واکنش مقامات به اتمام تحریم تسلیحاتی ایران

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد از نیمه شب ۲۷ مهر ۱۳۹۹ پس از ۱۳ سال پایان گرفته است.

به گزارش ایمنا، علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام از امروز ۲۷ مهرماه تمامی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به صورت خودکار خاتمه یافت طبق توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، تحریم تسلیحاتی ایران در این تاریخ لغو و ایران می‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های متعارف بخرد. در ادامه به بررسی واکنشی برخی از مقامات ایران و بین‌المللی پرداختیم:

۱۸ اکتبر روز پیروزی دیپلماسی بر یک‌جانبه گرایی است

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در صفحه توئیتر خود نوشت: در حال حاضر، جامعه جهانی آشفته از اقدامات یکجانبه، بر اجرای توافقات بین‌المللی تاکید دارد. همسویی بازیگران بزرگ جهانی در حفظ برجام نشان دهنده پایبندی به تعهدات و تلاشی برای مقابله با اقدامات خلاف موازین بین‌المللی است. پایبندی به تعهدات و حمایت جامعه جهانی از توافقات بین‌المللی ضامن صلح و امنیت بین‌المللی بوده و پایان محدودیت‌های تسلیحاتی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ در چارچوب این توافق بین‌المللی نشانی از وفای به عهد در ابعاد بین‌المللی می‌باشد

ایران هم‌چنان در جهت تقویت صلح، ثبات و امنیت جهانی تلاش خواهد کرد

بهرام قاسمی، سفیر ایران در فرانسه در صفحه توئیتر خود نوشت: اقدامات بی‌شمار مغایر با موازین بین‌المللی ایالات متحده و تشدید تلاش‌های غیر منطقی و غیرقانونی این کشور در پیشبرد سیاست‌های یکجانبه گرایانه در شورای امنیت برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، در پرتو نگاه واقع‌بینانه اکثریت کشورهای جهان حاصلی جز ناکامی برای آن کشور در بر نداشت.

اقدام آمریکا فرصتی برای بیان مخالفت صریح دیگرباره جهانیان با خودمحوری، انحصارطلبی و نادیده انگاشتن موازین بین‌المللی توسط آن کشور گردید. ایران همچنان در جهت تقویت صلح، ثبات و امنیت جهانی و با بهره‌گیری از سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی در راستای صیانت از حقوق مسلم خود، تلاش خواهد نمود.

آمریکا در دیپلماسی خود برای شکست برجام شکست سنگینی خورد

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن در صفحه توئیتر خود نوشت: از امروز در پنجمین سالگرد اجرای برجام، تمامی محدودیت‌های بین‌المللی صادرات و واردات تسلیحات که بیش از دهسال است علیه کشورمان وضع شده اند، پایان می‌یابند. از امروز جمهوری اسلامی ایران تنها بر اساس اصول سیاست دفاعی و نیازهای دفاعی خود به صادرات و یا واردات تسلیحات اقدام خواهد نمود.

آمریکا در بیش از یکسال گذشته بهر اقدام و فشاری علیه دیگر کشورها برای اینکه مانع تحقق چنین روزی بشود دست زد. اما حمایت جامعه بین‌المللی و مخالفت اعضای شورای امنیت با اقدامات آمریکا، آن کشور را در حصول اهداف خود ناکام گذاشت. آمریکا در دیپلماسی خود برای شکست برجام شکست سنگینی خورد.

پایان تحریم تسلیحاتی باعث تسهیل تعامل نظامی تهران-مسکو می‌شود

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در پاسخ به اینکه آیا با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران، به طور کلی در همکاری نظامی میان تهران-مسکو فرصت‌های جدیدی پیش خواهد آمد، گفت: به پایان رسیدن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر، بدون شک موجب تسهیل تعامل ما با تهران در این زمینه خواهد شد. چشم اندازهای مشخصی در حال شکل‌گیری در این راستا هستند.

جاگاریان ادامه داد: معلوم نیست که چرا این موضوع در مطبوعات و جمع‌های عمومی و سیاسی برخی کشورها تحرکاتی ایجاد می‌کند. از دیدگاه ما، هیچ اتفاقی خارق‌العاده‌ای نخواهد افتاد. در عین حال باید تاکید شود که روسیه همواره به شکل جدی به هنجارهای قوانین بین‌المللی عمل کرده و سرسختانه بر تعهداتش پایبند است. درباره تحریم‌های ثانویه هم چنین است. روسیه قدرتی بزرگ است و واشنگتن نخواهد توانست ما را با این تهدیدها بترساند.

