۶۵ درصد تست‌های کرونا در اصفهان مثبت است/ لزوم تمدید محدویت‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دقت آمار ارائه شده در اصفهان، گفت: با اعمال محدودیت یک هفته‌ای هیچ تغییر معناداری نمی‌توان در شاخص‌ها مشاهده کرد و محدودیت‌ها باید با جدیت اجرا شود همچنین فروش هرگونه دارویی به نام داروی کرونا تخلف است.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه وضعیت استان اصفهان به لحاظ همه‌گیری کرونا در هفته‌های گذشته بسیار بحرانی بوده است، اظهار کرد: آمار مبتلایان شناسایی شده و شیوع کرونا بسیار نگران کننده است برای مثال روز پنجشنبه ۲۴ مهر از حدود دو هزار تست کرونا، ابتلای نزدیک به ۱۳۰۰ نفر مثبت بود؛ این آمار نشان می‌دهد نرخ مثبت شدن ابتلاء به کرونا در اصفهان نزدیک به ۶۵ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان شیوع کرونا در جامعه بالاست، افزود: از یک سو افزایش شمار مبتلایان جدید را شاهد هستیم و از سوی دیگر موارد حاد بیماران مبتلا که در بخش مراقبت‌های ویژه ( ICU )نگهداری می‌شوند نیز بسیار افزایش یافته است که این امر باعث شده تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه را افزایش دهیم به طوری که برای مثال در بیمارستان الزهرا تعداد ان‌ها به ۱۶۰ تخت رسیده است.

شیب ابتلاء همچنان صعودی است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شمار بیماران بدحال کرونایی در ماه‌های تیر و مرداد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بود اما هم اکنون بیش از ۳۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: افزایش بیماران بدحال مشکلاتی را ایجاد می‌کند زیرا نیاز این افراد به خدمات بیشتر و پروسه درمان دشوارتر است ضمن اینکه میزان مرگ و میر در این گروه از بیماران بسیار بالاتر است و این افزایش می‌تواند پیش‌بینی کننده افزایش موارد فوت در روزهای آینده باشد.

وی با اشاره به دقت آمار ارائه شده در اصفهان، افزود: آمارهایی که از چند ماه پیش در استان اصفهان گزارش می‌کردیم همیشه نزدیک به یک سوم یا یک چهارم موارد مثبت کل کشور بود زیرا آمار موارد کرونا مثبت در اصفهان شامل همه بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت و نتیجه تست‌های آزمایشگاه‌های خصوصی است؛ به بیان دیگر آمار کرونا اصفهان تجمیع آمار تست تمام آزمایشگاه‌های انجام دهنده تست PCR در استان اصفهان است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: شیب ابتلاء همچنان صعودی است و بهتر است اعمال محدودیت‌ها همچنان تداوم یابد، چرا که با اعمال محدودیت یک هفته‌ای هیچ تغییر معناداری نمی‌توان در شاخص‌ها مشاهده کرد و محدودیت‌ها باید با جدیت اجرا شود.

لزوم همراهی مردم و وجود ضمانت اجرایی در اعمال محدودیت‌ها

نجیمی خاطرنشان کرد: اعلام صرف برخی محدویت‌ها نمی‌تواند باعث کاهش آمارها شود از این رو همراهی و ضمانت اجرایی سازمان‌های درگیر با موضوع کووید ۱۹ ضروری است و مدیریت استان باید از اعمال محدودیت‌های لزوم استفاده از ماسک، کنترل ترددها و جلوگیری از تجمعات حمایت کند.

وی ادامه داد: اگر اعمال محدودیت‌ها ضمانت اجرایی داشته باشد همه گیری کووید- ۱۹ به مرور به یک وضعیت ثابت خواهد رسید و حتی می‌توانیم در پاییز کاهش ابتلاء به کرونا را شاهد باشیم در حالی که همراهی نداشتن مردم و نبود ضمانت اجرایی در اعمال محدودیت‌ها می‌تواند شرایط بدتری را نسبت به تابستان رقم بزند.

نجیمی با بیان اینکه علیرغم همه تلاش‌ها هنوز به صورت کامل ضمانت اجرایی و جدیت در اعمال محدودیت‌های کرونایی را شاهد نبوده‌ایم، گفت: در ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیمات خوبی گرفته می‌شود اما در عمل اجرای تصمیمات با محدودیت‌هایی همراه است.

ظرفیت بیمارستان‌های دولتی اصفهان کامل است

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های عیسی بن مریم، الزهرا و شریعتی به عنوان بیمارستان‌های مرجع شهر اصفهان بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند، گفت: هم اکنون ظرفیت بیمارستان‌های دولتی اصفهان کامل است و از ظرفیت بیمارستان‌های خیریه و خصوصی استفاده می‌کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه به وضعیت داروهای ویژه بیماران کرونایی اشاره و اضافه کرد: شیوه‌نامه‌های ثابتی برای دریافت داروها وجود دارد و با توجه به شرایط بیماران داروهای خاص به صورت توزیع بیمارستانی و تنها پس از تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

نجیمی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تأمین دارو وجود ندارد، یادآور شد: هنوز هیچ داروی مؤثری برای کووید- ۱۹ وجود ندارد و حتی داروهایی مانند رمدسیویر که تبلیغ شد مقالات مختلفی ثابت کرد بر کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماری تأثیری ندارد.

هیچ ادعایی در مورد داروی کرونا قابل پذیرش نیست

وی با ابراز تأسف از فرصت طلبی برخی سودجویان در فضای مجازی و تبلیغات دروغ درباره کشف داروهای کرونا، افزود: ساخت دارو نیاز به طی کردن مراحل علمی دارد و برپایه پروتکل‌های ویژه‌ای باید تائید شود از این رو تا هنگامی که مراحل علمی ساخت دارو طی نشود هیچ ادعایی قابل پذیرش نیست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: فروش هرگونه دارویی به نام داروی کرونا تخلف است و ما نیز به مراجع قضائی درباره چند مورد تخلف شکایت کردیم و امیدوارم راه توزیع و تبلیغ داروهایی که هیچ ایمنی و مجوزی ندارد بسته شود.

نجیمی با بیان اینکه هنوز هیچ داروی اثربخشی برای درمان کووید -۱۹ در دنیا وجود ندارد و جهان برای ساخت آن تلاش می‌کند، خاطرنشان کرد: تحقیقات ساخت داروی کرونا در وزارت بهداشت ایران نیز در حال انجام است و اصفهان نیز در این تحقیقات مشارکت دارد.

کد خبر 450315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.