حضور بیشتر زنان و کودکان، نشان‌ امنیت فضاهای شهری است

یک کارشناس معماری گفت: حضور بیشتر زنان و کودکان در یک جامعه شهری، نمایانگر بالا بودن امنیت فضاهای شهری است و فضاهای مردانه قاعدتا از میزان امنیت کمتری برخوردار هستند.

صاحب محمدیان‌منصور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چنانچه امنیت در یک شهر بالا برود، حضور پذیری زنان، به عنوان قشری از جامعه در فضاهای شهری بیشتر می‌شود، زمانی که قصد طراحی فضاهایی انسان محور را داریم، باید شاخصه‌ها و رویکردهای اجتماعی در نظر گرفته شود تا حضور زنان پررنگ‌تر باشد.

وی با بیان اینکه یکی از این فاکتورها قلمرو بندی است، افزود: وجود قلمروهایی در فضاهای شهری که نسبت به آنها حس تعلق داشته باشیم، به منظور تأمین امنیت ضروری است.

این کارشناس معماری خاطرنشان کرد: در این راستا باید فضای شهری را سهم بندی و آن را با موانع فیزیکی جدا کنیم تا مجرمانی که با خودرو هستند یا خود خودرو به عنوان عنصری که امنیت را پایین می‌آورد، نتوانند در آن سهم یا قلمرو مشخص از شهر حضور پیدا کنند.

محمدیان‌منصور عنوان کرد: زمانی که یک شهروند در یک فضای خاصی از شهر راه می‌رود، اطمینان دارد که این قلمرو پیاده است و به همین دلیل احساس امنیت می‌کند، به علاوه کنترل دسترسی به فضاهای شهری مختلف نیز اهمیت دارد.

وی ادامه داد: به منظور کنترل دسترسی، مسیرهای پیاده، دوچرخه و مسیرهای خودرو محور از یکدیگر جدا می‌شود که این خود به تأمین امنیت کمک می‌کند.

این کارشناس معماری تصریح کرد: نظارت سازمان دهی شده از یک فضای شهری، توسط سازمان‌های شهری و نظارت طبیعی توسط مردم انجام می‌شود، زمانی که فضایی از نظر کیفی خوب باشد و مردم در آن حضور داشته باشند، چشمان ناظری وجود دارد که مانع وقوع جرم می‌شود.

محمدیان منصور افزود: معمولاً فضاهایی که نفوذناپذیر است، تراکم ساختمانی و کوچه‌های پرپیچ و خم دارد و احتمال وقوع جرم در آنها بیشتر است، برعکس فضاهایی که شفاف‌تر است، خوانایی بالاتری دارد و جرم کمتری در آن اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: وجود کاربری‌هایی خاص در یک فضا نیز امنیت شهری را پایین می‌آورد، به طور مثال چنانچه در منطقه‌ای تنها ادارات وجود داشته باشند، این فضاها در ساعاتی از شبانه روز، مثلاً از صبح تا ظهر پر رفت و آمد است و بعد از آن خالی از انسان می‌شود.

این کارشناس معماری اظهار کرد: وجود کاربری‌های مختلط از جمله کاربری‌های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی موجب شده تا حضور انسان‌ها در تمامی طول روز وجود داشته باشد، این آدم‌ها چشمان ناظری دارند که موجب می‌شود امنیت فضاهای شهری به خصوص برای زنان بالا برود.

محمدیان‌منصور با بیان اینکه بهبود کیفیت‌های محیطی و افزایش کیفیت فضاهای شهری نیز موجب می‌شود اقشار مختلف مردم در فضا حضور داشته باشند، گفت: کف سازی معابر، بالا بردن کیفیت مبلمان شهری و کیفیت روشنایی موجب حضور بیشتر شهروندان می‌شود، زمانی که تعداد انسان‌ها و چشمان ناظر به حد متناسبی برسد، موجب سرزندگی فضای شهری شده، عملاً جرم و جنایت کمتر اتفاق می‌افتد و امنیت زنان در این فضاها بیشتر تأمین می‌شود.

کد خبر 450106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    در نتیجه ایران امنیت داره