه ییل شد. وی در سال ۱۹۷۳ مدرک جی. دی خود را از دانشگاه حقوق ییل دریافت کرد. پس از گذشت مدت کمی وی به عنوان مشاور حقوقی در کنگره ایالات متحده آمریکا پذیرفته شد و به آرکانزاس نقل مکان کرد.
در سال ۱۹۷۴ در زمان اوج رسوایی واترگیت، هیلاری با عنوان دستیار کمیتهٔ قضائی کاخ سفید که در مورد ریچارد نیکسون تحقیق می‌کرد، شروع به کار کرد.
هیلاری در سال ۱۹۷۷ مرکز مدافعین کودکان و خانواده‌های آرکانزاس را بنیان گذاشت، در ۱۹۷۸ نخستین رئیس زن ابر شرکت خدمات قانونی شد، و در ۱۹۷۹ نخستین شریک زن شرکت حقوقی روز شد و همچنین در هیئت مدیره ابرشرکت‌هایی چون وال‌مارت عضو بود.

بیل کلینتون همسر هیلاری کلینتون

ویلیام جفرسون بیل کلینتون با نام اصلی ویلیام جفرسون بلایت سوم در ۱۹ اوت ۱۹۴۶ در شهر هوپ از ایالت آرکانزاس به دنیا آمد. پدر وی سه ماه قبل از به دنیا آمدنش در یک تصادف کشته شد. مادر بیل در سال ۱۹۵۰ با شخصی به نام روگان کلینتون ازدواج کرد. وی تا چهارده سالگی، از نام خانوادگی پدرخوانده‌اش استفاده نمی‌کرد.
بیل کلینتون در کودکی به مدرسهٔ کاتولیک سنت جان و ابتدایی رمبل رفت سپس برای ادامه تحصیل به دبیرستان هات اسپرینگ رفت. وی مدرک کارشناسی‌اش را از مدرسهٔ والش وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گرفت و سپس برای سناتور جیمز ویلیام فولبرایت کار کرد. کلینتون با بورسیه رودس برای تحصیل در کالج آکسفورد انگلیس قبول شد. کلینتون مدرک حقوق را در سال ۱۹۷۳ از مدرسهٔ حقوق دانشگاه ییل گرفت.

ازدواج هیلاری کلینتون با بیل کلینتون

هیلاری برای نخستین بار در دانشگاه ییل با بیل کلینتون آشنا شد. بیل کلینتون و هیلاری در سال ۱۹۷۵ با هم ازدواج کردند. وی بعد از رد شدن در آزمون کانون وکلای واشینگتن. دی. سی و قبول شدن در آزمون وکالت همراه با بیل کلینتون به آرکانزاس رفت و هیلاری در سال ۱۹۷۶ عنوان یکی از دو عضو زن هیئت علمی مدرسه حقوق دانشگاه آرکانزاس انتخاب شد.
در زمانی که بیل کلینتون در آرکانزاس تلاش زیادی برای تبدیل شدن به یک سیاست‌مدار بزرگ و سرشناس می‌کرد؛ هیلاری در کنار بیل ایستاد و مشغول به کار شد.
در سال ۱۹۸۰ تنها دختر بیل و هیلاری با نام چلسی متولد شد. همزمان با تولد فرزندشان، بیل کلینتون به سمت دادستان کل رسید و بعد از مدتی به عنوان فرماندار آرکانزاس انتخاب شد. هیلاری بخاطر انتخاب بیل به عنوان فرماندار آرکانزاس به مدت ۱۲ سال بانوی اول آرکانزاس بود. وی به عنوان بانوی اول آرکانزاس، رهبری کارگروهی را بر عهده داشت که سامانهٔ مدارس دولتی آرکانزاس را اصلاح کرد.

چلسی کلینتون فرزند هیلاری کلینتون

چلسی کلینتون متولد لیتل راک، آرکانزاس است. وی دانشگاه استنفورد از فارغ‌التحصیل شده است. چلسی کلینتون با مارک مزوینسکی که فرزند دو عضو سابق کنگره آمریکا، ادوارد و مارجوری مزوینسکی است، ازدواج کرده است. مارک مزوینسکی در یک بانک سرمایه‌گذاری صندوق پوشش ریسک در واشنگتن دی سی کار می‌کند.
چلسی و مارک دو فرزند دارند، فرزند اول آنها دختری به نام شارلوت است که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ متولد شد. پسرشان به نام ایدن کلینتون مزوینسکی در ژوئن سال ۲۰۱۶ یک به دنیا آمد.

