تلاش فنلاند برای مهار کرونا از طریق هوش مصنوعی

مقامات محلی هلسینکی، پایتخت فنلاند، در حال آزمایش دوربین‌های جدیدی هستند که می‌تواند تعداد افراد ساکن در هر منطقه را مشخص کند، که این امر به ایمن‌سازی شهر در پاندمی کرونا کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات شهری هلسینکی در چند ماه اخیر تلاش کرده‌اند با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های کنترل محلی، میزان جمعیت ساکن در بخش‌های مختلف شهر را مشخص کنند. تراکم جمعیت در یک منطقه از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ به بحث داغی در میان بسیاری از محققان و برنامه‌ریزان شهری تبدیل شده است و این افراد از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا تلاش کرده‌اند میزان ارتباط نرخ جمعیت با گسترش بیماری را مشخص کنند. در همین راستا، اقداماتی هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر در واکنش به پاندمی کرونا صورت گرفته و استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه به طور چشمگیری موثر واقع شده است.

در میان بسیاری از مردم اروپا، ردیابی بیماران کرونایی نوعی نقض حریم خصوصی بشر به شمار می‌رود اما شیوع موج دوم ابتلا به این بیماری، نیاز به آن را از نظر مقامات ارشد قاره به امری ضروری تبدیل کرده است. در همین راستا، نرم‌افزارهای بسیاری به وجود آمده است که محل قرارگیری احتمالی افراد آلوده به ویروس کرونا را مشخص می‌کند. مردم با نصب چنین نرم‌افزارهایی روی گوشی‌های تلفن همراه خود، از نزدیک شدن به محل استقرار افراد مبتلا به ویروس کرونا خودداری می‌کنند و چنین تصور می‌شود که این کار به مهار ویروس کرونا منجر می‌شود.

طراحان اهل هلسینکی نیز سیستم جدیدی ایجاد کرده‌اند که از طریق هوش مصنوعی و سیستم‌های کنترل محلی، تعداد دقیق افراد حاضر در یک منطقه در زمان خاصی را مشخص می‌کند. تفاوت سیستم جدید هلسینکی با سیستم‌های مشابه آن در سایر کشورهای اروپایی این است که در روش فوق تنها از طریق نشانه‌گذاری، تعداد افراد مشخص می‌شود و در نتیجه هیچ نقضی در حریم خصوصی شهروندان هلسینکی اتفاق نمی‌افتاد. علاوه بر این، دوربین‌هایی که جمعیت مردم هلسینکی را مشخص می‌کند، توسط انسان‌ها مشاهده نمی‌شود، بلکه جمعیت را به شکل الگوریتم‌هایی روی دستگاه به تصویر می‌کشد.

کد خبر 451634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.