خانه اقبال انزلی در بیم فصل سرما و مخالفت کمیسیون تطبیق

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی گفت: کمیسیون تطبیق فرمانداری این شهرستان با خرید خانه تاریخی اقبال مخالف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اظهارات مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان، پرونده خانه تاریخی مرحوم اقبال در بندرانزلی در شهریورماه سال گذشته برای ثبت به عنوان بنای تاریخی آماده شد و به تهران ارسال شد. در آن زمان، هم مالک و هم شهردار انزلی در جریان روند پرونده این بنای تاریخی بودند و نامه‌های لازم ابلاغ شده و صورتجلسه شورای ثبت برای آنها ارسال شده بود و در نهایت این بنا در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹ به عنوان بنای تاریخی کشور به شماره ۱۰۳ ثبت ملی شد.

با وجود این به دلیل اینکه از یک سو مالک، درصدد فروش ملک برآمده و مالک جدید نیز در جریان امور نبود و از سوی دیگر به دلیل تغییر شهردار انزلی، سرپرست جدید شهرداری از موضوع بی‌اطلاع بود، پروانه تخریب بنا در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری صادر شد و بخشی از سقف بنا برداشته شد.

دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان پس از اطلاع از موضوع شکایتی در دادگاه انزلی تنظیم کرده و دادگاه درخواست توقف عملیات تخریب این بنا را تا تعیین تکلیف پرونده صادر کرد. به دلیل مطالبات مردمی بلافاصله جلسه شورای تأمین شهرستان با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر انزلی تشکیل و در آن مصوب شد که خانه تاریخی اقبال توسط شهرداری خریداری شود و پس از مرمت توسط میراث به خانه فرهنگ تبدیل شود. با این حال به نظر می‌رسد که کمیسیون تطبیق فرمانداری با خرید این خانه توسط شهرداری که مصوبه شورا را نیز دارد مخالفت کرده است؛ موسی زنجان‌خواه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار کرد: شورای شهر بندرانزلی ۲۰ اردیبهشت ماه امسال در یکصد و چهارمین جلسه خود که به صورت فوق العاده و غیرعلنی برگزار شد، شهرداری را ملزم کرد خانه اقبال را با کسب نظر کارشناسی خریداری کرده و با رضایت مالکان با املاک دیگر تهاتر کرده و سریع‌تر برای تبدیل این بنا به خانه فرهنگ انزلی اقدام کند.

رئیس شورای شهر انزلی، افزود: طبق قانون، مصوبه شورا باید توسط کمیسیون تطبیق فرمانداری شهرستان تأیید شود اما این کمیسیون مصوبه شورا را رد کرده و با خرید خانه اقبال مخالفت کرد.

زنجان‌خواه، ارائه نشدن درخواست مستقیم شهرداری و نداشتن اعتبار کافی برای خرید خانه اقبال را دلیل مخالفت کمیسیون تطبیق فرمانداری با مصوبه شورای شهر عنوان کرد و افزود: طبق گفته اعضای کمیسیون تطبیق، شهرداری اعتبار لازم برای خرید خانه اقبال را ندارد، اما املاکی با ارزش ریالی خوبی، برای تهاتر خانه در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه امسال در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورا برگزار شد، قول مساعد دادند که سریع‌تر با تخصیص اعتبار لازم، این بنای تاریخی را مرمت و بازسازی کنند اما پس از گذشت پنج ماه در این راستا اقدامی انجام نداده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر کمیسیون تطبیق فرمانداری مصوبه شورای شهر را تأیید می‌کرد، شهرداری تاکنون این بنای تاریخی را خریداری کرده و بازسازی کرده بود.

رئیس شورای شهر انزلی، تصریح کرد: خرید اماکن تاریخی یکی از وظایف اصلی میراث فرهنگی است اما مسئولان آن همواره مسئولیت خود را بر گردن شهرداری و شورای شهر می‌اندازند و برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی شهر اقدامات مناسب نمی‌کنند.

زنجان‌خواه ادامه داد: در شهر انزلی بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که نیازمند خرید و بازسازی هستند اما شهرداری به دلیل محدودیت مالی و موانع قانونی نمی‌تواند همه این بناها را خریداری و حفظ کند.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد به شورای شهر مراجعه کرده و درخواست کردند که شهرداری بنای تاریخی اقبال را خریداری کرده یا با املاک ارزشمند خود تهاتر کند. شورا آمادگی را دارد تا در صورت رفع موانع قانونی، حقوقی و مصوبه کمیسیون تطبیق فرمانداری این ملک را خریداری و آن را حفظ کند.

رئیس شورای شهر انزلی، تصریح کرد: میراث فرهنگی قبل از اینکه ملک شخصی را به عنوان آثار تاریخی و ملی ثبت و از تغییر کاربری و یا تخریب آن جلوگیری کند. باید رضایت مالی وراث و صاحبان آن را جلب کند.

زنجان‌خواه با بیان اینکه اگر خانه اقبال به موقع بازسازی نشود، بارندگی‌های شدید فصل پاییز و زمستان باعث آسیب بیشتر بر سقف تخریب شده آن خواهد شد. تاکید کرد: امیدواریم اعضای کمیسیون تطبیق فرمانداری و مسئولان میراث فرهنگی سریع‌تر با اتخاذ یک تصمیم درست و منطقی این بنای تاریخی و ارزشمند را برای شهر و شهروندان انزلی حفظ کنند.

کد خبر 450552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.