کرونا ویروس مرتب در حال جهش است/ کارایی واکسن کرونا چقدر خواهد بود؟

یک دکترای ویروس شناسی گفت: ویروس کرونا مرتب در حال جهش است. جهشی که اخیراً در کرونا ویروس اتفاق افتاده، قدرت انتقال آن را چندین برابر افزایش داده است.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ویروس کرونا مرتباً در حال جهش است. این ویروس تاکنون میلیون‌ها بار در جمعیت انسانی تکثیر یافته است؛ جهش‌های زیاد در ویروس‌های این خانواده به دلیل نوع ماده ژنتیکی "RNA" این ویروس است.

وی با اشاره به ارتباط جهش‌های ژنتیکی این ویروس و میزان بیماری‌زایی آن افزود: جهشی که اخیراً در کرونا ویروس اتفاق افتاده، قدرت انتقال آن را چندین برابر افزایش داده است.

این دکترای ویروس شناسی خاطرنشان کرد: زمانی که قدرت انتقال افزایش پیدا کند، ورود ویروس به بدن موفقیت‌آمیزتر خواهد بود و احتمال اینکه ویروس بتواند با تعداد کمتر، بیماری را آغاز کند  افزایش یافته و در نتیجه روش‌های محافظتی و پیشگیرانه در برابر انتقال ویروس باید با دقت بیشتری اجرا شود.

مقیم تاکید کرد: باید دید با چرخش ویروس و موتاسیون‌های ایجاد شده، سرنوشت ان چگونه خواهد شد. آیا همانند سارس و مرس، ویروس‌های هم خانواده خود از جمعیت انسانی حذف می‌شود یا همانند ویروس آنفلوانزا به صورت فصلی در جمعیت انسانی گردش خواهد کرد و باید با روش‌های مقابله (واکسن و دارو) آن را کنترل کرد.

این دکترای ویروس شناسی با بیان اینکه برخی افراد ممکن است برای دومین بار دچار بیماری شوند، عنوان کرد: امکان بروز عفونت مجدد توسط ویروس کرونا بررسی شد و توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شد، چنانچه این عفونت با بروز علائم در برخی افراد اتفاق بیفتد، می‌تواند کارایی واکسن علیه ویروس را تحت تأثیر قرار دهد.

مقیم افزود: چنانچه ایمنی ایجاد شده در فرد مبتلا نتواند مانع از ورود مجدد ویروس شود، فرضیه کارآمد نبودن تزریق واکسن مطرح می‌شود.

وی ضمن اشاره به انواع واکسن‌های طراحی شده علیه ویروس کرونا عنوان کرد: دو واکسن در خط تولید، نیاز به دو یا سه دوز یادآوری دارند. واکسن‌های نوترکیب به دلیل پاسخ ایمنی که ایجاد می‌کنند، ممکن است نیاز به چندین دوز یادآور داشته باشد که پایداری ایمنی ایجاد شده توسط آن‌ها در انسان، نیازمند بررسی است.

این دکترای ویروس شناسی ادامه داد: واکسن‌های نسل جدید برخلاف واکسن‌های ضعیف شده ویروسی که قدرت تکثیر در میزبان و تحریک ایمنی را داشته و ایمنی طولانی مدت ایجاد می‌کنند، اثر محافظتی کوتاه مدت داشته و نیازمند یادآور هستند.

مقیم خاطرنشان کرد: سایر واکسن‌های طراحی شده هنوز در مراحل اولیه بررسی و کارآزمایی است و رسیدن آن‌ها به مرحله تولید انبوه، بستگی به طی مراحل موفقیت آمیز آزمایش خواهد داشت.

کد خبر 450753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.