به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد فتحی برندینگ را قلب استراتژیهای تجاری و موفقیت در معرفی غذاهای سنتی و جذب گردشگر دانست و اظهار کرد: برند سازی غذا در صنعت گردشگری از جایگاه ویژهای برخوردار است و بر همین اساس شناسایی و معرفی ظرفیتهای شهرها و روستاهای شهرستان لنجان در قالب اطلس غذاهای سنتی به عنوان یکی از شاخصهای اصلی تقویت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: شهرستان لنجان علیرغم در اختیار داشتن ظرفیتها و جاذبههای مختلف از جمله آئینهای مختلف کهن همچون شالورا جاری و…، بناهای تاریخی و جاذبههای طبیعی همچون عبور رودخانه زایندهرود، بیشهزارها، چشمه و آبشارها آنگونه که باید در حوزه گردشگری غذایی موفق عمل نکرده و این در حالیست که این شهرستان دارای گنجینهای ارزشمند از غذاهای سنتی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: در بسیاری از کشورهایی که در صنعت گردشگری موفق عمل کردهاند، غذا به عنوان انگیزه اصلی سفر شناخته میشود و به همین دلیل است که تهیه و تدوین اطلس غذاهای سنتی شهرستان لنجان در دستور کار قرار گرفت که به همت انجمن حافظان میراث شهرستان تا کنون بیش از ۴۰ نوع غذای محلی شناسایی شده است.
فتحی اضافه کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده شهرستان لنجان در طبخ غذای سنتی یکی از غنیترین سفرههای استان را در اختیار دارد، که نوع طبخ این غذاها نیز با رعایت اصول اسلامی گره خورده اما شیوههای طبخ غذاها تفاوتهایی را به واسطه سبک زندگی افراد در مناطق مختلف این شهرستان دارند.
وی ادامه داد: غذاهای سنتی همچون انواع دم پخت "لاخلی، خشخاش، گوجه و غیره"، قبولی کباب، ماش و گوشت، آش دوکودی، آش ارزن، آش لبو و… همچنان در خانههای مردم این دیار طبخ میشود، اما با وجود این گنجینه ارزشمند به دلایل مختلف اقتصادی و… خانههای بومگردی، رستورانها و… به طبخ اینگونه غذاها تمایل چندانی نشان داده نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان یادآور شد: امروز برنج لنجان همچنان با اصالت واقعیاش به دست مصرف کننده میرسد و به واسطه عطر و بوی ناب خود بسیاری از گردشگران تمایل به میل غذاهایی دارند که با این محصول ارزشمند طبخ میشود؛ از این رو به همت انجمن حافظان میراث لنجان و همزمان با روز جهانی غذا، بر آن شدیم تا با طبخ دم پخت و توزیع آن در کنار فرهنگ استفاده از غذاهای سنتی در مناسبتهای مختلف گامی کوچک در توزیع نذری در بین نیازمندان برداشته باشیم.
فتحی با بیان اینکه بیش از یکصد و پنجاه کشور در سراسر جهان رویداد روز جهانی غذا را برگزار میکنند، خاطرنشان کرد: همه ساله با فرا رسیدن روز جهانی غذا بسیاری از کشورها فعالیتهایی چون اهدای مواد غذایی و یا توزیع بستههای غذایی به خانوادههای فقیر گام برمیدارند و در شرایط فعلی نیز با توجه به مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا حفظ دسترسی به غذای سالم و مغذی از اهمیت ویژهای برخوردار است و امیدواریم با این حرکت بتوانیم مردم شهرستان را بیش از پیش به فعالیت در این زمینه تشویق کنیم.
میلاد موذنی مسئول تهیه و تدوین اطلس غذاهای سنتی شهرستان لنجان اظهار کرد: تنوع غذایی بسیار فراوان در شهرستان لنجان که برگرفته از ویژگیهای طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی آن است، ظرفیت بسیاری را برای جذب گردشگر غذایی ایجاد کرده و با توجه به رونمایی از فاز نخست تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان و حرکت در مسیر پرداختن به رویدادها امیدواریم گامهای مؤثری در جذب گردشگر غذایی نیز برداشته شود.
