شهرهای یادگیرنده در مسیر توسعه پایدار

هدف از یادگیری مادام‌العمر، زمینه‌سازی برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی پایدار است. شهروندان باید از قدرت کافی برای پیش‌بینی و حل تغییرات دائمی جامعه، محیط زیست و اقتصاد برخوردار باشند که این قابلیت در شهرهای یادگیرنده به وضوح قابل دسترسی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یادگیری مادام‌العمر روشی بسیار مهم برای توانمندسازی شهروندان است که فرصت‌های آموزشی بسیاری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا مهارت‌ها، شایستگی‌ها و نگرش‌های خود را برای پیشرفت دائمی گسترش دهند. بدیهی است که اغلب شهرهای جهان دارای امکانات و قابلیت‌های کافی هستند تا ساکنان خود را به سمت یادگیری دائمی سوق دهند. شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو یک شبکه بین‌المللی سیاست‌محور است که انگیزه، دانش عملی و بهترین رویکردها را در اختیار شهروندان عضو شهرهای یادگیرنده قرار می‌دهد تا آن‌ها را در مسیر یادگیری دائمی به سمت توسعه پایدار هدایت کند.

اگرچه هر شهر ویژگی منحصر بفرد خود را دارد، اما در بحث یادگیری، شهرها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. شهرهای یادگیرنده در تمام مراحل توسعه می‌توانند به طور چشمگیری از اشتراک ایده‌ها با سایر شهرهای عضو شبکه، در زمینه یک مشکل جدید که شاید قبلاً در شهر دیگری اتفاق افتاده باشد بهره ببرند. شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو از طریق ایجاد راه‌های ارتباطی، ترویج گفتگو، یادگیری فعال، تقویت مشارکت، ایجاد ظرفیت توسعه و ابزارهایی برای ترغیب و تشخیص پیشرفت در میان شهرهای عضو شبکه، از آن‌ها در زمینه یادگیری مادام‌العمر حمایت می‌کند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین شهرهای یادگیرنده و زمینه‌های پیشرفت آن‌ها پرداخته می‌شود:

توانمندسازی شهروندان برای رسیدن به پتانسیل کامل خود از طریق یادگیری مادام‌العمر در سرس، یونان

از زمانی که بحران مالی کشور یونان و منطقه سرس را فرا گرفته است، تولید محصولات کشاورزی که منبع اصلی توسعه منطقه بشمار می‌رود، تحت فشار قرار گرفته است. از سوی دیگر آمار بیکاری مردم این شهر به میزان زیادی افزایش یافته است و هر روز افراد جدیدی بیکار می‌شوند. در این راستا مقامات رسمی سرس خود را در شبکه شهرهای یادگیرنده جای داده‌اند تا فرصت‌هایی مناسب و برابر در اختیار همه شهروندان قرار دهند. فرصت‌های یادگیری، مهارت‌های لازم را در اختیار تمام ساکنان اهل سرس قرار می‌دهد تا آنان را در مقابل محیط دائماً در حال تغییر سازگار کند و امکان استفاده از تکنولوژی‌های مدرن را برای آنان فراهم کند.

البته یک چالش مهم سر راه مقامات محلی سرسی در مسیر ایجاد شهر یادگیرنده وجود دارد؛ اینکه افراد جوان خود را آنقدر توانمند نمی‌دانند که بخواهند در مسیر حرکت به سمت توسعه پایدار گام بردارند. بنابراین، سازگارسازی این افراد با واقعیت اجتماعی_اقتصادی جدید امری پیچیده است که البته مقامات محلی سرس با ارائه آموزش‌های مادام‌العمر در نظر دارند این گروه از مردم را در شناسایی استعدادها و ارتقای آن‌ها یاری کنند. برای این کار شهردار سرس قصد دارد به عنوان یک هماهنگ‌کننده عمل کند که باعث افزایش مشارکت بین شهروندان برای ترویج یادگیری مادام‌العمر و توسعه اجتماعی_اقتصادی در شهر می‌شود.

شهر کارآفرین مارکوویا، هندوراس

آموزش یک ابزار قدرتمند و ضروری برای بهبود کیفیت زندگی مردم یک شهر بشمار می‌رود که می‌تواند استعدادهای پنهان شهروندان آن را آشکار کند. کلانشهر مارکوویا در کشور هندوراس از زمانی که به عنوان یک شهر یادگیرنده انتخاب شده، بر توسعه اقتصاد محلی از طریق کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید متمرکز شده است تا در نهایت کیفیت زندگی ساکنان شهر را افزایش دهد. از مهم‌ترین اهداف شهردار مارکوویا در ایجاد شهر یادگیرنده می‌توان به افزایش چشمگیر رفاه جامعه، پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی در مناطق شهری و روستایی، حفظ دائمی منابع طبیعی، تضمین برابری مشارکت مدنی و سهیم‌سازی تمام اقشار جامعه در فرآیند شهرسازی اشاره کرد.

البته شهردار مارکوویا برای رسیدن به اهداف خود با چالش‌هایی نظیر تقویت سیستم‌های کارآفرینی محلی، توسعه رقابت در منابع انسانی و ایجاد مشاغل جدید، توسعه تجارت تبادل متنوع و نمایش پروژه‌های انجام شده توسط آموزش مواجه است. با این حال مقامات رسمی شهر تمام توان خود را بکار گرفته‌اند تا با استفاده از مدیریت خودکار و سهیم‌سازی جامعه، کیفیت زندگی را به خصوص در مناطق روستایی بهبود بخشند.

حفظ فرهنگ و هویت باستانی در کاشان، ایران

تپه سیلک که با قدمت بیش از هفت هزار سال به عنوان یکی از مکان‌های میراث جهانی یونسکو شناخته شده است، تمدن شهر کاشان ایران را به تصویر می‌کشد. کاشان از شهرهای یادگیرنده جهان بشمار می‌رود که در زمینه آموزش به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است. مقامات محلی این شهر امیدوارند که به عنوان یک شهر یادگیرنده بتوانند فرهنگ و هویت باستانی آن را احیا کرده و شهروندان را در امور شهری و اجتماعی سهیم کنند تا در نهایت توسعه پایدار را برای آنان به ارمغان آورند.

با وجود اینکه کاشان از سیستم آموزشی پیشرفته‌ای برخوردار است، با این حال مقامات آن در پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. این افراد انتظار دارند نوآوری شهر یادگیرنده به توسعه اقتصادی و رونق فرهنگی منجر شود و علاوه بر این افزایش انسجام اجتماعی و توانمندسازی فردی را برای ساکنان شهر به ارمغان آورد. شهردار کاشان به منظور سهیم‌سازی شهروندان در امور شهری تا کنون اقدامات وسیعی کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی با موضوعات مختلف و ترویج آموزش سلامت روانی در میان شهروندان، به خصوص افراد آسیب‌پذیر شهر اشاره کرد.

کد خبر 450762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.