بهره‌مندی۱۲۰ هزار نفر از دوره‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای/برگزاری مسابقات آجر نماچین در استان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، با اشاره به بهره‌مندی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر از دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای دراستان، گفت:دومین دوره مسابقات آجر نماچینی از ۱۴ تا ۱۷ آبان ماه دراصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با برخورداری از ۵۴ مرکز دولتی و هزار و ۳۰۰ آموزشگاه فعال است که در پورتال آموزش فنی و حرفه‌ای استان ثبت دوره دارند. قریب به ۱۱ میلیون نفر ساعت در سال تعهد آموزشی فنی‌حرفه‌ای استان است و حدود ۶۰ هزار نفر دوره را در بخش دولتی داریم و همین تعداد هم در بخش خصوصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۲ میلیون نفر ساعت تعهدات آموزشی استان اصفهان است، اضافه کرد: بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر از دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای بهره می‌گیرند. ارائه آموزش‌ها به مردم در قالب‌های مختلفی انجام می‌شود، برای افراد جویای کار مدل‌هایی است که به مراکز و یا آموزشگاه‌ها مراجعه کرده و در دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند که در این زمینه استان اصفهان دو سالی است که آموزش دوگانه را در سرلوحه کار خود قرار داده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درباره بازخوردهای آموزش‌های، دوگانه تصریح کرد: آموزش‌های دوگانه بازخوردهای بسیار خوبی در زمینه صنایع و صنوف داشته و آمار اشتغال بالایی را به ارمغان آورده است.

به گفته اخوان، برای شاغلان صنایع و صنوف هم برنامه‌های متعددی داریم که به منظور نظام صلاحیت حرفه‌ای اجرا می‌شود و این مورد در استان اصفهان به عنوان اولین استان کشور پیگیری شده است. علاوه بر این برای ارتقای سطح بهره‌وری شاغلان صنعت و صنوف برنامه‌های آموزشی ارتقای مهارت را اجرا می‌کنیم.

همکاری با مدیران صنایع و کارخانه‌ها در بخش شاغلان

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: برای بخش شاغلان با مدیران صنایع و کارخانه‌های مختلفی مانند آجر نماچین همکاری داریم. کارگاهی در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه با تجهیزات دایر شده و افراد علاقمند در قالب آموزش‌های دوگانه به آنها ارائه آموزش صورت می‌گیرد.

اخوان با تاکید بر اینکه برای ارتقای مهارت شاغلان برنامه‌ریزی‌های متفاوتی انجام شده است، گفت: برای ارتقای مهارت مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکنون دو دوره مهارت آموزی با هماهنگی آجر نماچین برگزار کردیم و مربی‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را از سطح کشور به میزبانی استان اصفهان و مجموعه آجر نماچین در سال گذشته دعوت کردیم و با فراهم کردن دوره‌های ارتقای مهارت با فن‌آوری‌های روز صنعت ساختمان به ویژه در این حیطه تخصصی آموزش بسیار خوبی را برای علاقمندان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اولین دوره مسابقات آزاد آجر نماچینی را در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برنامه‌ریزی کردیم، اظهار کرد: این روند یک اتفاق خوب بوده است و از دیگر کارهای شاخص که به زودی از ۱۴ تا ۱۷ آبان ماه ادامه خواهد داشت، اینکه امسال مقارن با افتتاح رسمی نمایشگاه جدید اصفهان در کمربندی کشوری اولین نمایشگاهی که در این نمایشگاه بین‌المللی اصفهان استارت می‌خورد نمایشگاه تجهیزات صنایع ساختمان خواهد بود.

وی اضافه کرد: با اسپانسری آجر نماچین دومین دوره مسابقات را از ۱۴ تا ۱۷ آبان ماه برنامه‌ریزی می‌کنیم و سال گذشته شاهد استقبال بسیار خوبی در این بخش بودیم. یکی از مسائلی که در راستای ایجاد فرهنگ مهارت آموزی و ترغیب جوانان به مهارت آموزی وجود دارد برگزاری مسابقات است.

مدیر کل فنی و حرفه استان اصفهان، خاطرنشان کرد: این مسابقات مهارت آموزی که تحت عنوان مسابقات ملی مهارت در ایران و دنیا وجود دارد و سالیان متوالی انجام می‌شود اما امسال به دلیل کرونا برنامه‌ها عقب افتاد.

به گفته اخوان، در شرایط غیر کرونایی همه ساله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سطح شهرستان مسابقات شهرستانی ملی مهارت را برگزار می‌کرد و از شهرستان‌های مختلف مردم علاقمند در رشته‌های متفاوتی که دارای مهارت هستند حضور پیدا می‌کردند و بعد از چند ماه مسابقات مرحله استانی است که از هر شهرستان در هر رشته یک نفر با کسب مقام اول حضور داشته و این مسابقات در سطح استانی برگزار می‌شد.

وی در خصوص اینکه با برگزیده شدن نفرات برتر، تیم استانی تشکیل می‌شود، اظهار کرد: در مسابقات ملی هر استان اجازه معرفی یک نفر در هر رشته‌ای را دارد و این افراد بعد از طی مرحله برترین‌های مسابقات ملی می‌شوند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، تصریح کرد: هر دو سال یک بار مسابقات جهانی مهارت برگزار می‌شود و نفرات برتر ملی در یک اردوی مسابقات آمادگی جهانی شرکت می‌کنند و با توجه به شرایط موجود در کشور و مسابقات جهانی، مطابق تصمیم کشور برای حضور در مسابقات جهانی در رشته‌های تعیین شده با ارائه آموزش‌ها و آزمون‌های تخصصی راه می‌یابند و با حضور اسپانسرها تیم ملی کشور شکل گرفته و برای مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: این مسابقات ملی به صورت روتین در آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود که تعداد رشته‌های آن به مراتب محدودتر است. در کنار این مسابقات برخی از رشته‌ها مانند آجر نماچین به طور رسمی در مسابقات ملی و جهانی وجود ندارد. برای این گروه، رشته مسابقات آزاد مهارت را داریم.