وی افزود: توسعه صنعت گردشگری نیازمند برخی زیرساختها بوده که خوشبختانه این مهم در شهرستان لنجان تا حد قابل قبولی وجود دارد از این رو بر آن شدیم با تهیه اطلس غذاهای سنتی شهرستان علاوه بر معرفی غذاهای محلی و ترویج سبک زندگی سالم به سمت ایجاد ارتباط این غذاها با هنر کدبانوگری زنان ایران، حفظ محیط زیست و احیای غذاهای بومی محلی که سبب ایجاد پویایی در اقتصاد شهری و روستایی میشود گام برداریم.
مسئول تهیه و تدوین اطلس غذاهای سنتی شهرستان لنجان تصریح کرد: متأسفانه طی سالهای گذشته در بخش عرضه غذاهای سنتی شهرستان لنجان کارنامه موفقی نداشتهایم و بر همین اساس انجمن حافظان میراث لنجان وارد میدان عمل شد تا با شناسایی و معرفی غذاهای بومی محلی شهرستان و روش طبخ آنها به عنوان یکی از مهمترین سرفصلهای نوین در عرصه گردشگری پرداخته شود.
وی لنجان را شهر شالیزارهای برنج و طلای سفید استان دانست و عنوان کرد: برنج لنجان قوت غالب مردم شهرها و روستاهای شهرستان لنجان به شمار میآید و چنانچه به راز نهفته آن و غذاهایی که به واسطه استفاده از این محصول ارزشمند در حوزه تجارت سودآور توجه شود همزمان با توسعه اقامتگاههای بومگردی و رستورانهای سنتی میتوان اقبال جذب گردشگران داخلی و خارجی را برای تناول غذاهای بومی محلی افزایش داد چراکه بر اساس تجربههای به دست آمده امروزه شاهد افزایش رغبت مصرف غذاهای ارگانیک و دستپختهای سنتی در بین گردشگران هستیم.
موذنی اضافه کرد: اگر فرصتهای پنهان گردشگری غذایی در شهرستان لنجان مورد توجه قرار گیرد با یک تخمین ساده میتوان دریافت چه بستر نابی برای صدور فرهنگ و کسب درآمد در این بخش فراهم است، از این رو در تلاش هستیم با برگزاری جلسات مختلف به سمت ایجاد جذابیت با انجام تبلیغات با هدف برندینگ کسب و کارهای رستورانی و شناخته شدن رستورانها و آشپزیها و همچنین زمینه سازی و تشویق صاحبان رستورانها، طباخیها و…برای پخت غذاهای سنتی شهرستان حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مسیر تعدادی از رستورانها و طباخیها استقبال خوبی برای طبخ آش دوکودی به واسطه فرا رسیدن فصل سرما به عنوان صبحانه و همچنین پخت انواع دم پخت داشته اند و امیدواریم با این حرکت شاهد گنجاندن غذاهای سنتی در فهرست غذاهای و برنامه غذایی کلیه رستورانها، خانههای بومگردی، آشپزیها و… سراسر شهرستان باشیم.
مسئول تهیه و تدوین اطلس غذاهای سنتی شهرستان لنجان، تبلیغات را زیربنای رونق گردشگری غذایی دانست و متذکر شد: در کنار برپایی نمایشگاههای صنایع غذایی و گنجاندن برنامه غذایی در تورهای گردشگری توسط آژانسهای مسافرتی و تعیین تاریخهای مشخص در فصول مختلف تبلیغات از اهمیت ویژهای برخوردار است از این رو امیدواریم علاوه بر دستگاههای مختلف و مدیران شهری رسانهها نیز به کمک ما بیایند تا بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.
نظر شما