سفیر مسکو در تهران در پاسخ به اینکه آیا ایران از فرصت لغو این تحریم برای قوی‌تر کردن جایگاهش و شدت بخشیدن مقابله با رقبای منطقه‌ای استفاده خواهد کرد، توضیح داد: ایران با عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس روابط به شدت سختی دارد. تا حد زیادی، این تنش به خاطر حضور گسترده نظامی آمریکا در منطقه و خط مشی همیشگی واشنگتن برای تزریق تسلیحات به برخی کشورهای خاورمیانه است.

وی افزود: این واقعیت، همراه با فعالیت پایگاه‌های نظامی متعدد آمریکا در این بخش از جهان و رویکرد خصمانه واشنگتن در برابر حکومت ایران که به وضوح بیان شده است، باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در تهران می‌شود. ایران مانند هر کشور مستقل دیگری در چنین شرایطی کاملاً حق دارد توان دفاعی نیروهای نظامی‌اش را بالا ببرد.

جاگاریان اظهار کرد: روسیه چند بار طرح‌های صلحی با هدف عادی کردن شرایط و ایجاد گفتمانی سازنده میان طرف‌های منطقه پیشنهاد کرده است. از دیدگاه ما، حسن نیت کشورهای منطقه همراه با کمک مؤثر و مثبت قدرت‌های جهانی، دست یافتن به پیش رفتی چشم گیر در روند ایجاد ثبات در این منطقه بی ثبات جهان را ممکن می‌سازد. روسیه در مدت ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در این اکتبر، قصد دارد هر تلاشی در این زمینه انجام دهد.

ریابکوف: همکاری نظامی-فنی با ایران پیش خواهد رفت

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پی پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر (امروز) درباره همکاری نظامی با ایران گفت: روسیه از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسد، چراکه به آنها عادت کرده است.

ریابکوف ادامه داد: روسیه در حال گسترش همکاری چندجانبه با ایران است و همکاری در عرصه نظامی-فنی طبق نیازهای دو طرف و آمادگی دوسویه برای همکاری به روشی بی سر و صدا پیش خواهد رفت.

توئیت سخنگوی وزارت خارجه در پی پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار تصویر بیانیه وزارت خارجه در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و همچنین بازنشر توئیت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه نوشت: روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که - در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه ایالات متحده - از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است. عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز، پیروزی‌ای برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌مان به شمار می‌آید.

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه افزایش می‌یابد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در باره موضع روسیه در باره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (‌۲۷ مهر) گفت: همه امکانات و فرصت‌ها که با توجه به منقضی شدن بخشی از موارد درباره همکاریها تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ به وجود می‌آید برای همکاری‌های دوجانبه به نفع مردم دو کشور روسیه و ایران به طور شایسته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم توسعه روابط ایران و روسیه تصریح کرد: برای ما ایران شریک مطمئن در بسیاری از عرصه‌ها است.

وی با بیان اینکه آمریکا در شورای امنیت در مساله لغو محدودیت تسلیحاتی ایران رفتار فریبکارانه داشت، گفت: امیدواریم با توجه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر)، آمریکا در این مورد عاقلانه رفتار کند.

زاخارووا اظهار کرد: همان طور که مشخص است در سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل هیچ گونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد بلکه تهران بخشی از محدودیت‌ها را به طور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام برعهده گرفت و ۲۷ مهر به صورت طبیعی به پایان می‌رسد و دیگر برگشت پذیر نیست.

وی با بیان اینکه طرف روسی بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اصرار دارد تصریح کرد: روسیه بارها اعلام کرده است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از لغو تحریم تسلیحاتی ایران قابل بازنگری نیست.

زاخارووا اظهار کرد: همان طور که می‌دانید روسیه همواره و به طور فعالانه بر اجرای بدون قید و شرط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مطابق با تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرده است.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل دیدگاه طرف آمریکایی در باره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را نپذیرفت و جهان تسلیم حرکات آمریکا نشد. ما این اقدامات را غیرقانونی و حتی فریبکارانه توصیف کردیم. متأسفانه این اقدامات به شیوه مختص آمریکا در امور بین‌المللی شده است. امیدواریم که شرکای آمریکایی عاقلانه رفتار کنند و قراردادهای بین‌المللی و نه بخشی از آنکه به نفع خود می‌دانند را اجرا کنند.

کد خبر 450367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.