تفاوت‌های مسابقات ملی مهارت با مسابقات آزاد مهارت

اخوان با بیان اینکه مسابقات آزاد مهارت با مسابقات ملی تفاوت‌هایی دارد، افزود: اول اینکه مسابقات آزاد در رده مسابقات ملی نیست و مسابقات ملی محدودیت سنی دارد و جوانان زیر ۲۲ سال به آن راه می‌یابند اما در مسابقات آزاد محدودیت شهرستانی و استانی نداریم و ملاک سنی هم وجود ندارد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: این مسابقات در رشته‌های مختلفی در اصفهان و در استان‌های دیگر انجام شده است. این مسابقات در صنف آرایش مردانه در دو دوره، گل آرایی، آجر نماچین در یک دوره، تعمیر لوازم خانگی با گروه صنعتی انتخاب و در دوره کافی‌شاپ و نوشیدنی‌های سرد در پنج دوره را انجام دادیم و تلاش بر این است که این مسابقات به صورت برند کشوری درآید.

اخوان با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود این مسابقات از حالت روتین و دکوری بودن بیرون بیاید، تصریح کرد: علاوه بر این در این گروه از مسابقات در بخش صنعت افراد برگزیده شده در نمایندگی‌های مختلف استخدام شدند. همچنین گروه صنعتی انتخاب افراد برگزیده در نمایندگی‌های مختلف را دعوت به کار کردند تا بتوانند از وجود آنها در کشور استفاده کنند و این افراد در بازار مشغول به کار هستند.

تولید ۷۰ نوع رنگ برای آجر از ماده معدنی

همچنین در ادامه این نشست خبری رضا چینی، دبیر دومین دوره مسابقات آزاد کشوری نماچینی آجر، اظهار کرد: مواد معدنی متفاوتی در ایران موجود است و ۷۰ رنگ برای آجر تولید می‌شود که از ماده معدنی ثابتی است و این روند باعث شده که رنگ‌های متفاوتی از ماده‌های معدنی داشته باشیم و قریب به ۱۲ سال است که تنوع رنگ در بخش آجر و طراحی مهندسی را برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه آجرهای به وجود آمده خاصیت جذب آب بالایی را دارند، اضافه کرد: نماکارهای صاحب سبک به دنبال انجام کار با تکنولوژی و چسب آجر هستند و مواد آماده شده آجر به همراه چسب و ماده معدنی در مقابل گرما و سرما با مقاومت بالایی تولید می‌شود.

دبیر دومین دوره مسابقات آزاد کشوری نماچینی آجر، گفت: علاوه بر این تولید آجرهای دو لایه در روند کار وجود دارد و روش اجرایی آن این است که به ساختمان نمی‌چسبد و در کنار سازه‌های ساختمانی قرار می‌گیرد.

به گفته چینی، برای ارائه آموزش‌های لازم به سراغ گروه‌های مختلفی رفتیم و دوره پودمانی را برای دانشجویان برگزار کردیم و با سازمان فنی و حرفه‌ای وارد مذاکره شدیم و برای آموزشگاه گروه الف موفق به اخذ مجوز شدیم.

وی با تاکید بر اینکه با مجوزی که سازمان به ما داده است آموزش آجر با روش‌های مختلفی را داریم، گفت: آموزش آجر با ملات، آجر با چسب و آجر با سیستم نمای خشک اجرا می‌شود.

چینی، تصریح کرد: برای خارج از کشور هم صادرات صورت می‌گیرد و اگر بتوانیم برای تعدادی از کشورها کارهای جانبی را انجام دهیم ارتباط‌ها گسترده‌تر می‌شود و لازم است که الفبای مخصوص و ارتباطات اصلی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دوره اول مسابقات برای اولین مرتبه در ایران اتفاق افتاد و با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای شاهد نتایج مطلوبی بودیم و مجریان برگزیده فقط فنی‌ها نبودند و سال گذشته نفرات اول تا سوم از گروه خانم‌های مهندس با کسب مقام ممتاز را داشتیم.

دبیر دومین دوره مسابقات آزاد کشوری نماچینی آجر با بیان اینکه افراد جویای کار و مهندسان طالب طراحی می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند، افزود: دوره دوم مسابقات را به مدت سه روز خواهیم داشت تا داوری را انجام دهیم. برای اینکه ضرورت آموزش را به خانواده‌ها تذکر دهیم افرادی که به بعد فنی برسند به مدت شش ماه خود آنها و خانواده‌هایشان را بیمه تأمین اجتماعی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در تولید آجر ۵۰ درصد آجر مورد نیاز کشور از استان اصفهان به دلیل برخورداری از خاک‌های رس تأمین می‌شود. همچنین استفاده از سنگ‌های صنعتی، رنگ‌های متفاوت و مواد معدنی رنگی و جذب آجر را در حد استاندارد نگاه داشتیم و لازم به ذکر است ماشین آلات و تجهیزات اصفهان نیز کم نظیر است.

کد خبر 451873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.