ابوالفضل جلیلی: خود را کاشف آثار می‌دانم، نه خالق آن‌ها

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی مسیر معکوس، امروز (۲۷ مهرماه) پس از اکران این فیلم در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از امروز (۲۷ مهرماه) رسماً آغاز شد؛ پس از اکران فیلم "مسیر معکوس" به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، نشست خبری پیرامون این فیلم در خانه جشنواره، واقع در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.

ابوالفضل جلیلی، نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر این فیلم در ابتدا گفت: اولین بار است که در ایران، فیلم من نمایش داده می‌شود و در نشستی مطبوعاتی در داخل کشور خودم شرکت می‌کنم؛ هیچوقت از فیلم‌هایم راضی نیستم و هنوز این فیلم را اثر کاملی نمی‌بینم. هنوز در دوران نوجوانی خود باقی مانده‌ام؛ در زمان ما نوجوانان قدر بودند، اما در حال حاضر، تیپ نوجوانان متفاوت است. نوجوانان فعلی عشق را نمی‌فهمند که بزرگترین موهبت انسان است. در زمان ما، عشق‌ها آنالوگ بود و حالا مجازی شده‌اند؛ در زمان گذشته برای گرفتن یک صحنه طلوع صبح، ساعت‌ها می‌نشستیم اما نوجوانان فعلی دیگر این علاقه را ندارند. به همین دلیل این فیلم با درون من ۱۸۰ درجه متفاوت بود.

وی افزود: از همان ابتدا، تهیه کننده‌ای به صورت مرسوم نداشتم و همیشه کارها را به سختی انجام می‌دادم؛ تمامی عوامل من یک دستیار کارگردان بود که این فیلم را دونفره تولید کردیم. معتقدم که بیش از فیلم خوب، باید فیلم ساز و هنرمند خوب بسازیم؛ بیشتر سعی می‌کنم که در زمان کار، شخصیت عوامل فیلم را بهبود بخشم.

جلیلی ادامه داد: چندین بار در شبکه‌های اجتماعی، فراخوان انتخاب بازیگر داده بودم و به جایی نرسیدم؛ دلیل این مسئله، مغرور بودن و دروغ گفتن‌ها است و به دروغ به سینما ابراز عشق می‌کنند. پویان در ابتدا چیزی نبود که من برای این فیلم نیاز داشتم اما بعد از مدت‌ها کلنجار، وی را انتخاب کردم و از این کار راضی هستم.

جلیلی با بیان اینکه "خود را کاشف اثر می‌دانم نه خالق آن‌ها" تاکید کرد؛ خالص‌ترین هنر برای من آواز است نه سینما زیرا در فیلم می‌توان آدم بدی بود اما اثری انسانی ساخت اما در آواز این‌گونه نیست. هنر را به طور کلی نوعی عبادت می‌دانم و همیشه دعا می‌کنم که آثار خوبی را برجا بگذارم.

وی با اشاره به استفاده از موسیقی محمدرضا شجریان در فیلم، توضیح داد: از کودکی به استاد شجریان علاقه داشتم و خود نیز آواز می‌خواندم؛ به دلیل همین علاقه در این فیلم از موسیقی محمدرضا شجریان استفاده کردم. نه تنها این فیلم، تمامی فیلم‌های من برگرفته از صدای استاد شجریان است و در همه آنها از موسیقی‌های وی استفاده شده است.

حسین نوابی، دستیار کارگردان، این فیلم گفت: نزدیک به ۱۴ سال است که با آقای جلیلی همکاری می‌کنم و بیشتر از کار، زندگی کردن را از ایشان یاد گرفته‌ام. آثار ابوالفضل جلیلی نسبت به سایر آثار، کمی خاص‌تر است؛ زیرا اتفاقات در طول فیلم‌برداری کاملاً متفاوت پیش می‌رود. در روند ساخت‌های فیلم ایشان، معمولاً با همکاری و رفاقت شرایط پیش می‌روند.

پویان شکری، بازیگر این فیلم، گفت: جلیلی کارگردان بسیار خوبی است و از ایشان، نکاتی آموختم که اصلاً به آنها فکر هم نمی‌کردم. در روند تولید این فیلم، با چیزهایی رو به رو شدم که هیچوقت در زندگی تجربه آن را نداشتم و این مسئله سعی مرا بیشتر کرد. در شبکه‌های اجتماعی با ابوالفضل جلیلی آشنا شدم و پس از تست‌گیری به تیم ایشان ملحق شدم.

وی افزود: پیش از بازی در این نقش، به دنبال بازیگری نبودم اما به دلیل علاقه‌ای که به این تجربه داشتم، پیشنهاد ابوالفضل جلیلی را قبول کردم.

مسعود امین ناجی، دیگر بازیگر فیلم مسیر معکوس، در نشست خبری این فیلم گفت: ابوالفضل جلیلی در تولید فیلم، کاملاً تنهاست و این برای من ویژگی بسیار جالبی بود؛ من گاهاً چیزهایی را از جلیلی یاد گرفتم که هیچگاه نمی‌توانستم بدون آشنایی با ایشان یاد بگیرم.

سام حسنی، یکی دیگر از بازیگران این فیلم گفت: از فراخوان بازیگری با ابوالفضل جلیلی آشنا شدم که چند روز پس از تست‌گیری از طرف ایشان با من تماس گرفته شد. نزدیک به ۵ سال است که در تئاتر فعالیت دارم و در یک مجموعه تلویزیونی نیز فعالیت داشتم. ابوالفضل جلیلی از کل کارگردان‌هایی که می‌شناسم، یک سر و گردن بالاتر است؛ وی برای من بیشتر از یک کارگردان، یک دوست است که نکات مهمی را به من آموزش داد.

مهدیار اصغری، یکی دیگر از بازیگران حاضر در این فیلم بود که در این نشست حضور داشت. وی گفت: مسیر زندگی مرا ابوالفضل جلیلی تغییر داد؛ تمامی زندگی نسل من محدود به تلفن همراه می‌شود. پس از آشنایی با ابوالفضل جلیلی، یک سال موبایل و شبکه‌های اجتماعی را رها کردیم و به درون جامعه رفتیم؛ این مسئله باعث شد که خودمان و اطرافمان را بهتر بفهمیم. نزدیک‌ترین صفت برای سینمای جلیلی، انسانیت است و امیدوارم روزی زحمات وی را جبران کنم.

وی افزود: بازیگری را دوست دارم؛ شخصیت انسانی درون‌گرا هستم و بازیگری باعث می‌شود که خودم را بشناسم و راهی برای بهتر شدن من است.

پس از وی، محمدحسین پاکدامن، دیگر بازیگر مسیر معکوس گفت: پیش از این مجموعه، تجربه بازیگری نداشتم و از طریق تست به این کار پیوستم؛ در طول فیلم‌برداری، آشنایی بیشترم با ابوالفضل جلیلی باعث شکوفایی‌ام شد که این مسئله را مدیون وی هستم.

کد خبر 450519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.