بانوی ورزشکار ایرانی پهلوان واقعی است/مسئولین استان نگاه بیشتری به کشتی داشته باشند

لیلا امانی از سال 93 داوری کشتی را در رشته گراپلینگ شروع کرد، پس از در آزمون داوری کشتی کلاسیک شرکت کرد که بعد از قبولی در این آزمون و حضور در مسابقات کشتی قهرمانی اروپا در مجارستان توانست مدرک داوری درجه سه بین المللی را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۳ فدراسیون کشتی اعلام می‌کند که قصد دارد رشته گراپلینگ را توسعه دهد، لیلا امانی برای داوری این سبک از کشتی اقدام می‌کند و در همان سال نخستین سوت خود را روی تشک قهرمانی کشور می‌زند، وی به خاطر اینکه پیش زمینه‌های داوری را داشت برای آزمون داوری کلاسیک هم شرکت کرد و جز چهار نفری که قبول شدند قرار گرفت که برای مسابقات کشتی قهرمانی اروپا راهی مجارستان شد و توانست داوری درجه سه بین المللی را بگیرد و اسم خود را در سیستم آتنا اتحادیه جهانی کشتی قرار دهد.

وی معتقد است یک بانوی ورزشکار ایرانی پهلوان واقعی است و دختران از آقایان هیچ چیز کم ندارند، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این داور انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

کشتی گیر بودی و وارد حرفه داوری شدی یا از همان اول داور بودی؟

دفاع شخصی کار می‌کردم که سال ۹۳ اعلام کردند می‌خواهند رشته گراپلینگ کشتی را توسعه دهند که اول قصد داشتم به عنوان کشتی گیر کارم را شروع کنم، اما با توجه به سن و سالم ترجیح دادم این فرصت را در اختیار جوان‌تر ها قرار دهم و وارد کار داوری شدم که در همان سال ۹۳ نخستین سوت را روی تشک قهرمانی کشور زدم.

سه دوره قهرمانی کشور گراپلینگ و یک دوره انتخابی تیم ملی حضور داشتم که بعد از آن اعلام کردند برای داوری کشتی کلاسیک هم می‌توانم اقدام کنم زیرا پیش زمینه از آن داشتم، آزمون داوری کلاسیک را شرکت کردم که در آن چهار نفر نمره قبولی را گرفتیم و فدراسیون برای ما کلاس‌های فشرده و سطح بلایی برگزار کرد. برای مسابقات کشتی قهرمانی اروپا راهی مجارستان شدیم که در آنجا هم داوری درجه سه بین المللی را کسب کردیم و بعد از مدتی در سیستم آتنا اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفتیم.

به داوری کشتی علاقه داری؟

بله خیلی زیاد، باوجود اینکه سخت و حساس است و مسئولیت زیادی دارد آن را خیلی دوست دارم. در زندگی برای هرچیزی که سخت‌تر باشد بیشتر هیجان دارم و روی آن تمرکز می‌کنم که داوری از این موضوع خارج نیست.

چه چیزی در داوری کشتی برای شما جذاب است؟

ورزشکار مدت‌ها تمرین می‌کند تا یک مسابقه خوب دهد که زحمت‌های مسئولین برگزاری مسابقه، مربیان و داوران هم قابل توجه است. رئیس اسبق کمیته داوران به خوبی داوران را حمایت کرد و اکنون رئیس جدید این مسیر را دارد طی می‌کند و درخشانی نایب رئیس بانوان برنامه‌های خوبی در جهت رشد و آموزش پیش گرفته است.

در داوری کشتی چه قوانینی وجود دارد؟

داوری در هر رشته قوانین خود را دارد که قوانین کشتی از طرف کمیته داوری UWW اتحاد جهانی کشتی تعیین می‌شود و تغییر می‌کند که هر تغییری ایجاد شود فدراسیون به هیئت‌ها اعلام می‌کند و تا الان هر تغییری بوده فدراسیون کشتی ایران خیلی خوب ارائه داده است. با ریاست علیرضا دبیر همه چیز خوب پیش می‌رود و برنامه‌هایی داشته که به خاطر کرونا لغو شدند.

در طول مدتی که کرونا باعث شد تمام ورزش‌ها در کل دنیا آموزش حضور نداشته باشند از سوی اتحادیه جهانی کشتی UWW و بی نار های متعددی در خصوص آموزش و مروری بر قوانین داوری کشتی آزاد فرنگی و زنان جهان برگزار شد که با برنامه ریزی های خوب فدراسیون کشتی ایران، ما داوران نیز توانستیم در و بی نار ها شرکت کنیم و در زمینه ترجمه و بی نار ها با کمیسیون داوری فدراسیون کشتی همکاری داشتم که در این خصوص لطف داشتند و به من لوحی تقدیر دادند.

داوری بین المللی درجه سه که گرفتی چه جاهایی به کار می‌آید؟

یکی از فواید آن این است که برای مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی بانوان احتیاجی به داوران خارجی نداریم و خودمان قضاوت می‌کنیم، همچنین در بخش پسران نونهال می‌توانیم در تورنمنت‌های بین المللی قضاوت کنیم.

فدراسیون از شما حمایت کرده است؟

با حمایت فدراسیون بوده که توانستیم تا اینجا پیش بیاییم، هرساله داورهای بین المللی باید در یک سری تورنمنت شرکت کنند تا درجه آنها حفظ شود که فدراسیون کشتی ایران اسم ما را در لیست داوران بین المللی برای تورنمنت بین المللی قزوین قرار داد و در این تورنمنت مهم درجه ما حفظ شد.

وضعیت کشتی بانوان چگونه است؟

بانوان در کشتی چیزی از آقایان کم ندارند، کرونا که کم رنگ شود مسابقات خانم‌ها برگزار می‌شود. امیدواریم اسپانسرهای خوبی از استان بانوان اصفهانی را حمایت کنند تا بتوانند بیشتر دیده شوند.

حاضر هستی در کشوری دیگر قضاوت کنی؟

ترجیح می‌دهم در ایران باشم و آنچه را که یاد گرفتم به دختران کشورم آموزش دهم.

فیزیک بدنی بانوان برای کشتی مناسب است؟

یک بانوی ورزشکار ایرانی پهلوان واقعی است، دختران ما از آقایان هیچ چیز کم ندارند. در این چند سالی که داوری کردم بانوان فن هایی را اجرا کردند که من دست به دهن می‌ماندم. لازم به ذکر است که دختران ما در کشتی با پوشش کامل وارد میدان می‌شوند.

حرف آخر؟

مسئولین استان نگاه بیشتری به کشتی داشته باشند و از ورزشکاران، مربیان و داوران زحمت کش تقدیر و تشکر داشته باشند.

در آخر از علیرضا دبیر رئیس فدراسیون و خانم درخشانی نایب رئیس بانوان و هیئت کشتی استان اصفهان تشکر ویژه دارم، همچنین از پدرم و پسرم که همراهان همیشگی من بودند تشکر می‌کنم.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 450639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.