فارن پالیسی: واشنگتن بجای مبارزه با ترور، راهبردهای غلط را بازبینی کند

نشریه فارن پالیسی در گزارشی با اشاره به اینکه واشنگتن برای مقابله با اطلاعات جعلی همچنان به راهبردهای زمان جنگ سرد متکی است، نوشت: دولت ایالات متحده باید به جای مبارزه با تروریسم، راهبردهای قدیمی و غلط خود را در مبارزه با اطلاعات جعلی بازبینی کند.

به گزارش ایمنا، نشریه آمریکایی فارن پالیسی «مقابله با تروریسم را فراموش کنید، آمریکا به راهبرد درست در مقابله با اطلاعات جعلی نیاز دارد» افزود: دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر در تاریخ ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر)، تصمیم گرفتند ماجرای مشکوک مربوط به نشریه نیویورک پست را حذف کنند که بسیار بحث برانگیز هم شد. در این ماجرا ادعاهایی در مورد نفوذ «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲ آمریکا و غول‌های رسانه‌ای مطرح شده بود که به نظر می‌رسید بر اساس هک ایمیل‌های ساختگی باشد.

این موضوع یادآور وضعیتی است که ۴ سال پیش رخ داد و در آن ایمیل‌های هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هک شد.

اما درست یک هفته پیش در ۷ اکتبر (۱۶ مهر)، وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که نزدیک به ۱۰۰ پایگاه خبری مرتبط با اخبار جعلی را مسدود کرده است. این پایگاه‌های خبری درگیر یک کارزار جهانی اطلاعات جعلی بودند و مخاطبان از آمریکا تا جنوب شرقی آسیا را هدف قرار می‌دادند. اما تنها دولت آمریکا درگیر مقابله با دشمنان به صورت آنلاین نبود: یک روز بعد، فیس‌بوک و توییتر ادعا کردند که بیش از ۱۰ شبکه اطلاعات جعلی را که توسط گروه‌های سیاسی و تحت حمایت دولت ایران، روسیه، کوبا، عربستان سعودی و تایلند مورد استفاده قرار می‌گرفت، از بین بردند.

اگرچه فضای مجازی جبهه جدیدی در مبارزه با اطلاعات جعلی نیست، این دست اطلاعات به خودی خود از دهه‌های پیش و در زمان جنگ سرد یکی از نگرانی‌های امنیت ملی بوده و جنگ سرد درواقع بر پاشنه مقابله با اطلاعات درست می‌چرخید.

از آن زمان تاکنون نحوه هجوم اطلاعات جعلی تفاوت بسیاری کرده حال آنکه مقابله ایالات متحده با اطلاعات جعلی نشات گرفته از کرملین و پکن به همان کتاب نمایشی تاریخ متکی است که منجر به موفقیت علیه عملیات تبلیغاتی شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی شد. اما اگر اکنون واشنگتن امیدی برای بازگشت به جایگاه خود داشته باشد باید کتاب بازی قدیمی خود را به طور جدی مورد بازبینی قرار دهد و بی‌تردید موفقیت آمریکا بدون یاری غول‌های فناوری امکان پذیر نیست.

اما مشکل دیگری که در این میان وجود دارد، ضرورت اصلاح روابط آشفته دوران پس از «رابرت اسنودن» کارمند پیشین سیا و بنیانگذار سازمان ویکی لیکس و آشتی دولت و شهروندان است. اسنودن در سال ۲۰۱۳ اسنادی را افشا کرد که از همکاری گسترده میان شرکت‌های فناوری آمریکایی و آژانس امنیت ملی پرده بر می‌داشت. این امر واکنش گسترده شرکت‌های فناوری و مردم برای افشای اطلاعات محرمانه را در پی داشت. از آن زمان، شکاف میان شرکت‌های فناوری و جامعه امنیت ملی ایالات متحده گسترش یافته است.

امروزه بازیگران دولتی مانند روسیه، چین، کوبا، عربستان سعودی، کره شمالی و سایر کشورها با استفاده از ارتش‌های ترول و ربات‌ها، اینترنت را غرق محتوای دروغین، گمراه کننده یا توطئه آمیز کرده‌اند تا دموکراسی غرب را تضعیف نمایند.

از طرفی دفترچه مبارزه با اطلاعات جعلی آمریکا دو پیش فرض ناگفته را مبنای کار قرار داده که امروز دیگر هیچ اعتباری ندارد؛ نخست آنکه روشنگری علیه اطلاعات جعلی و دیگری امکان انطباق واشنگتن با سرعت و مقیاس اطلاعات نادرست کارزارهای اطلاعات جعلی.

حقیقت این است که از دهه ۸۰ و زمان جنگ سرد به این سو بازی اطلاعات جعلی تغییر کرده و فرضیاتی را که بستر مبارزات ایالات متحده علیه اقدامات فعال اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل می‌داد منسوخ شده است.

امروزه فضای رسانه‌ای جهانی بسیار پیچیده‌تر شده است. در حالی که در دهه ۱۹۸۰ اکثر شهروندان خوراک خبری خود را از طریق چند رسانه خبری چاپی مصرف می‌کردند، در حال حاضر رویدادهای جهانی بلافاصله توسط رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اجتماعی، اخبار رادیو و تویزیون و کانال‌ها و نشریات خبری پوشش داده می‌شوند.

دوم، رقبای ایالات متحده برای تقویت محتوای حاشیه‌ای به ربات‌ها اعتماد کرده و از ترول‌ها برای تولید محتوای جعلی برای پیشبرد اهداف راهبردی خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، افزایش دو قطبی سیاسی باعث افزایش حرکت مصرف کنندگان خبری به سمت اتاق‌های پژواک حزبی شده و سوء ظن آن‌ها را نسبت به رهبران دولت افزایش داده است.

به عنوان مثال در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، تلاش‌های ایالات متحده برای جلوگیری از اطلاعات جعلی چین در مورد کووید -۱۹ نتیجه معکوس داد. بی‌تردید واشنگتن بازنده این جنگ اطلاعاتی بوده و بخشی از این امر به دلیل نبود ابتکار در دولت آمریکا است.
هرچند دولت آمریکا می‌تواند و باید اقدامات بیشتری برای مقابله با کارزارهای اطلاعات جعلی انجام دهد، اما روشن است که توانایی آن در شکل دهی محیط اطلاعات از دهه ۱۹۸۰ تحلیل رفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 450713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.