علم گرافولوژی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

یک گرافولوژیست درباره علم گرافولوژی، شناخت دست خط و به دنبال آن سنجیدن و شناسایی شخصیت افراد توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرافولوژی، علم تجزیه و تحلیل دستخط و امضا محسوب می‌شود و بیش از ۵۰ سال است که تحقیقات علمی درباره آن انجام شده است. علم گرافولوژی و نوشتن یکی از مواردی است که ثبت می‌شود و صحت دارد. افراد از دوران کودکی با نوشتن درگیر هستند و هیچکس نمی‌تواند بگوید شناختی نسبت به آن ندارد. برای آگاهی بیشتر در مورد علم گرافولوژی با محمود محجوب، گرافولوژیست گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

علم گرافولوژی دارای چه ابعادی است؟

برای تجزیه و تحلیل هر موضوع و به دست آوردن نتایج باید با ابزار علم پیش رفت و مباحث را علمی بررسی کرد. به طور مثال برای بررسی مولکول‌های مواد به علم شیمی متوسل می‌شویم و به نتایجی مانند قابلیت‌های ترکیب و تجزیه مواد پی می‌بریم یا برای بررسی رفتار یک جامعه به علم جامعه شناسی رجوع می‌کنیم و به نتایجی مانند فرهنگ‌ها و رفتارهای قومی و قبیله‌ای پی می‌بریم.

علم گرافولوژی نیز برای شناخت دست خط است و به دنبال آن با توسل به فاکتورها و قواعد مخصوص، شخصیت افراد شناسایی و سنجیده می‌شود. این علم قواعد خاص خود را دارد که می‌توان از آن‌ها برای شناخت روحیات افراد بهره برد.
علم گرافولوژی یک جنبه شناخت و یک جنبه درمان دارد. در مورد جنبه درمان وقتی از شناخت به مهمات دست پیدا کنیم، قطعاً می‌توان موضوعات مورد نظر را اصلاح و پیشرفت کرد، حتی برخی تجویز می‌کنند که تغییراتی مانند کاهش فشار قلم برای نوشتن انجام شود تا در دراز مدت تأثیر آن در زندگی افراد مشاهده شود.

گرافولوژی را چگونه می‌توان تعریف کرد؟

برای بررسی علمی هر موضوع به ابزارهای علمی و کاربردی مرتبط با آن موضوع نیاز است. به طور مثال برای علم شیمی ابزارهایی مانند ظرف‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های تجزیه مواد و بسیاری ابزارها و دستگاه‌های دیگر وجود دارد. در خصوص علم‌هایی مانند پزشکی و گرافولوژی که با انسان مرتبط است، دو مبحث وجود دارد؛ اول بحث تشخیص که با پارامترهای فردی ارتباط دارد و مبحث دوم مربوط به درمان یا ارتقا آن پارامترها است.

به طور مثال در علم پزشکی برای تشخیص بیماری و یا سلامت فرد، ابزارهایی مانند دستگاه فشار سنج، گوشی پزشکی، سی تی اسکن و … وجود دارد که پزشک با بررسی واکنشی‌هایی که بدن بیمار به آن ابزارها نشان می‌دهد، متوجه می‌شود بیمار چه مشکلاتی دارد. گرافولوژی نیز علمی است که از روی آنچه فرد می‌نویسد و یا با نحوه ترسیم پاره خط‌های حروف یک زبان می‌توان به بیش از پنج هزار پارامتر شخصیتی فرد پی برد.

علم گرافولوژی در زبان‌های دیگر نیز کاربرد دارد؟

علم گرافولوژی در زبان‌های لاتین، عربی و هندی بسیار گسترده و آکادمیک شده است و در زمینه‌های روانشناسی، ازدواج، استخدام، اصلاح رفتار افراد و تشخیص علت اصلی رفتار آن‌ها کاربرد داشته و بسیار دقیق عمل می‌کند.

مبنای علم گرافولوژی چیست؟

مبنای علم گرافولوژی را نحو ترسیم پاره خط‌های حروف تشکیل می‌دهد. برای نوشتن حروفی مانند نون باید شکل "ن" ترسیم شود، یعنی نمی‌توان مثلاً "م" و یا "س" را ترسیم کرد و گفت که نون ترسیم کرده‌ایم، اما در حالت‌های ترسیمی دیگر حرف نون، آزادی‌هایی وجود دارد که هر نویسنده با توجه به علایق، توانایی‌ها و یادگیری‌های خود در آن دخل و تصرف می‌کند. علت اینکه چه تغییراتی در پاره خط‌ها به وجود می‌آید، مبنای علم گرافولوژی یا علم تجزیه و تحلیل دستخط و امضا است که یکی از این دلایل مقدار انرژی است که هر نویسنده برای ترسیم پاره خط‌های خود استفاده می‌کند.

آیا در علم گرافولوژی این موضوع که افرا با کدام دست بنویسند، نیز بررسی می‌شود؟

قطعاً چپ دست و یا راست دست بودن در بررسی دست خط و تجزیه و تحلیل آن مؤثر است. نوشتن خط در زبان فارسی از راست به چپ است و اگر قلم را در دست راست بگیریم و مچ دست ثابت باشد، محدوده نوشتن یک خط منحنی از سمت بالا به پایین بوده و اگر این کار برعکس و با دست چپ انجام شود، محدوده نوشتن بدون حرکت مچ دست، محدود و از پایین به بالا است. این موارد در شناخت حالت‌های دست خط و پارامترها تأثیرگذار خواهد بود. همچنین بررسی بعضی از موارد موجود در علم گرافولوژی به اینکه فرد با کدام دست می‌نویسند، بستگی دارد.

کد خبر 450535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.