رقص آتش بر پیکر بلوط‌های زاگرس

تکذیب خبر توقف پروژه انتقال آب بهشت آباد تا رقص آتش بر پیکر بلوط های زاگرس، ابراز نگرانی ۳۵۰ دانشمند و زیست شناس جهان درباره انقراض نهنگ ها و حمله کلاغ مهاجم و زخمی شدن پیرمرد استرالیایی را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه ماه مهر می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها شدت آتشی که از عصر سه‌شنبه در کوه پهن گچساران روشن شده است. علی رغم تلاش‌های نیروهای مردمی، بسیج، منابع طبیعی، محیط زیست و … از داخل شهر هم پیداست و همچنان یک نفس می‌سوزاند و جلو می‌رود.

فرج الله استلاحی بخشدار مرکزی گچساران گفته است: این آتش سوزی که به دلیل نامعلومی شروع شده بود به علت وزش باد و سخت گذر بودن منطقه دو بار خاموش شده اما آتش دوباره فوران می‌کند و ۱۰۰ نفر از نیروهای امدادگر و مردمی در حال خاموش کردن آتش هستند.

درختان بلوط، بن، کلخنگ و بادام از مهمترین پوشش گیاهی "کوه پهن" به شمار می‌روند با توجه به موقعیت جغرافیای پوشش گیاهی و جنگلی کوه پهن و اتصال آن به پوشش متراکم دیگر مناطق کوهستانی (کوه دیل) این احتمال نیز وجود دارد که اگر آتش‌سوزی هر چه زودتر مهار نشود گستره آتش‌سوزی به مناطق جنگلی دیگر این شهرستان نیز سرایت کرده و نیز فاجعه‌بار شود.

کلاغ مهاجم مرد استرالیایی را روانه اتاق جراحی بیمارستان کرد

یک مرد استرالیایی روز سه شنبه در شهر سیل در ایالت ویکتوریای استرالیا پس از حمله یک کلاغ به صورتش به شدت از ناحیه هر دو چشم مجروح شد.

"جیمز گلیندمن"، مرد ۶۸ ساله که پس از این حادثه در بیمارستان بستری شد گفته است که بعد از خرید ناهارش از یک رستوران چینی گفتگویی یک طرفه را با کلاغ آغاز کرده بود. او گفته که همزمان با سخن گفتن با این پرنده تلاش کرده تا جعبه ناهارش را باز کند اما ناگهان کلاغ به سوی صورت او هجوم برده است.

این مرد استرالیایی می‌گوید: شروع به باز کردن جعبه ناهارم کردم و چیزی که پس از آن یادم می‌آید این است که این پرنده به سمت صورت من جهید و به چشم چپ من ضربه زد.

جیمز گلیندمن به دنبال این حادثه که برای علاقمندان به سینما می‌تواند یادآور فیلم "پرندگان" اثر مشهور آلفرد هیچکاک، کارگردان بریتانیایی باشد به مدت دو ساعت تحت عمل جراحی قرار گرفت.

انباشت آب در دریاچه ارومیه ۶ سال زمان خواهد برد

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ما امیدواریم تا سال ۱۴۰۶ این دریاچه با ۱۵ میلیارد متر مکعب با شوری ۲۵ درصد آب به صورت کامل احیا شده باشد و خوشبختانه طی گزارشات اخیری که به دستمان رسیده است حجم آب دریاچه بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دریاچه اکنون به مرحله احیا رسیده است، اما انباشت آب به مدت ۶ سال زمان می‌برد و امسال عملیات اجرایی مهندسی دریاچه به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در دریاچه سرمایه گذاری شده است، افزود: از سال آینده این هزینه‌ها کمتر خواهد شد و به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

نهنگ‌ها و دلفین‌ها در معرض 'خطر جدی و فوری' انقراض

بیش از ۳۵۰ دانشمند و زیست‌شناس از ۴۰ کشور جهان در نامه‌ای جمعی هشدار داده‌اند که اگر فوری اقدام جدی برای حفظ اقیانوس‌ها صورت نگیرد، نهنگ‌ها و دلفین‌ها منفرض خواهند شد. این پستانداران غول پیکر که از زمان حیات دایناسورها پهنه اقیانوس‌ها را پیموده‌اند اکنون به علت آلودگی آب، صیادی بی‌رویه و گرمایش زمین در معرض خطر جدی و فوری انقراض قرار گرفته‌اند.

در این نامه دانشمندان تاکید کرده‌اند که همزمان با نگرانی جدی از حفاظت بیش از نیمی از همه گونه‌های نهنگ و دلفین، دو گونه از آنها بر "لبه تیغ تیز انقراض" قرار دارند و ممکن است تنها ظرف چند سال آینده برای همیشه نابود شوند.

در نامه ۳۵۰ دانشمند آمده که فقدان اقدام جدی برای جلوگیری از آلودگی دریاها و همچنین صیادی بی‌رویه اگر ادامه یابد بسیاری از مردم فعلی جهان در طول عمر خود شاهد انقراض گونه‌هایی از نهنگ و دلفین در اقلیم‌های خود خواهند بود.

