علی قوی‌تن: سعی در انتخاب بازیگران بومی دارم/ دوست دارم که از کیارستمی الگوبرداری کنم

نشست خبری دومین فیلم اکران شده در روز پنجشنبه- اول آبان- به نام آرزوی زیبا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه برگزاری نشست‌های خبری فیلم‌های بخش مسابقه ملی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست نقد، بررسی و معرفی فیلم آرزوی زیبا به کارگردانی علی قوی‌تن، امروز - اول آبان - در خانه جشنواره واقع در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.

علی قوی‌تن، کارگردان این فیلم در ابتدای نشست گفت: فیلم قبلی من به نام رؤیای سهراب، باعث شد این شد که ایده فیلم سازی در موضوعات پیرامون کاشان در سر من شکل بگیرد؛ این مسئله منجر به ساخت فیلم آرزوی زیبا شد. آرزوی زیبا پروانه ساخت خود را در آبان ماه سال گذشته گرفته شد اما تمرینات، تست‌ها و آموزش بازیگران کودک، فیلم برداری را به تعویق انداخت؛ پس از انجام سی درصد فیلم برداری، این کار به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. با این حال از اواسط اردیبهشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجدداً فیلم برداری این کار آغاز شد؛ سعی ما در این دوران بر آن بود که عوامل فیلم کمتر شده و مدت زمان فیلم برداری بیشتر شد؛ ما روزانه فقط ۲ ساعت فیلم‌برداری مفید داشتیم.

وی افزود: در فیلم‌هایی که برای سینمای کودک می‌سازم، از پتانسیل فضایی که فیلم در آن ساخته می‌شود، استفاده می‌کنم که سعی کردم در این فیلم نیز از معماری زیبای کاشان و بازار آن استفاده کنم. به غیر از عوامل خاص پشت دوربین که از تیم ثابت خود بودند، بقیه عوامل این فیلم را افراد بومی تشکیل می‌دادند که این گروه را علاقه‌مندان به سینما تشکیل می‌دادند.

قوی‌تن خاطرنشان کرد: شکل این فیلم و ریتم آرام آن، مربوط به سلیقه شخصی من است و من فیلم‌هایم را این‌گونه دوست داشتم؛ زمانی که در بچه‌ها سفر می‌کنند، هنوز کرونا شیوع پیدا نکرده بود و آنها درگیر شیوع کرونا می‌شوند که در فیلم مشخص نیست و این ضعف باید رفع شوند.

وی ادامه داد: اینکه این فیلم را با آثار عباس کیارستمی مقایسه می‌کنید، مرا ذوق زده می‌کنید؛ وی را بسیار دوست می‌دارم و فیلم‌های او را خیلی خوب دنبال می‌کنم. دوست دارم که از آثار کیارستمی تأثیر بگیرم و حتی از کارهای او کپی‌برداری کنم. این مسئله که صورت کاراکتر استاد در فیلم دیده نمی‌شود، به دلیل شخصیت طراحی شده برای وی است؛ شخصی را در گذشته با این خصوصیات می‌شناختم که سعی کردم در این کاراکتر از آن استفاده کنم.

هدا مقدم‌منش، بازیگر این فیلم گفت: بعد از کار در فیلم رؤیای سهراب، رابطه خود را با آقای قوی‌تن حفظ کردم و در کار آرزوی زیبا نیز که در شهر کاشان فیلم‌برداری شد، حضور داشتم؛ این فیلم اولین کار بلند سینمایی من است و پیش از این، چندین فعالیت تئاتری و حضور در فیلم کوتاه داشتم.

وی افزود: نقش من در این فیلم، یک مزون‌دار بود که نقشی محوری در فیلم داشت؛ وقتی بچه‌ها وارد کاشان می‌شوند، به ناچار باید با فرد بزرگسالی در تماس باشند که نقش آن شخص را من بازی کردم. تاکنون تجربه خیاطی و مزون‌داری اصلاً نداشتم و به کمک آقای قوی‌تن، توانستم در این فیلم ایفای نقش کنم.

متین نظری بازیگر این فیلم گفت: اهل آران و بیدگل هستم؛ حضورم در این فیلم به وسیله تست بازیگری بود. برای حضور در این فیلم تمرینات زیادی را انجام دادم و نکات زیادی را یاد گرفتم؛ این کار بسیار سخت بود اما زمانی که فیلم را دیدم، همه خستگی از تنم رفت. این اولین تجربه بازیگری‌ام است؛ قبلاً وقتی یک فیلم را می‌دیدم، بازی بازیگران را به دقت نگاه می‌کردم و خود را جای آنها می‌گذاشتم. آرزوی من بازیگری بود که توانستم به آن برسم.

امیرمحمد رحمانی دیگر بازیگر این اثر گفت: از چهار سال قبل، با یکی از مرشدان نوش آباد آشنا شدم و وارد نمایش سنتی این منطقه، شبی خوانی و تعزیه شدم؛ شبی خوانی شبیه به تئاتر است و من این کار را بسیار دوست داشتم. بازیگر شدن و معروف شدن را از ابتدا خیلی دوست داشتم و توانستم با قبول شدن در تست علی قوی‌تن، در این فیلم بازی کنم. شخصاً کارگردان تعزیه نوجوانان هستم و با کودکان و نوجوانان، در ایام محرم تعزیه اجرا می‌کنیم.

عرفان زرگر زاده، سومین بازیگر نوجوان این فیلم اظهار کرد: از کودکی علاقه زیادی به سینما داشتم و با "آرزوی زیبا" به آرزوی خود رسیدم؛ پیش از این فیلم، تجربه خاصی در زمینه تصویر نداشتم اما سنتور می‌زدم. تجربه بازیگری تجربه شیرینی بود و دوست دارم که دوباره تکرار شود.

ترنم هاشمی، بازیگر خردسال "آرزوی زیبا" گفت: خاله‌ام (هدا مقدم‌منش)، کمک‌های زیادی در بازیگری و ایفای این نقش به من کرد؛ یک بار در محل فیلم‌برداری یک فیلم حاضر شدم و از همان موقع علاقه‌مند به بازیگری شدم. فیلم‌های زیادی را می‌بینم و سینما را جدی دنبال می‌کنم.

کیانا ریاضیان، بازیگر خردسال دیگر این اثر عنوان کرد: فیلم را برای اولین بار دیدم و از نتیجه کار خوشحال بودم؛ از همان ابتدا دوست داشتم بازیگر شوم و با حضور در این فیلم، آرزوی من برآورده شد.

کد خبر 451300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.