امنیت؛ اصل ناآشنای جامعه زنان ایران

مسئله خشونت علیه زنان و مبارزه با آن موضوعی جدا نشدنی از جامعه ایرانی است که با انتشار خبر قتل رومینا اشرفی به دست پدرش، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و فعالیت های مدنی در این حوزه را وارد زوایای جدیدی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در زمینه امنیت بانوان در جامعه، افراد بسیاری اظهار نظر کرده و دغدغه‌های خود را بیان کرده‌اند، اما طبق مطالعات انجام شده، زمانی که بانوان پا به خیابان می‌گذارند یا دست به مشارکت اجتماعی می‌زنند، اضطراب و نگرانی به روح آنها ضربه می‌زند. اصلی‌ترین دلیل این نگرانی‌ها، رفتارهای برخی از مردان در مکان‌های عمومی است. رفتارهایی که باعث اذیت و آزار زنان می‌شود؛ البته نکته قابل توجه اینجاست که این رفتارها تنها مختص به اذیت و آزارهای جنسی نمی‌شود و در برخی موارد نگاه‌های معنادار یک مرد در تاکسی و اتوبوس یا فروشنده یک مغازه و همین‌طور متلک‌پرانی پسری در خیابان، زمینه فشارهای روحی و روانی را برای این قشر فراهم می‌کند.

دیدن چنین صحنه‌هایی در شهرهای بزرگ به یک امر عادی تبدیل شده است و از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی است که آثار و پیامدهای آن در جامعه، امنیت روانی را زیر سوال می‌برد و ترس، فشارهای روانی، مخدوش شدن شخصیت و کاهش مشارکت اجتماعی زنان را در پی خواهد داشت.

البته هنوز معلوم نیست که چرا مردان به ایجاد اینگونه مزاحمت‌های خیابانی دست می‌زنند و چه لذتی در آن مخفی شده است، اما مطمئناً نحوه برخورد برخی از مردان که با این رفتارها، ناهنجاری را ترویج می‌دهند باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی برای بخش مهمی از جامعه می‌شود.

آسیب‌های روحی و جسمی وارد شده به زنان از لحاظ محتوا و عمق مسئله به یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان و جامعه شناسان حوزه زنان و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده و با استفاده از روش‌های ممکن آنها را تحلیل، بازشناسی و آسیب شناسی می‌کنند. البته چون زنان و دختران در خانواده رکن مهمی هستند؛ بنابراین آسیب‌هایی که به این قشر وارد می‌شود غیرقابل جبران بوده و مستلزم هزینه‌های زیادی است.

خانم‌ها به لحاظ شرایط فیزیکی و روحی خاص، در وضعیت‌های گوناگون آسیب‌پذیرترند و تجربه نشان داده که در برخی از موارد اضطراب‌های موجود در شهر باعث بر هم خوردن تعادل روحی و روانی و در نتیجه بروز مشکلات فروانی برای بانوان در سطح شهرها به ویژه شهرهای بزرگ می‌شود.

البته از لحاظ اعتقادی با توجه به شرایط موجود و پایبندی به اصول و قواعد اسلامی و حاکم بودن جریان اخلاقی در کشور می‌توان تا حد زیادی اضطراب و نگرانی بانوان را در این موضوع مورد بررسی قرار داد، چرا که مباحث اعتقادی و ارزش‌های حاکم در جامعه در روابط افراد و گروه‌های گوناگون تأثیرگذار است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و مشارکت زنان در زمینه اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود و متعاقب آن نیاز به تأمین رفاه اجتماعی در سطح فردی، اجتماعی و گروهی روند رو به رشدی خواهد داشت، در حال حاضر امکانات رفاهی همچون تاکسی یا پارک ویژه بانوان متناسب با جمعیت این قشر از جامعه نبوده و بر مشکلات آنها خواهد افزود.

فراموش نکنیم، توجه به رفع نیازهای اساسی بانوان زمینه مشارکت این قشر از جامعه را در بخش‌های گوناگون فراهم می‌کند و مشارکت بدون دغدغه زنان در بازار کار و در شهرها همواره موجب افزایش سطح تولید و درآمد سرانه کل جامعه می‌شود.

