مجلس با چند خودکشی دیگر وارد میدان می‌شود؟

خبر در گذشت دانش آموز ۱۱ ساله در شهرستان دیر استان بوشهر به دلیل ناتوانی در تامین گوشی هوشمند از طریق خودکشی، بازتاب گسترده ای در رسانه های کشور داشت و بار دیگر مشکلات آموزش آنلاین را بر سر زبان ها انداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته خبر خودکشی سید محمد موسوی زاده، نوجوان ۱۱ سال در شهرستان دیر روی خط رسانه‌ها قرار گرفت. رسانه‌ها دلیل این اتفاق را فقر خانواده و ناتوانی در تهیه گوشی هوشمند جهت حضور در برنامه شاد و کلاس‌های مجازی اعلام کردند.

پس از انتشار این خبر در سطح جامعه، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان دیر در استان بوشهر این موضوع را تکذیب و مدعی شد که دلیل خودکشی این دانش‌آموز ۱۱ ساله در این شهر نداشتن گوشی تلفن هوشمند نبوده است. در این اطلاعیه گفته شده بود که حتی مدیر مدرسه شخصاً به محمد گوشی داده بود که در کلاس‌های آنلاین حضور داشته باشد.

پس از انتشار این اطلاعیه بود که مادر سید محمد در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها تأیید کرد که دلیل خودکشی فرزندش نداشتن گوشی تلفن همراه بوده و بارها این موضوع را به معلمش اعلام کرده است. طبق گفته وزارت آموزش و پرورش، ۳.۵ میلیون نفر از دانش آموزان کل کشور توانایی دسترسی به آموزش‌های مجازی و استفاده از سامانه شاد را ندارند که تعداد قابل توجهی از این افراد در مناطق محروم زندگی می‌کنند.

مناطقی که حتی فاقد اینترنت هستند و بسیاری از دانش آموزان آن از دسترسی به سامانه شاد محروم‌اند. وضعیت دسترسی به اینترنت در این مناطق به حدی است که هنگامی سفر کریم همتی، رئیس جمعیت حلال احمر به یکی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان، دانش آموزان این منطقه با پلاکارت‌های «ما اینترنت نداریم و نمی‌توانیم درس بخوانیم» به استقبال وی رفتند.

عدم دسترسی بسیاری از روستاهای مناطق محروم جنوب کشور به شبکه اینترنت و سامانه شاد باعث شد که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در مراسم روز جهانی ارتباطات از اتصال اینترنت در تمام روستاهای کشور تا پایان سال جاری خبر داد، اما همزمان با شروع کلاس‌های آنلاین، افزایش قیمت دلار، امکان خرید گوشی یا تبلت برای دانش آموزان محروم را غیر ممکن کرده است.

جدا از اینکه این موضوع خود به تنهایی می‌تواتد یکی از عوامل خودکشی نوجوان ۱۱ ساله باشد، اما این سوال هم پیش می‌آید که دلیل این خودکشی‌ها چیست؟ میزان اقدام به خودکشی در نوجوانان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است. از نظر کارشناسان پدیده‌های انتحاری در نوجوانان مشکلی رو به رشد از نظر بهداشت روانی عمومی است.

مشکلات اقتصادی، بیماری‌های روانی، آسیب‌های اجتماعی، مسائل سیاسی و فشارهای اجتماعی و فرهنگی از جمله دلایل اصلی خودکشی در کشور به شمار می‌آیند. البته در گذشته روند اقدام به خودکشی در ایران نسبت به جهان نگران‌کننده نبود و ایران در رتبه ۱۵۴ جهان و رتبه سوم خاورمیانه و کشورهای اسلامی قرار داشت.

اما اکنون، همزمان با رشد ایران در قعر جدول رتبه‌بندی شاخص فلاکت و صعود به جایگاه دوم جهانی و رتبه اول خاورمیانه در شاخص فلاکت، وضع متفاوت شده است. شرایط جامعه امروز کشور دلیل موجهی بوده که افکار خودکشی در تمام قشرها قوت بگیرد. در گذشته، شرایط تحریم و امروز علاوه بر تحریم‌ها، رشد تعداد مبتلایان به کرونا، اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های داخلی و خارجی، وخامت اقتصادی و مشکلات مالی در کشور را تشدید خواهد کرد.