آنها می‌گویند حتی گونه‌های بسیار معروف و بزرگ نهنگ‌ها همچون وال آبی یا گوژپشت هم از این خطر جدی و قریب الوقوع در امان نیستند. بزرگترین تهدید فعلی به دام افتادن تصادفی آنها در تورهای صیادی صنعتی است که بنابر گزارش‌ها سالانه موجب مرگ ۳۰۰ هزار نهنگ و دلفین می‌شود.

در نامه این ۳۵۰ دانشمند به طور مستقیم به دوگونه نهنگ که خطر انقراض آنها بسیار بسیار جدی است مستقیماً اشاره شده است. نهنگ شکار اقیانوس اطلس شمالی که تنها چند صد قطعه از آنها باقی مانده و همچنین گراز ماهی کالیفرنیایی که یک گونه از نهنگ‌های کوچک و کمیاب است و تخمین زده می‌شود که تنها حدود ۱۰ قطعه از آنها باقی مانده باشد.

کاهش تعداد روزهای غبارخیزی در استان‌های مختلف کشور

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن اشاره به کاهش تعداد روزهای غبارخیزی در استان‌های مختلف کشور گفت: از حدود سه سال گذشته تاکنون حدود ۳۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور اختصاص داده شده است.

علی محمد طهماسبی با اشاره به کانون‌های خارجی گرد و غبار، اظهار کرد: وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار ۳۳۰ میلیون هکتار است که سالانه به‌طور میانگین ۱۵۰ میلیون تن غبارخیزی دارند. ما در نظر داریم تا با همکاری کشورهای همسایه بتوانیم برنامه‌ای برای مقابله با گرد و غبار در منطقه تدوین کنیم.

وی درباره وضعیت کانون‌های داخلی گرد و غبار در کشور تصریح کرد: خوشبختانه طی پنج سال اخیر تعداد روزهای غبار خیزی در استان‌های مختلف کشور کاهش یافته است. برای مثال در اهواز طی سال‌های گذشته حتی تا ۱۶۰ روز در سال غبار خیزی و هوای آلوده ثبت شده است. بر اساس اطلاعات موجود در سال ۲۰۱۲ در اهواز ۱۲۰ روز غبارآلود داشتیم اما این اطلاعات نشان می‌دهد که طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ تعداد روزهای غبارخیز به ترتیب ۷۷، ۸۵، ۷۲ و ۲۰ روز بوده است.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: علاوه بر بارش‌های خوب که سبب آبگیری تالاب‌ها شد، مجموعه‌ای از اقدامات بیولوژیک و بیومکانیک نیز در کاهش روز آلوده و غبارخیز در استان‌های مختلف کشور مؤثر بوده است. طی سه سال اخیر بودجه‌ای حدود ۳۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یافت و با استفاده از آن اقدامات مختلفی از جمله نهال‌کاری و بوته‌کاری، مدیریت روان‌آب و… انجام شد.

تکذیب شایعه جمع‌آوری کارگاه‌های پروژه بهشت‌آباد

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه بهشت‌آباد به علت نداشتن پیوست زیست‌محیطی متوقف شده است و این موضوع نیز توسط خود وزارت انجام گرفته است؛ البته کارگاه‌ها و وسایل گروه اجرایی هم چنان در محل پروژه مستقر است و منتظر اضافه شدن پیوست محیط‌زیست به این پروژه عظیم هستیم.

وی افزود: به تازگی شایعه‌ای با عنوان دستور دادستان کشور برای جمع‌آوری کارگاه‌ها و تجهیزات مستقر در پروژه بهشت‌آباد از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد که این موضوع کذب است.

پسماندهای بیمارستان‌های مرجع کرونا در فارس بی خطر می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بر لزوم نظارت جدی برای بی خطر سازی پسماندهای بیمارستانی در این استان تاکید و اظهار کرد: کرونا، حساسیت‌ها بر بی خطر کردن زباله‌های بیمارستانی را افزایش داد از این رو همه پسماندهای عفونی و غیرعفونی در بیمارستان‌های مرجع پذیرش کرونا در این استان بی خطر می‌شوند.

حمید ظهرابی افزود: در سطح شهر شیراز از ۳۸ بیمارستان فعال در شیراز، دو بیمارستان از بیماران کرونایی مراقبت می‌نمایند، پنج آزمایشگاه تشخیص طبی، یک نقاهتگاه و مراکز بهداشت شهرستان به عنوان مراکز ۱۶ ساعته تشخیص کرونا فعالیت دارند و امور مربوط به بیماران کرونایی را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: در بیمارستان‌های مرجع کرونا تمامی پسماندها عفونی محسوب شده و همین موضوع باعث افزایش حجم پسماندهای عفونی می‌شود که نسبت به افزایش دستگاه‌های بی خطر سازی در این بیمارستان‌ها اقدام شده است.

کد خبر 450105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.