لطمه به زنان، لطمه به کشور است

فاطمه راکعی، دبیرکل مجمع زنان نواندیش به  ایمنا می‌گوید که شاهد رفتارهای غیرقانونی از برخی تریبون‌های رسمی کشور علیه زنان در جامعه هستیم و برخی افراد فراتر از نظر امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و قوه قضائیه اظهاراتی را بر علیه زنان بازگو می‌کنند.

به گفته وی، مدتی پیش رئیس قوه قضائیه با هرگونه توهین علیه مجرمان مخالفت کرد و به همین دلیل است که انتظار داریم در حوزه مسائل زنان نیز برخوردهای مناسبی از سوی مقامات قضائی و کشوری بشود؛ زیرا زنان نیمی از جامعه هستند و هر لطمه‌ای که به آن‌ها وارد شود در حقیقت به کشور وارد شده است.

به گفته این فعال سیاسی، هرگونه جوسازی علیه حقوق زنان در جامعه، بروز ناامنی در کل کشور را به دنبال خواهد داشت. انتظار داریم ریاست قوه قضائیه عملکرد مناسبی در زمینه حقوق زنان داشته باشد و بررسی قانون صیانت از حقوق زنان را تسریع کند.

راکعی معتقد است، علیرغم تلاش فراکسیون زنان مجلس دهم و معاونت زنان ریاست جمهوری، لایحه صیانت از حقوق زنان مدت‌ها است در قوه قضائیه بلاتکلیف است؛ در صورتی که رسیدگی به مشکلات زنان یکی از مهمترین مسائل جامعه است.

وی خاطرنشان می‌کند: بانوان مجلس یازدهم، علیرغم جهت‌گیری سیاسی خود باید به رفع مظلومیت زنان در جامعه بپردازند و از خارج ساختن طرح و لوایح مجلس دهم در زمینه حقوق زنان جلوگیری کنند.

امنیت غذایی از بدحجابی مهم‌تر است

سهیلا جلودارزاده، عضو شورای مرکزی حزب کارگر و نماینده مجلس دهم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امنیت روح کلی کشور است و زمانی در جامعه مفهوم پیدا می‌کند که روابط بین انسان‌ها از تقابل به تعامل تغییر کند. در ایران روابط تعاملی میان مردم از بین رفته و به همین دلیل امنیت نیز تضعیف شده است.

به گفته وی، امنیت و حقوق مردم در ایران تضعیف شده و همین موضوع باعث رواج یافتن فساد در جامعه شده است. زنان به دلیل احساسات مادرانه، در برابر کاهش امنیت، آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.

به گفته این فعال حقوق زنان، امروز دولت‌ها باید با وضع قوانین صیانت از حقوق زنان، حامی حقوق آنان باشند تا عدالت در جامعه برقرار شود. در طی سال‌های گذشته، مجلس نهم و دهم قانون صیانت از حقوق بانوان را مطرح کرده‌اند، اما گویی کسی مشکلات امنیتی زنان را احساس نمی‌کند، در صورتی که تصویب این طرح، درد بانوان کشور را التیام می‌بخشد.

جلودار زاده می‌گوید که اگر جامعه در سطوح دیگر به امنیت رسید، آن موقع برای بدحجابان ناامنی ایجاد کنید، اما در حال حاضر مردم امنیت غذایی و فطری ندارند که باید در ابتدا این موارد تأمین شود و بعد به بدحجابی زنان توجه شود. نباید به جای پرداختن به علت‌ها، معلول‌ها را حذف کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: در برخی نقاط کشور، مادری برای تأمین آب فرزندانش مجبور به تن فروشی است و کسی به فکر نبود این امنیت غذایی نیست. در مجلس دهم و برنامه ششم توسعه، قانون حمایت از زنان سرپرست خانوار مطرح شد اما اجرایی نشد.

کد خبر 451385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.