ساختار اجتماعی ایران بازنشر دهنده وتولید کننده کودک‌آزاری است

یک آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه کودک آزاری اعم از جنسی و جسمی معلول بی‌عدالتی‌های اجتماعی است، گفت: ساختارهای اجتماعی ما جامعه را به سمت شکل گیری پدیده کودک آزاری، آزار جنسی و کودک کار هدایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی پدریان آسیب‌شناس اجتماعی، در دومین جلسه سلسله نشست‌های تخصصی بررسی مسائل اجتماعی ایران با محوریت بررسی ریشه‌یابی قتل رومینا اشرفی، اظهار کرد: برای بررسی دقیق‌تر این پرونده باید این نکته را در نظر بگیریم که آیا کودک کار و کودک آزاری یک علت اجتماعی یا یک پدیده اجتماعی است.

وی افزود: باید بین سو استفاده از کودکان و کودکان کار تفاوت قائل شویم، کودک کار مسئله و کودک آزاری یک آسیب است و هر دو معلول شرایط اجتماعی ما است.

تمرکز بیش از حد بر حقوق کودکان کارکردهای مثبت و منفی دارد

پدریان افزود: در قانون سن شرعی ملاک ازدواج قرار داده شده است. سن شرعی برای پسر ۱۵ و برای دختران ۹ سال است و مشخص نیست چرا باید چنین فاصله‌ای برای ازدواج دختر و پسر وجود داشته باشد. به نظر می‌آید ما تعریف جامعی برای سن کودکان نداریم.

وی ادامه داد: خانواده گروه اولیه و حقوق مربوط به گروه ثانویه است پس اگر بر حقوق کودکان تاکید می‌کنیم باید بر وظایف آنان نیز تاکید داشته باشیم. در تعریف حقوق والدین باید وظایف آنان را نیز تبیین کنیم.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: تمرکز بیش از حد بر حقوق کودکان کارکردهای مثبت و منفی دارد. فرار از منزل، گرایش به آسیب‌های اجتماعی، تقابل میان فرزندان و والدین، شکل‌گیری تمایل به خانه‌های مجردی و استقلال کامل از جمله کارکردهای منفی تمرکز جامعه بر حقوق کودکان است که حدوداً از سن هشت سالگی در کودکان دیده می‌شود.

کودک آزاری جنسی و جسمی معلول بی‌عدالتی اجتماعی است

پدریان تصریح کرد: کودک آزاری به معنای پرخاشگری و خشونت، دو شکل جسمی و جنسی دارد. خشونت جسمی یا توسط والدین و یا غریبه‌ها اتفاق می‌افتد. در شرع ما خشونت توسط والدین پذیرفته نیست. در قانون اساسی نیز خشونت جسمی همه افراد به جز والدین جرم شناخته می‌شود و این در حالی است که کودکان بیشترین آزار را از سمت والدین دریافت می‌کنند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه خشونت سه نوع رفتاری، فیزیکی و کلامی دارد، گفت: مفهوم عامیانه ادب کردن در کشور ما در برخی موارد آدم کردن کودک است و هنوز مشخص نیست گفتن چنین کلماتی به کودکان مصداق خشونت کلامی هست یا خیر.

یکی از دلایل اصلی وجود کودکان کار و ازدواج زودرس، فشار اقتصادی است

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی وجود کودکان کار و پدیده ازدواج زودرس، فشار اقتصادی است، پایین بودن امید به زندگی در جامعه ما منجر به شکل‌گیری ترک تحصیل و در پی آن سو استفاده از کودکان شده که در حوزه کودک کار نمایان می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تأثیر فقر فرهنگی بر پدیده کودک‌آزاری گفت: همه والدین لیاقت و توانمندی بچه دار شدن را ندارد. بلوغ فکری، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی که چهار شرط اصلی شکل‌گیری ازدواج است در فرزندآوری والدین دیده نمی‌شود.

پدریان افزود: در جلسات مشاوره‌های پیش از ازدواج باید مشخص شود افراد توانمندی بچه دار شدن را دارند یا خیر؟ امروز کودکانی که به رفتارهای پر خطر روی می‌آورند در خانواده‌هایی که این توانمندی‌ها را ندارند رشد کرده‌اند، بنابراین به جای مشاوره‌های طلاق و عاطفی باید مشاوره‌های پیش از ازدواج را رواج و یا حتی اجباری کنیم.

آسیب‌های اجتماعی جامعه ناشی از نبود قانون نیست

وی ادامه داد: سبک زندگی جامعه ما تغییر کرده و شاهد گسترش جابه‌جایی هستیم که انواع سواستفاده از کودکان را به دنبال دارد. آسیب‌های اجتماعی جامعه ما ناشی از نبود قانون نیست. قانون موجود ضمانت اجرایی نداشته و شاید در جوامعی که به رفاه رسیده‌اند مفید باشد.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: قانون حمایت از کودکان ایران تنها سیستم‌های حاکمیتی و قوه قضائیه را تقویت می‌کند دستگاه‌های اجرایی مجبورند برای عملی کردن این قانون مراحل اداری را انجام دهند که در نهایت موجب گم شدن اصل قضیه خواهد شد.

کد خبر 450733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.