فعالیت کدام مشاغل از فردا ممنوع است؟

از فردا فعالیت سه دسته کسب و کار و گروه شغلی در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی با محدودیت‌های شدید همراه شده و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تا یک هفته امکان فعالیت نخواهند داشت.

به گزارش ایمنا، در ماه‌های گذشته علیرغم آنکه تعدادی از شهرها به وضعیت سفید کرونایی بازگشته بودند، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برخی از شهرها باعث شد شروع موج وسیع‌تری از کرونا را شاهد باشیم؛ موجی که آمار مبتلایان کرونا را صعودی کرد و به بستری شدن تعداد بیشتری از افراد منجر و موجب شد تا این استان‌ها از سطح هشدار فراتر رفته و در وضعیت قرمز کرونا قرار گیرند.

به دنبال وخامت اوضاع و عادی انگاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در تجمعات غیر ضرور، سخنگوی دولت از تشدید نظارت و اعمال محدودیت‌های کرونایی خبر داد و اعلام کرد" فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ از روز دوشنبه ممنوع شده و در صورت عدم توجه و ادامه فعالیت، این مشاغل مشمول جرایم سنگین و تعطیلی درازمدت خواهند شد. "

این تصمیم از سوی ستاد ملی کرونا و به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع ویروس کرونا گرفته شده و محدودیت‌ها در گروه مشاغل ۲، ۳ و ۴ از پنجم آبان ماه به مدت یک هفته در ۴۳ شهرستان بحرانی که در وضعیت قرمز به سر می‌برند، اعمال می‌شود.

اما گروه‌های شغلی مذکور شامل چه مشاغلی هستند و کدام کسب و کارها از فردا امکان ادامه فعالیت ندارند؟

بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می‌دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استان‌ها تصمیم گیری می‌شود. به عنوان مثال در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده است، در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده و در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی دو که کمی گسترده‌تر است و از فردا مشمول اعمال محدودیت می‌شود، به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیر مواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری را شامل می‌شود.

گروه شغلی چهارم نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.

محدودیت‌ها در گروه‌های شغلی پیش گفته در حالی از روز دوشنبه اعمال می‌شود که تنها گروه شغلی یک امکان ادامه فعالیت دارد؛ بر این اساس مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها و مراکز تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها طی این مدت باز هستند و می‌توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

