۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
هنرمند کیست؟

هنرمندی که در روزگار سخت و غم‌انگیز هم باید زیبایی‌ها را به مخاطب خود نشان دهد همیشه مورد بحث و گفتگو بوده که تعریفی مشخص داشته باشد، اما گستردگی هنر و تعریف آن، این خواست را غیرممکن کرده است. به مناسبت روز هنرمند به بررسی تعاریف هنر و هنرمند از یونان باستان پرداختیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در یونان باستان مفهوم زیبایی و هنر به هم مرتبط نبودند اما مفهوم زیبایی و هنر چنان گسترده بود که زیبایی نه تنها شامل زیبایی شکل‌ها، رنگ‌ها و اصوات بلکه زیبایی اندیشه‌ها، خوبی‌ها و اعمال را نیز شامل می‌شد. هنر نیز شامل همه آثار استادانه‌ای که بر اساس قوانین ساخته شده بودند را دربر می‌گرفت. البته در تعاریف زیبایی ارجاعی به هنر و در تعاریف هنر نیز هیچ ارجاعی به زیبایی داده نمی‌شد و تفکر زیبایی‌شناسی یونان از دوره کلاسیک شکل گرفته بود که با نیازهای فلسفی هماهنگ‌تر از نیازهای خاص زیبایی شناسی بود.

تعریف هنر از دیدگاه بزرگان

با اینکه مفهوم هنر امری بدیهی و شناخته شده به نظر می‌رسد و در منابع فلسفی تفاسیر زیادی از آن وجود دارد، اما هنوز تعریف واحد و مشخصی که همه صاحب‌نظران درباره آن اشتراک داشته باشند ارائه نشده است، مثلاً "ارسطو" برخلاف اکثریت این مفهوم را از منظر احساسات و عواطف بررسی می‌کنند، آن را حاصل فعالیت عقلانی می‌داند. در حالی که "کروچه" فیلسوف ایتالیایی اعتقاد دارد که هنرآفرینی از خیال هنرمند برمی‌آید و لحظه‌ای که قضاوت و تعقل وارد آن شود از بین می‌رود.

"تولستوی"، نویسنده بزرگی روسی، هنر را دارای ارزش اخلاقی تعریف می‌کند. او معتقد بود که هنر هرگز به منظور زیبایی و لذت بردن خلق نمی‌شود و هدفی والاتر چون ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی برای آن در نظر می‌گیرد، در مقابل نظریه دیگری وجود دارد که مدافع شعار «هنر برای هنر» است، پیروان این نظریه مخالف دیدگاه تولستوی هستند. از نظر آنها چه بسیار آثاری وجود دارند که حامل هیچ پیام خاص و اخلاقی نیستند، اما در جامعه هنری و در نظر هنرشناسان ارزش و اعتبار زیادی یافته‌اند.

هنر ابعاد مختلفی دارد که می‌تواند شامل زیبایی، وسیله‌ای برای پالایش و اعتلای روح، نسخه برداری از طبیعت و یا بیان احساس و عاطفه آدمی و برداشت او از زندگی و جهان هستی باشد. هنرمند می‌تواند به یکی از ابعاد هنر بپردازد یا همه ابعاد هنر را در اثری که خلق می‌کند، به نمایش بگذارد.

هنرمند کیست؟

هنر در واقع مفاهیم و فعالیت‌های گوناگونی را دربر می‌گیرد، امروز هنر به مثابه هنرهای تجسمی، موسیقی، سینما و تئاتر است. به همین دلیل شاید به کسانی که در این عرصه‌ها فعال هستند، هنرمند گفته می‌شود؛ اما در واقع هنرمند، مفهوم سنگینی است و به هر کسی نمی‌توان نسبت داد. برخی فیلسوف‌ها هنرمند را کسی می‌دانند وحدت نگاه خود را، بر کثرت نگاه مخاطب منطبق کند. هنرمند شاید همان کسی باشد که نگاه می‌کند، درک می‌کند و خلق می‌کند.

همانگونه که برای هنر تعریف مشخصی وجود ندارد برای هنرمند نیز تعریف مشخص وجود ندارد. هنرمند واقعی همیشه تأثیرگذار بوده و حتی بعد از درگذشتش یاد و خاطره آن در ذهن‌ها و دل‌ها می‌ماند، با این حال همواره در طول تاریخ مرسوم بوده که بهای زیادی به هنرمند داده نمی‌شود و در مشکلات و سختی‌ها اولین چیزی که حذف می‌شود هنر است. در واقع بسیاری از هنرمندان بزرگ به خصوص در سال‌ها و قرن‌های پیش، پس از درگذشت و فوت بوده که سرشناس شده‌اند.

کد خبر 451588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.