تولیدات سینمای کودک وسوسه برانگیز نیست/ انتخاب بازیگران با کمک روح الله بود

نشست خبری فیلم بعد از اتفاق، از آثار راه یافته به بخش مسابقه ملی جشنواره کودک، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جریان است و نشست خبری پیرامون فیلم‌ها برگزار می‌شود. نشست خبری فیلم "بعد از اتفاق" به کارگردانی پوریا حیدری و تهیه کنندگی شهاب حسینی، سه شنبه - ۲۹ مهرماه - در خانه جشنواره واقع در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.

پوریا حیدری اوره، نویسنده و کارگردان این فیلم در ابتدا گفت: در ابتدا فکر می‌کردیم که این اکران و نشست خبری برگزار نمی‌شود و این مسئله باعث عدم حضور برخی از عوامل ما از جمله تهیه کننده فیلم، شهاب حسینی شد. سیستمی که با آن این فیلم را ساختیم، خیلی دلی بود؛ بازیگران این فیلم شاید مدت‌ها است که نقش‌هایی به این کوتاهی بازی نمی‌کنند، اما همه عوامل از روی علاقه وارد این فیلم شدند. این فیلم دو سرمایه گذار شخصی داشته و چند شرکت خارجی نیز حمایت‌های صوتی و بصری خاصی از آن کرده و وظیفه پخش خارجی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: چند سال پیش وقتی اتفاق داخل فیلم برای روح الله افتاد، این فکر به سر ما زد که شاید این مسئله ایده جالبی برای فیلم بود؛ در ابتدا مستندی که در آخر فیلم پخش شد، از داستان روح الله ساخته شد و رفته رفته به این فکر افتادیم که داستان را بازسازی کنیم که به کار فعلی منجر شد.

حیدری خاطرنشان کرد: وقتی داستان شکل گرفت، از روح الله پرسیدم که واقعاً دوست دارد چه کسی در فیلم بازی کند؛ بسیاری از انتخاب‌های روح الله محقق شد، اما تغییرات کوچکی نیز در نفرات به دلیل مشکلات بازیگران صورت گرفت. همینطور برای برخی از افرادی که روح الله دوست داشت در فیلم حضور داشته باشند، تغییرات کوچکی در فیلم نامه دادیم و داستان‌هایی اضافه کردیم.

وی افزود: با حضور مشاوری مثل زهره اعتضاد، خیال ما را از مشکلات کار با کودکان دارای مشکلات خاص راحت کرده بود؛ بسیاری از نکات مثبت فیلم به خاطر تجربه و متدهای آموزشی ایشان بود و توانست رویکرد این فیلم را به درستی نشان دهد.

حیدری تصریح کرد: شخصاً به برداشت‌های بلند اعتقاد دارم و به خاطر تنشی که این فیلم داشت، برداشت سکانس اول فیلم بدون کات را تاثیرگذارتر می‌دانستم؛ این مسئله کاملاً سلیقه شخصی من برای ساختن این فیلم بود. تمامی این فیلم کاملاً در کشور ایران اتفاق افتاده است.

حیدری اظهار کرد: هر نوجوان یا کودکی که در فیلمی مطرح شود، وظیفه‌ای به کارگردان تحمیل نمی‌کند؛ شخصاً پروژه دیگری با بازیگری روح الله جعفری دارم اما هیچگاه به این فکر نکردم که وظیفه‌ای بر گردن وی دارم. فکر می‌کنم این فیلم هم در مورد کودکان باشد و هم برای آنها؛ این فیلم در هفت روز فیلم برداری شده و بازیگران اصلی این فیلم (روح الله و زهره اعتضاد)، تجربه‌های اول خود را داشتند زیرا با بالا رفتن تعداد روزهای فیلم برداری، کار سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل این فرم برای فیلم بعد از اتفاق طراحی شد که زمان تصویربرداری را تا حد زیادی کاهش دهد.