رئیس جمهوری بیل کلینتون همسر هیلاری کلینتون

بیل کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۲ با کسب ۴۳٫۰ درصد رأی در مقابل جورج هربرت واکر بوش با ۳۷٫۴ درصد و رأس پرو که به عنوان نامزد مستقل رقابت می‌کرد پیروز شد. بیل در زمان ریاست‌جمهوری مدافع قوانین و برنامه‌های مختلفی بود که تعداد زیادی از آن‌ها تبدیل به قانون ملی شدند و یا از سوی قوهٔ مجریه آمریکا در قالب قانون و تبصره یا برنامه ملی پیاده شدند.
سیاست‌های بیل کلینتون به خصوص قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و اصلاحات رفاهی به فلسفه حکومتی، شیوه سوم میانه‌روانه شناخته می‌شوند. سیاست محافظه‌کارانه مالی بیل کلینتون در امور بودجه‌ای، به کاهش کسری بودجه در آمریکا کمک کرد. وی طولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی در زمان صلح را در تاریخ آمریکا مدیریت کرده است. بیل در پایان دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش به نیویورک رفت و به هیلاری کمک کرد تا در انتخابات سنا به پیروزی برسد.

هیلاری کلینتون و سناتوری ایالات متحده

به دنبال بازنشستگی دانیل پاتریک موینیهان از سناتوری نیویورک، چهره‌های بزرگ دمکرات از کلینتون خواستند برای کرسی او در انتخابات سال ۲۰۰۰ به میدان برود. هیلاری اولین زن آمریکا است که برای یک مقام انتخابی نامزد شد. در انتخابات سراسری وی مقابل ریک لیزیو نماینده جمهوری خواه حوزه انتخابیه دوم نیویورک در مجلس نمایندگان قرار گرفت. در جریان مبارزات انتخاباتی مخالفان کلینتون، بخاطر اینکه وی هرگز در نیویورک نه زندگی کرده بود و نه در سیاست این ایالت شرکت کرده بود، متهم کردند.
در سال ۲۰۰۰ هیلاری کلینتون به عنوان سناتور ایالت نیویورک انتخاب شد او یکی از اولین زنان منتخب در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا بود. بعد از اتفاق ۱۱ سپتامبر هیلاری درخواستی مبنی بر دریافت بودجه برای بهسازی و ارتقای امنیت در ایالت نیویورک شد.
وی به لایحه میهن‌دوستی در اکتبر ۲۰۰۱ رأی داد. زمان تمدید این لایحه در سال ۲۰۰۵ که او قبل از رأی به منظور رفع دغدغه‌ها در خصوص آزادی‌های مدنی در آن کار کرد و پس از آن به نفع لایحهٔ جدید که به دنبال سازش به دست آمده بود رأی داد و حمایت زیادی را به دست آورد.
در سال ۲۰۰۱ کلینتون از مداخله نظامی آمریکا در کشور افغانستان حمایت کرد و گفت این برای مبارزه با تروریسم و در عین حال ارتقای زندگی زنان افغان که در دولت طالبان در رنج هستند، اقدام بزرگی است.
هیلاری در اکتبر ۲۰۰۲ به قطعنامه جنگ عراق برای اجازه دادن به رئیس‌جمهور وقت جرج دبلیو بوش اجازهٔ استفاده از نیروی نظامی علیه عراق را می‌داد رأی موافق داد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اوباما در آمریکا

باراک اوباما در دسامبر سال ۲۰۰۸ هیلاری کلینتون را به‌طور رسمی به عنوان وزیرخارجه دولت خود معرفی کرد. هیلاری در ۲۱ ژانویه ۲۰۰۹ از سوی سنا رأی اعتماد گرفت و همان روز به عنوان وزیر امور خارجه سوگند خورد و از عضویت در سنا استعفا داد. او نخستین بانوی اول سابق آمریکا ست که در کابینه ایالات متحده آمریکا کار کرده‌است.
با شیوع و اوج‌گیری اعتراضات بهار عربی، کلینتون در صف مقدم پاسخ آمریکا به آن قرار داشت، از برخی حکومت‌ها حمایت می‌کرد در حالی که از معترضین در مقابل برخی حکومت‌ها حمایت می‌کرد. هیلاری کلینتون در اول فوریه ۲۰۱۳ از سمت خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا استعفا داد و جان کری در کابینه جدید باراک اوباما جایگزین وی شد.

کتاب هیلاری کلینتون

هیلاری پس از استعفا از پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ کتاب خاطراتش را با نام (انتخاب‌های سخت) منتشر کرد. فصل هجدهم این کتاب به بیان خاطرات کلینتون با نام (ایران: تحریم‌ها و رازها) به موضوع ایران پرداخته می‌شود.

هیلاری کلینتون و ایران

هیلاری کلینتون در کتاب «انتخاب‌های سخت» می‌نویسد: «من در دوران ریاست‌جمهوری بوش، از افزایش فشار بر تهران و عوامل نیابتی‌اش حمایت کردم و به تحریم‌ها علیه ایران رأی دادم.»