منبع: ایسنا

کد خبر 451663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    9 0
    امروز رفته بودم زیارت اهل قبور دیدم دارن صندلی میچینند مراسم بگیرن ، من دیگه حرفی ندارم
    • برسام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      20 0
      خودت واسه چی می ری؟؟؟؟
    • رضا IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      6 1
      شماخودتم کارت اشتباه بوده ک رفته بودی زیارت اهل قبور.شمااول خودتو اصلاح کن بعد دیگران رو سرزنش کن
  • ایمان مولایی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    18 1
    چرا از مراکز خصوصی بحثی نمیشه؟؟آقایان مجلس و هیئت دولتی ها به خدا افرادی هم که در مراکز خصوصی کار میکنند انسانند.این نباشه که ما افراد هم مطیع رئیس اون بخش باشیم که به ما میگند نمیتونی بیای اخراجی!!! خانواده من و پدر و مادر پیر من چه گناهی کردن؟؟؟اگر خدای نکرده در جایی که کار میکنم شخص بیماری باشد و من ناقل باشم و این بیماری رو به خانواده انتقال بدم کدام مسئولی پاسخگو هستش؟؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    5 4
    باشگاه بدن سازی بانوان هم باز و فعال است با اینکه در زیرزمین تشکیل می شود ولی همچنان فعالیت دارد پس کو اعمال نظارت؟!!
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    4 0
    مطب خصوصی جزو گروه یک هست؟؟؟!
  • جواد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    3 5
    اصفهان اصلا رعایت نمیکنند.کرونا را ولش کنید تو حلق همند
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 1
    خطرناک تر از همه باشگاه های بدنسازی هستند ... وسایل در ان واحد دست بدست میشه......و غالبا محیط کوچک و بسته....چرا مستثنی شدند جای تعجب داره...ظاهرا نفوذ زیادی دارند
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      0 0
      صاحب باشگاه نفوذ داره افرادی که اونجا حاضر میشن چی؟! خود مردم از همه بدترن ماها حاضر نیستیم از کوچکترین برنامه هامون بگذریم فقط بلدیم نسخه بپیچیم برای دیگران!!!
  • محمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    6 2
    با سلام ما کنتورخوان هستیم وهر روز به خانه مشترک ها مراجعه میکنیم که معلوم نیست بعضی مشترک ها کرونا دارن یا نه بعد از در اومدن از یه خانه همسایه میگه چرا رفتی تو اون خونه کرونا داشتن حالا با این وضعیت اصلا کسی به ما اهمیت نمیده که با این وضع کار هر دیقه هم خانوادمون در خطر هستش.. چقدر هم ماسک و وسایل ضد عفونی ببریم باز خطرناکه که وضع اینجا از قرمز به سیاه تبدیل شده
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 1
    اکثر مردم مشاغل خصوصی دارن ما که کارمون تایپه و غیرحضوری هم میشه انجام داد میگن هر روز حتی روزهای تعطیل هم باید بیاید کی مسول هست کی پاسخگویه
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      1 0
      خیلیم سخت نگیرید خدا اون بالاست ما همگی خدا را فراموش کردیم خواهر من شوهرش کرونا گرفت خواهرم و بچه ش نگرفتن اصل کار دست خداست که همگی فراموشش کردیم
  • رضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 0
    خنده داره،توی هرگروهی میگردی نامی از دفاترنمایندگی شرکتهای بیمه ای برده نشده. یکی میادمیگه پاشو ببند برو خونتون،یکی میگه شماخدماتی هستید مشکلی نداره. آقا کلا بی برنامگی بیداد میکنه.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      1 1
      دفاتر بیمه ای جزء خدمات هستن دیگه! نیاز نیست کسی بگه که! شما شرایط شغل خودتونو نمی دونین؟
  • jafazi IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    1 0
    سلام.تعمیر لوازم خانگی در گروه یک قرار دارد. آیا از ساعت ۱۸ به بعد باید بسته شود؟ یا خیر جزییات ناقص است و نمیدانیم که تعطیل هستیم یا نه
  • حمزه مرادی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 0
    پروژه های عمرانی و ساخت و ساز چه ضرورتی داره که نباید تعطیل بشه مانند پروژه مصلی تهران که حدود ۵۰۰ کارگر و کارمند هر روز توی بدترین شرایط بهداشتی کنار هم باید کار کنن
  • کارگر IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 1
    بیچاره کارگر بدبخت..هیچ کسی فکر کارگر بدبخت نیستش
    • علیرصا IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      0 0
      واقعا درسته کارگران کجای این گروههای مشاغل هستند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    چرا درمورد وضعیت شهرک های صنعتی کسی چیزی نمیگه؟؟؟؟ قطعا امکان تعطیلی کارخونه ها که وجود نداره چرا در مورد نحوه تردد کارگرا و کارمندای شهرک صنعتی توضیحی نمیدن؟!!! الان شهرک صنعتی عباس آباد با سی هزارتا کارگر بلاتکلیفه و اصلا نمی دونیم روز شنبه چه اتفاقی میفته!!
  • علیرصا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 1
    پس کارگران ساختمانی مثل بنا کاشی کار سنگ کار لوله کش ام دی اف کار برقکار و غیره جزء مردم نیستند
  • علیرصا IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    پروژه های ساختمانی را چرا تعطیل نمی کنند که تو بدترین شرایط باید کار کنند چون قرار داد داریم اگه تعطیل کنیم باید خسارت بدیم
  • محمدرضا خسروی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    ازابزاریراق هم نامی برده نشده که کدوم گروه روشامل میشه
  • قاسم صادقی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام آیا صنایع دستی هم تعطیل میشود از شنبه یا ن اگر امکانش هست راهنمایی کنید
  • تهمتن داوری IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    باین کار مردم بیکارمیشند تردد بیشتر یعنی خونه مردم خرابتر می‌کنند به نظر من اشتباه محض است