سینمای کودک نیازمند قصه خوب است

نیما شعبان نژاد، بازیگر این فیلم گفت: جز بازیگران فورس ماژور این فیلم بودم؛ بخشی از خط اصلی قصه، خواسته‌های واقعی روح الله بوده است و انتخاب برخی از بازیگران نیز از طرف وی بوده است. خیلی خوشحالم که یکی از بازیگرانی هستم که روح الله مرا دوست دارد. دغدغه اصلی من در آن زمان، نزدیک شدن روح الله به آرزوهایش بود؛ در ابتدا نمی‌دانستم که چقدر باید حضور داشته باشم. نقش مرا قرار بود کس دیگری بازی کند، اما در حال حاضر که فیلم را دیدم، خیلی خوشحالم که در این اثر حضور داشتم. وقتی که از سینما بیرون آمدیم و روح الله را در حال خنده دیدم، خوشحال‌تر هم شدم.

وی افزود: پوریا حیدری همه ما را سورپرایز می‌کرد؛ قصه‌های همه ما تکه‌هایی از پازل بود و هر کدام از ما که در صحنه حاضر می‌شدیم، با قصه‌ای که قرار بود بازی کنیم رو به رو می‌شدیم. در ابتدا نمی‌دانستم که این فیلم قرار است در جشنواره کودک و نوجوان به نمایش در آید و از این باید بسیار خوشحالم.

شعبان نژاد خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، پیشنهاداتی از سینمای کودک داشتم اما این فیلم‌ها آنقدر هیجان‌انگیز نبودند؛ دوست داشتم که در هر ژانری که در ایران تولید می‌شود، حضور داشته باشم و به تجربیات خود بیافزایم. اصولاً کودکان را دوست دارم اما سینمای کودک ما، نیازمند قصه‌های خوبی برای ساختن است. در این فیلم کودک از ابتدا بزرگ تلقی می‌شود و اگر اثری در این سینما باشد که باز هم مرا ترغیب کند، واقعاً دوست دارم در این سینما بازی کنم.

وی ادامه داد: اگر در زمان جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان را دنبال نکنید، بسیاری از آنها اکران نشده یا به صورت محدود اکران شدند و نمی‌توانید آنها را تماشا کنید. در چند سال اخیر، تولیدات سینمای کودک وسوسه برانگیز نیست؛ در دهه شصت یا هفتاد، من با سینمای کودک و نوجوان رشد کردم اما در حال حاضر، تولیدات با تفکر بچه‌های فعلی پیش نمی‌رود.

رویایی که به واقعیت پیوست

روح الله جعفری، بازیگر نقش اول این فیلم گفت: رؤیای کودکی من بازیگری بود که این رؤیا توسط آقای حسینی و حیدری محقق شد و توانستم با بازیگران خوبی مثل آقای شعبان نژاد، رضا کیانیان، جواد عزتی و خانم پسیانی هم بازی شوم. همه آنها را از ته قلبم دوست دارم و خوشحالم که این کار ساخته شد.

وی افزود: روح الله قبلی رفت و حالا شخصیت جدیدی به خود گرفتم که سعی دارم به بهترین موفقیت‌ها برسم؛ هنوز هم آرزوهای بزرگ‌تری در سر خود دارم که می‌خواهم آنها را به مرور زمان انجام دهم. رؤیای فعلی من، تبدیل شدن به یک آهنگساز برجسته در سطح جهانی است که برای آن تلاش می‌کنم.

سینما نقش مؤثری در شناساندن کودکان توان‌یاب دارد

زهره اعتضاد، دیگر بازیگر این فیلم گفت: خیلی خوشحالم که این همه زحمات پوریا حیدری و عوامل تهیه این فیلم، نتیجه داد؛ شاهد تمامی تلاش‌های ایشان بودم و قطعاً می‌دانستم که این فیلم قطعاً به بخش مسابقه جشنواره کودک خواهد رسید. داستان این فیلم، قصه واقعی زندگی ما بود که با ذوق هنری نویسنده متن، تغییرات خوش‌آیندی در آن به وجود آمده و حق مطلب به خوبی ادا شد.

وی افزود: سابقه خدمت من در آموزش و پرورش استثنایی و همکاری در زمینه کاردرمانی با بهزیستی، باعث شد که به صورت خصوصی با کودکانی شبیه به روح الله کار کنم و تجربیات زندگی خودم را در اختیار آنها قرار بدهم.

اعتضاد خاطرنشان کرد: سینما نقش مؤثری در شناساندن مشکلات کودکان توان‌یاب و توانمندی‌های آنان، بسیار مؤثر است؛ فیلم بعد از اتفاق یکی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران خواهد بود و برای بچه‌هایی با مشکلات مشابه، تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 450942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.