اینترنت مریخ توسط ماهواره‌های استارلینک تامین می‌شود

الون ماسک، طرح بلندپروازانه‌ای برای ساخت شهری یک میلیون نفری در مریخ دارد و معتقد است ماهواره‌های اینترنتی استارلینک نقش کلیدی در اجرای این طرح دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابداع رنگ سفیدی که ۹۵ درصد نور را منعکس می‌کند، فراهم کردن اینترنت برای مریخ توسط ماهواره‌های استارلینک، ردیابی کردن سکته مغزی توسط یک اپلیکیشن، موفق نبودن عملیات نمونه برداری ناسا از یک سیارک و غیرفعال کردن کرونا با ماسکی که ایجاد گرما می‌کند را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید:

ابداع رنگ سفیدی که ۹۵ درصد نور را منعکس می‌کند

محققان دانشگاه پردویک رنگ بسیار سفیدی ابداع کرده‌اند که ۹۵.۵ درصد از نور خورشید را منعکس می‌کند. دمای رنگ آکریلیک توسعه یافته جدید در شب و روز بسیار خنک‌تر از دمای محیط اطراف است. محققان در این تحقیق به جای ذرات دی اکسید تیتانیوم از فیلرهای کلسیم کربنات استفاده کردند تا مقدار نور فرابنفش که رنگ جذب می‌کنند را کاهش دهند.

به گفته محققان با کمک این رنگ می‌توان ساختمان را به طور طبیعی خنک‌تر کرد و به این ترتیب تأثیرات مخرب فناوری‌های خنک کننده و تهویه هوا بر تغییرات آب و هوایی را کمتر کرد.

در آزمایش‌ها دمای این رنگ در شب ۱.۷ درجه سانتیگراد خنک‌تر از محیط اطراف بود. این در حالی است که دمای رنگ‌های سفید دیگری که ۸۰ تا ۹۰ درصد نور خورشید را منعکس می‌کنند، نسبت به محیط اطراف کمتر نمی‌شود.

ماهواره‌های استارلینک برای مریخ اینترنت فراهم می‌کنند

الون ماسک، طرح بلندپروازانه‌ای برای ساخت شهری یک میلیون نفری در مریخ دارد و معتقد است ماهواره‌های اینترنتی استارلینک نقشی کلیدی در اجرای این طرح دارد. وی همراه گوینی شات ول، یکی از مدیران ارشد اسپیس ایکس جزئیاتی درباره فراهم کردن فناوری اینترنت ماهواره‌ای در مریخ را به اشتراک گذاشته است.

شات ول در این باره گفت: هنگامی که مردم را به مریخ ببریم، آن‌ها به قابلیت‌هایی برای برقراری ارتباط نیاز دارند. فکر می‌کنم وجود یک شبکه استارلینک اطراف مریخ بسیار حیاتی است. از ماهواره‌های استارلینک نه تنها برای ارسال اینترنت در مریخ، بلکه از آن‌ها به عنوان پلی برای ارتباط با زمین استفاده می‌شود.

الون ماسک سال گذشته از تصمیم خود برای ارسال یک میلیون نفر به مریخ تا ۲۰۲۵ میلادی خبر داده بود.

یک اپلیکیشن سکته مغزی را ردیابی می‌کند

به تازگی یک اپلیکیشن آزمایشی موبایل ابداع شده که می‌تواند سکته مغزی را در افراد ردیابی کند. هم اکنون اگر بیماری پس از سکته به اورژانس بیمارستان مراجعه کند از وی سی تی اسکن گرفته می‌شود یا متخصص اعصاب باید آزمایش‌هایی روی بیمار انجام دهد. محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و بیمارستان هیوستون متودیست برای سرعت بخشیدن به این فرآیند و اجتناب از اسکن‌های بی مورد، یک آپ جدید ساخته‌اند.

آن‌ها برای توسعه اپلیکیشن یک مخزن اطلاعاتی تولید کردند، جهت ایجاد این مخزن از بیش از ۸۰ بیمار با نشانه‌های سکته مغزی خواسته شد تست‌های گفتاری انجام دهند و همزمان با یک آیفون از آن‌ها فیلمبرداری شد. این مخزن برای آموزش سیستم هوش مصنوعی بکار رفت تا ناهنجاری در گفتار و حرکات ماهیچه‌های صورت را ردیابی کند، موارد ذکر شده نشانگرهای مخصوص افرادی است که سکته مغزی را پشت سر گذاشته‌اند.