علاوه بر این، افزایش سوء‌مدیریت و ضعف در ساختارهای اقتصادی همراه با افزایش تحریم‌ها علیه کشور تورم، گرانی، بیکاری، فقر و تبعیض بیشتر از همیشه جامعه را ناکام می‌گذارد. در این شرایط، قشرهای مختلف از نوجوانان گرفته تا دانشجویان و نخبگان را به سمت خودکشی می‌کشاند و وقتی احساس می‌کنند شرایط اقتصادی و مشکلات مالی نه‌تنها پایان ندارد بلکه تشدید هم می‌شود، تصمیم به عملی کردن افکار خود می‌گیرند.

فضای مجازی عامل خودکشی نوجوانان است!

حجت السلام نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر با اشاره به دلایل افزایش خودکشی در نوجوانان به ایمنا می‌گوید که در حال حاضر به واسطه گسترش فضای مجازی، نسل نوجوان کشور در فضای ارتباطی جدیدی قرار می‌گیرد و نیاز است با محوریت تربیت فرزندان، فعالیت آنها در فضای مجازی کنترل شود.

به گفته وی، بهتر است با ارائه راهکار به برخی از خانواده‌ها، آنها را در رابطه با نحوه ورود نوجوانان به فضای مجازی آگاه کرد؛ همانگونه که در بسیاری از کشورهای دنیا، ورود برخی سنین به فضای مجازی ممنوع است.

به گفته این نماینده مجلس، متأسفانه در کشور ما در مورد کنترل ورود برخی سنین به فضای مجازی آزاد عمل شده و به همین دلیل قانون‌های مدیریت فضای مجازی با هدف حمایت از خانواده‌ها و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی کاربردی خواهد بود

تهیه ۲۵۰ هزار تلفن همراه توسط کمیته امام خمینی (ره)

حجت السلام احمد فلاح، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در خصوص راهکارها برای رفع کمبودهای دانش آموزان مستضعف در کشور به به ایمنا می‌گوید: حدود ۳.۵ میلیون نفر دانش‌آموز در کشور وجود دارد که از امکانات آموزش مجازی برخوردار نیستند و حتی در بسیاری از مناطق کم برخوردار، پهنای باند اینترنت مناسب برای حضور در کلاس‌های آنلاین وجود ندارد.

به گفته وی، وزیر ارتباطات ادعا می‌کند که ۹۰ درصد روستاهای کشور قادر به دسترسی به شبکه اینترنت هستند که بر خلاف واقعیت است. در حال حاضر بسیاری از روستاها به دلیل وجود شبکه تلفنی بی‌سیم، قادر به اتصال شبکه اینترنت خانگی نیستند.

به گفته این نماینده مجلس، قرار شد کمیته امداد امام خمینی (ره) گوشی هوشمند برای ۲۵۰ هزار خانوار تحت پوشش خود را تأمین کند؛ در همین راستا چندین جلسه در کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

فلاح خاطرنشان می‌کند: در حالا حاضر اکثر مدارس کشور به سامانه شاد مجهز هستند، اما بسیاری از دانش آموزان در استفاده از آن با مشکلات فراوانی رو به رو هستند که امیدواریم وزارت ارتباطات این مشکلات را بر طرف کند.

٨٠ درصد دانش آموزان مناطق محروم فاقد گوشی هوشمند هستند

امان قلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید که بیش از ٨٠ درصد دانش آموزان مناطق محروم فاقد تبلت یا گوش هوشمند هستند؛ زیرا ساکنان این مناطق توانایی خرید امکانات کلاس‌های مجازی را ندارند.

به گفته وی، کمیته امداد امام خمینی (ره) شرایط خرید تبلت هوشمند را با پیش پرداخت یک میلیون تومان و اقساط ماهیانه قرار داده است، اما در حال حاضر برخی خانواده‌ها حتی توان پرداخت یک میلیون تومان را هم ندارند. متأسفانه راهکارهای کمیته امداد و بهزیستی دردی از مستضعفان درمان نمی‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، بهترین راه حل، پوشش دروس از طریق شبکه‌های محلی است. به نظر می‌رسد با تولید محتوا توسط آموزش و پرورش و پوشش این تولیدات از طریق رسانه‌ها، تا حدودی مشکلات تدریس آنلاین برطرف خواهد شد.

شادمهر خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر شبکه شاد با مشکلات فراوانی رو به رو است و برخی از دانش آموزان به سختی با آن کار می‌کنند؛ بنابراین نیاز است یک طرح جامع برای کلاس‌های آنلاین در نظر گرفته شود.

کد خبر 450302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.