بافت فرسوده ابر چالش منطقه ۱۰ تهران / ایمن سازی ۲۰۰ نقطه

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (سه‌شنبه) مشکلات منطقه ۱۰ را با حضور رابط شورایاری‌های منطقه بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مسعود قریشی رابط شورایاری منطقه ۱۰ در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه فرسودگی و ریزدانگی ابرچالش توسعه منطقه ۱۰ است، گفت: آلودگی زیست محیطی جوی‌ها، فاضلاب و نبود فضای سبز کافی در محلات، ترافیک سنگین خیابان‌های داخل محلات، کمبود شدید پارکینگ و بلاتکلیفی طرح یادگار امام باعث به وجود آمدن مشکلات گوناگون در محلات مختلف شده است. بسیاری از این مشکلات جز با پیگیری اعضای شورای شهر حل نخواهد شد.

وی فرسودگی و ریزدانگی املاک منطقه را ابر مسئله و به عبارتی مسئله اساسی منطقه اعلام کرد و افزود: فرسودگی و ریزدانگی منطقه موجب بروز مشکلاتی از جمله نبود پارکینگ‌های مناسب در محل و ایجاد ترافیک سنگین، نقاط آسیب خیز و جرم خیز، کمبود اماکن رفاهی، ورزشی و فضای سبز، نامناسب بودن معابر سطح منطقه ۱۰ شده است.

قریشی سه مسئله مهم منطقه را از دیدگاه شورایاران تملک املاک مسیرهای یادگار امام، رنجبر و امام خمینی(ره) جهت گشایش عبور و مرور، توسعه فضای سبز و زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی، بودجه پایین منطقه ۱۰ با توجه به داشتن بیشترین محلات کم برخوردار اعلام کرد و خواستار نگاه ویژه اعضای شورای شهر به منظور رفع مشکلات و چالش‌های منطقه شد.

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پس از این گزارش با اشاره به شناسایی و ایمن سازی ۲۰۰ نقطه فضای بی دفاع شهری در این منطقه، گفت: این منطقه را می‌توان به عنوان منطقه پایلوت‌ رفع نقاط بی دفاع شهری به دیگر مناطق معرفی کرد. در این منطقه ۶۰۰ میلیارد تومان برای کسری پارکینگ دریافت شده که تبدیل به پارکینگ نشده در حالی که منطقه نیاز به پارکینگ دارد.

احمد مسجد جامعی هم درباره این گزارش گفت: بررسی گزارش سال ۸۸ عین مسائلی که اکنون در گزارش آقای قریشی مطرح شد وجود داشته و مشکلات حل نشده است گویا در آن زمان آلودگی صوتی هم وجود داشته است.

وی به آمار پروژه‌های کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته ۵۰ پروژه کوچک مقیاس در محلات تهران افتتاح شده است.

مسجد جامعی به ساختار فرهنگی منطقه ۱۰ نیز اشاره کرد و گفت: اولین ثبت میراث جدید، هفت چنار و برای این منطقه است. فضای سبز این منطقه در حال از بین رفتن است که چاه‌های آب و قنات‌های بسیاری داشته است.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر نیز در این باره این سوال را مطرح کرد که آیا شورایاران برای چالش‌های مطرح شده راهکاری ارائه داده‌اند و به فکر حل مشکلات بودند؟ آیا شورایاران طرح‌های خاصی برای محافظت از مردم محلات برای مقابله با کرونا داشته‌اند؟

محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: بر اساس اطلاعات کتابچه بودجه تهران در سال ۹۹، تقریباً منطقه ۱۰ در ردیف‌های بودجه در میان مناطق میانه تهران قرار می‌گیرد. به هر حال با گستردگی امروز تهران، این منطقه یک منطقه مرکزی محسوب می‌شود.

وی افزود: همانطور که چون پایتخت به دولت سرویس می‌دهد و دولت باید هزینه آن را پرداخت کند، مناطق مرکزی تهران هم باید توجه بیشتری در اختصاص بودجه داشته باشند که رفت و آمد بیشتری به خاطر مراکز مهم شهری و دولتی دارند.

محمود میرلوحی درباره توضیح عضو شورایاری منطقه ۱۰ که گفته بود ۴۰ ملک بلاتکلیف در حاشیه بزرگراه یادگار امام قرار دارد، ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر شهردار منطقه با سازمان املاک جلسه‌ای داشته باشد، می‌تواند مسائل این منطقه را حل کند و باید سریع عمل کند. نباید اینطور باشد که املاک شهرداری در اختیار غیر باشد و شهرداری برای اجرای برنامه‌های خود دچار مشکل شود.

عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها افزود: خط هفت مترو از منطقه ۱۰ عبور می‌کند و باید اتفاقات خوبی در این منطقه رخ دهد. اگر طرح تاب‌نما تصویب شود، همین اتفاق می‌افتد که ساختمان‌های اداری و مجتمع‌های ایستگاهی در یک نقطه بافت فرسوده متمرکز شوند و من فکر می‌کنم آقای رباطی شهردار منطقه می‌تواند به این وسیله یک یادگاری خوبی برای منطقه بر جا بگذارند.

کد خبر 450797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.