وی در بخشی دیگر از کتابش از مذاکرات آمریکا با سلطان قابوس در مورد ایران صحبت کرده و نوشته است: «هر امتیازی که ما در مذاکره پیشنهاد می‌دادیم، می‌توانست سال‌ها کار دقیق و تشکیل اجماع بین‌المللی برای تحریم‌های شدید و افزایش فشار علیه رژیم تهران را خنثی کند. نادیده گرفتن روش دیپلماسی ممکن بود ائتلاف گسترده بین‌المللی برای اعمال و اجرای تحریم‌ها علیه ایران را تضعیف کند. ایران زمانی یک متحد جنگ سردی برای آمریکا بود. شاه این کشور، تاج و تخت خود را مدیون کودتای سال ۱۹۵۳ با حمایت دولت "آیزنهاور" و علیه دولت منتخب بود. این کار آیزنهاور، یک اقدام طبیعی در چارچوب جنگ سرد بود که بسیاری از ایرانی‌ها هرگز آمریکا را به خاطر آن نبخشیده‌اند. سال ۱۹۷۹ شاه مستبد با یک انقلاب مردمی سرنگون شد.

هیلاری کلینتون و احمدی نژاد

کلینتون در کتاب خود نوشته است: بعد از شکست مذاکرات دو جانبه، اروپایی‌ها رهبری مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای را به عهده گرفتند، اما این مذاکرات هم در سال ۲۰۰۵ و زمانی متوقف شد که محمود احمدی‌نژاد جایگزین رئیس دولت اصلاحات شد. احمدی‌نژاد یک پرخاشگر منکر هولوکاست بود که تهدید کرده بود رژیم صهیونیستی را از نقشه محو کند. وی طاووسی جنگ‌جو بود که روی صحنه نمایش بین‌المللی قدم می‌زد و در هر فرصتی به غرب توهین می‌کرد. در مقاله سال ۲۰۰۷ خود در مجله (فارن‌افرز) نوشتم: اگر ایران به تعهدات خود و اراده جامعه بین‌المللی پای‌بند نباشد، تمام گزینه‌ها باید روی میز باقی بماند.»

هیلاری کلینتون: داعش را خودمان ساختیم

هیلاری کلینتون در کتاب خود با عنوان (گزینه‌های دشوار) اذعان کرده است که داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.
هیلاری در کتاب خاطرات خود نوشته است: «ما وارد جنگ عراق، لیبی و سوریه شدیم و همه چیز بر وفق مراد و بسیار خوب بود اما ناگهان انقلاب مصر در ۳۰ ژوئن رخ داد و همه چیز ظرف ۷۲ ساعت تغییر کرد.
من به ۱۱۲ کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تأسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فروپاشید. همه چیز در مقابل ما بدون هشدار قبلی فرو ریخت. اقدام هولناکی رخ داد. ما به توسل به زور فکر کردیم اما ارتش مصر، سوریه یا لیبی نیست؛ ارتش مصر بسیار قدرتمند است و مردم مصر هیچگاه ارتش خود را تنها نمی‌گذارند. زمانی که ما با ناوهای آمریکایی به سمت اسکندریه رفتیم از سوی گروهی از زیردریایی‌های بسیار جدید با نام (گرگ‌های دریا) زیر نظر گرفته شدیم، این زیردریایی‌ها به جدیدترین سلاح‌ها و تجهیزات رهگیری مجهز بودند. زمانی که تلاش کردیم به دریای سرخ نزدیک شویم با جنگنده‌های قدیمی میگ ۲۱ روسیه غافلگیر شدیم اما مساله عجیب‌تر این بود که رادارهای نتوانستند بفهمند این جنگنده‌ها از کجا آمدند و به کجا رفتند. ما ترجیح دادیم برگردیم. حمایت و پشتیبانی مردم مصر از ارتش بیشتر شده بود. چین و روسیه نیز مخالفت خود را با این اوضاع اعلام کردند و ناوها بازگردانده شدند؛ هنوز هم نمی‌دانیم که چگونه با مصر و ارتشش تعامل و برخورد داشته باشیم. اگر علیه مصر متوسل به قدرت می‌شدیم شکست می‌خوردیم و اگر مصر را رها می‌کردیم چیز مهمی را از دست می‌دادیم. مصر قلب جهان عرب و جهان اسلام است و ما تلاش داشتیم تا از طریق اخوان المسلمین و از طریق داعش این کشور را تحت کنترل درآورده و آن را تقسیم کنیم و پس از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس برویم. کویت اولین کشوری بود که از طریق دوستان ما در آنجا آماده بود و سپس عربستان و بعد از آن امارات و بحرین و عمان مد نظر ما بودند و پس از آن منطقه عربی کاملاً تقسیم می‌شد و به صورت کامل آن را تحت کنترل در می‌آوردیم. ما منابع نفت و گذرگاه‌های آبی را تحت تصرف خود درمی‌آوردیم. اگر برخی از اختلافات میان آن‌ها وجود داشت اوضاع تغییر می‌کرد.»

بیماری هیلاری کلینتون

در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ هیلاری در بیمارستان (پرسبیترین) نیویورک به خاطر لخته شدن خون بستری شد. وی در ماه دسامبر زمانی که در خانه تنها بود به دنبال درمان ویروس معده خود بیهوش شد. درمان هیلاری روز ۱۳ دسامبر شروع شد. او به دلیل درخواست پزشک معالجش سفرش به آفریقای شمالی و خاورمیانه که برای هفته بعد تنظیم شده بود را لغو کرد.

کد خبر 451880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.