آزمایش‌ها نشان داد این آپ با دقت ۷۹ درصد قربانیان سکته مغزی را شناسایی می‌کند. با ارتقای این آپ می‌توان دقت آن را نیز افزایش داد؛ موضوع جالب آنکه این آپ می‌تواند نتایج فرآیند ردیابی را طی چند دقیقه نشان دهد.

عملیات نمونه‌برداری ناسا از سیارک موفقیت‌آمیز نبود

چند روز قبل فضاپیمای "اوسیریس رکس" ناسا برای نخستین بار روی سیارک بن نو فرود آمد تا از آن نمونه‌برداری کند. هرچند مأموریت فرود و جمع‌آوری نمونه موفقیت‌آمیز بود، اما به نظر می‌رسد نمونه مذکور به اندازه‌ای زیاد است که در محفظه نگهداری آن در انتهای بازوی رباتیک همچنان باز مانده و ذرات گران‌بهای جمع‌آوری شده در فضا پراکنده می‌شود.

دانته لورتا، محقق ارشد این پروژه هفته گذشته اعلام کرد: نمونه جمع‌آوری شده طی عملیات مذکور بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده است و حدود چند صد گرم است. محفظه نگهداری نمونه در انتهای بازوی رباتیک چنان عمیق و با فشار در سیارک نفوذ کرد که سنگ‌های جمع‌آوری شده اجازه نمی‌دهند در محفظه بسته شود. محققان تخمین می‌زنند بخش نمونه‌برداری فضاپیما در عمق ۴۸ سانتیمتری سیارک بن‌نو نفوذ کرده است.

لورتا در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: ما قربانی موفقیت‌مان شده‌ایم و تیم کنترل پرواز نمی‌تواند برای برطرف کردن موانع و جلوگیری از فرار نمونه جمع‌آوری شده، کاری انجام دهد. آن‌ها باید هرچه سریع‌تر نمونه‌ها را به کپسول بازگشت خود انتقال دهند.

به همین دلیل تیم کنترل پروژه سعی دارند محفظه حاوی نمونه را تا سه شنبه هفته جاری در کپسول بازگشت قرار دهند تا به زمین بازگردد. این نخستین باری است که ناسا عملیات نمونه‌برداری از یک سیارک را انجام می‌دهد.

ماسکی که با ایجاد گرما ویروس کرونا را غیرفعال می‌کند

استفاده از ماسک صورت یکی از اقدامات مهم در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا به نوعی محدود کردن شیوع ویروس کرونا است. استفاده از ماسک صورت برای جلوگیری از ابتلا به ویروس در مکان‌های عمومی و به ویژه در مواردی که فاصله گذاری امکانپذیر نیست اجباری است.

اخیراً محققان مؤسسه ام آی تی گامی مهم در این جهت برداشته‌اند و امیدوارند بتوانند ماسکی ایجاد کنند که ویروس‌ها را با استفاده از گرما غیرفعال کند. آن‌ها می‌خواهند یک ماسک قابل استفاده مجدد مجهز به شبکه مسی گرم شده بسازند.

شبکه مسی توسط نئوپرین احاطه خواهد شد. نئوپرین ماده‌ای عایق است که مانع از گرم شدن بیش از حد ساختار بیرونی ماسک می‌شود. ایده ساخت ماسک جدید اینگونه است که همانطور که کاربر ماسک را می‌پوشد و عملیات دم و بازدم را انجام می‌دهد، هوا به طور مکرر از طریق شبکه عبور می‌کند و هرگونه ذره ویروسی در هوا با شبکه و دمای بالا کند و غیرفعال می‌شود.

چنین ماسکی می‌تواند برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و افراد در شرایطی مانند اتوبوس شلوغ که رعایت فاصله فیزیکی چالش برانگیز است مفید باشد. مفهوم این ماسک کاملاً جدید است و به جای اینکه در درجه اول ویروس را مسدود کند، به ویروس اجازه می‌دهد از ماسک عبور کند، اما پس از این مرحله، آن را کند و غیرفعال می‌کند.

مایکل استرانو، استاد مهندسی شیمی ام آی تی گفت: ماسک‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم از ما محافظت می‌کنند، اما هیچ کس تاکنون به فکر غیرفعال کردن ویروس و استریل کردن هوا نبوده است و ماسک‌های تنفسی N95، ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای مؤثر است و باید طبق دستور در طول همه‌گیری استفاده شود. یک مزیت بالقوه ماسک‌های گرم شده این است که چون ویروس را از بین می‌برند نیازی به ضدعفونی یا دور انداختن ندارند.

کد خبر 451642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.