مجلسِ مردانه؛ قانون رجل سیاسی را به نفع زنان تغییر می دهد؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

آیت‌الله مکارم شیرازی: حفظ نظام عبادت است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، عنوان داشت: مساله مهمی که باید مورد توجه شما باشد بحث پیشگیری است چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.

این مرجع تقلید با اشاره به این مطلب که نیروی انتظامی بایستی عوامل جرم‌زا و آسیب‌زا را در سطح جامعه شناسایی کند و به آنها توجه داشته باشد، گفت: توجه به مسائل فرهنگی و ارتقا فرهنگ عمومی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است گرچه سازمان‌های فرهنگی مانند صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص برای ارتقا آموزش همگانی بایستی در کنار نیروی انتظامی قرار بگیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به این مطلب که نیروی انتظامی یک نیروی محبوب مردمی است و اقدامات آن مورد تأیید و حمایت است گفت: شما بیشترین سطح تماس با مردم را دارید و به همین دلیل اقدامات شایسته شما باعث شده که مردم شما را دوست داشته باشند؛ گرچه عواملی هستند که در کار شما خلل وارد می‌کنند نبایستی به آنها اعتنا کنید و کار خودتان را انجام دهید.

وی با اشاره به اهمیت شهرستان قم به عنوان پایگاه علمی تشییع، افزود: مردم انتظار دارند که قم یک شهر پاک و عاری از آسیب‌های اجتماعی باشد که در این زمینه گرچه همکاران شما تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند، اما بایستی بیشتر توجه شود.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: حفظ نظام عبادت است و نیروی انتظامی سهم مهمی در حفظ نظام جمهوری اسلامی دارد و این حساسیت را باید برای نیروهای تحت امر خود ایجاد کنید.

انتقاد صریح ربیعی از نفوذی خواندن رئیس جمهور از سوی نمایندگان: خجالت‌آور است

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه در واکنش به برخی توهین‌ها به رئیس جمهور از جانب مجلس، اظهار کرد: انتظار این است مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر مدعی‌العموم اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس هم برای این گونه موارد تشکیل شده است. گزارش توهین‌ها را ارسال کردیم. به کلیت مجلس احترام قائلیم و از کلیت مجلس می‌خواهیم که اجازه ندهند جملات این‌چنینی از این مکان که امام عصاره فضائل مملکت نامیدند، بیان شود. این جملات از متوسط اخلاقی کشور هم کمتر است.

ربیعی در واکنش به این اظهار نظر که رئیس جمهور نفوذی است، گفت: این گونه اظهارات را یک خجالت ملی و به نوعی توهین به شعور ملت و صندوق رأی است؛ شاید در روزهای آتی یادداشتی درباره اینکه نفوذی‌ها در کجا هستند، بنویسم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نفوذ در افراط و به هم‌زدن اوضاع نهفته است و اجازه می‌خواهم بیشتر از این وارد این بحث نشوم چون معتقدیم در شرایطی که درد و رنج مردم از تحریم زیاد است و دولت به آرامش نیاز دارد، از مجلس و مدعی‌العموم درخواست می‌کنیم تا تلاش کنند این گونه اقدامات صورت نگیرد.

یک زن برای حضور مجلس باید چندین برابر مردان تلاش کند

هاجر چنارانی نماینده اصولگرای مجلس یازدهم با ابراز تأسف از نگاه‌های نابرابر به زنان برای حضور در در عرصه سیاسی کشور گفت: در مجلسی که اکثریت مطلق آن را مردان تشکیل می‌دهند، تلاش برای تغییر مفهوم رجل مذهبی سیاسی کاری بسیار دشوار است.

او در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود در سال ۱۴۰۰ یک کاندیدای زن در عرصه انتخابات حضور پیدا کند؟، اظهار کرد: مطالبه حضور زنان در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری را نباید یک بحث فمینیستی تلقی کرد، بلکه این موضوع خواسته نیمی از افراد جامعه است.

وی افزود: اگر انتظار داریم که زنان جامعه در مسائل سیاسی مشارکت جدی داشته باشند، باید زمینه حضور آنها را فراهم بیاوریم. متأسفانه شاهد هستیم که حتی نگاه نابرابر نسبت به زنان برای حضور در عرصه سیاسی در فضای پارلمان نیز وجود دارد.

چنارانی با مقایسه حضور زنان در پارلمان برخی از کشورها، گفت: در برخی از کشورهای جهان و حتی منطقه برای حضور زنان در پارلمان سهم قابل ملاحظه در حد ۲۰ تا ۲۵ درصد قائل می‌شوند، اما متأسفانه شاهد هستیم که در کشور ما یک زن باید چندین برابر مردان تلاش کند تا مجال حضور در نهاد قانونگذاری را پیدا کند.

وی تصریح کرد: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز زنان جامعه باید برای گرفتن حق مساوی در عرصه سیاسی با مردان رقابت کنند.

امیدوارم روزی یک زن رئیس‌جمهور شود

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی به عنوان یکی از اعضای شاخص «جامعه روحانیت مبارز» در خصوص جدی شدن حضور برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا در انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: اسامی مختلفی به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات سال ۱۴۰۰ از هم اکنون مطرح می‌شوند، اما سوال اصلی اینجاست که آیا مردم این افراد را به عنوان رئیس جمهور می‌پذیرند یا اینکه شورای نگهبان اجازه ورود این افراد به عرصه انتخابات را می‌دهد؟ به همین دلیل نمی‌توان در خصوص نامزدهای احتمالی قضاوت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در سال ۱۴۰۰ یک کاندیدای خانم را نیز در میان نامزدهای انتخاباتی متصور بود؟ گفت: اگر شورای نگهبان بانوان را در زمره «رجل سیاسی» بپذیرد، این احتمال وجود دارد که یک کاندیدای انتخاباتی خانم نیز در سال ۱۴۰۰ به میدان رقابت پا بگذارد.

این روحانی سیاستمدار تأکید کرد: بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و شاید همین بانوان با مشارکت بالای خود در انتخاب یک رئیس جمهور زن را انتخاب کنند. بنده معتقدم در میان بانوان در کشور نیروهای نخبه بسیار زیادی وجود دارد و امیدوارم یک روز یک خانم را در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران ببینیم.

ابراهیمی با اشاره به سابقه خوب زنان در محیط‌های آکادمیک گفت: زنان در دانشگاه‌ها ثابت کرده‌اند که توانایی بسیاری دارند، به همین دلیل؛ ان‌شاالله یک روز آنها در جایگاه بسیار بالاتری که مدیریت کشور است قرار بگیرند و ثابت کنند که در امور اجرایی همانند مردان توانمند هستند.

کد خبر 450928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.