هوشمند شدن شهرها چه اهمیتی دارد؟

یک متخصص طراحی شهری گفت: نادیده گرفتن ابعاد مختلف شهر هوشمند، مانع توسعه شهرها نیست بلکه موجب می‌شود شهرهای ما بدون برنامه ریزی دقیق رشد کنند و مشکلاتی را برای ساکنان شهرها به وجود بیاورند.

امیر شکیبا منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چالش‌های نظام شهری امروز موجب شده است تا مدیریت شهری در تلاش برای یافتن راه حل‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای در ابعاد مختلف طراحی و برنامه ریزی شهری باشد.

وی با بیان اینکه فناوری‌های مورد استفاده به منظور رفع چالش‌های شهری ابعاد مثبت و منفی زیادی در پی دارد، افزود: زمانی فناوری به استفاده از رادیو و تلویزیون محدود می‌شد، اما در حال حاضر شهروندان ما با انواع رسانه‌های دیجیتال و هوشمند در قالب موبایل، تبلت و رایانه‌های شخصی مواجه هستند.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات سهم عمده‌ای را در توسعه شهرها داشته، نوع زندگی را دستخوش تغییر کرده و پرداختن به مفهوم مهمی به نام شهرسازی از دریچه شهر هوشمند را ضروری کرده است.

شکیبا منش با اشاره به مفهوم شهر هوشمند، خاطرنشان کرد: شهر هوشمند شهری است که مبتنی بر نیاز شهروندان طراحی شود تا بتوان از فناوری‌های پیشرفته در جهت ارتقای رقابت، توسعه پایدار و کیفیت زندگی شهری بهره مند شد.

وی ادامه داد: داشتن شهروندانی هوشمند نیز در کنار زیرساخت‌های فناورانه، لازمه توسعه یک شهر هوشمند است.

این کارشناس طراحی شهری تصریح کرد: شهروندان هوشمند باید بتوانند با به‌کارگیری فناوری، برای بهبود آگاهانه جنبه‌های بنیادی محیط سکونت خود تلاش کند، در این راستا اشتراک گذاری هوشمندانه اطلاعات در نظام ساخت شهر موجب مشارکت هوشمندانه افراد در طرح‌های توسعه شهری می‌شود.

شکیبا منش با بیان اینکه مدیریت شهری باید این امکان را به شهروندان بدهد که شرایط زندگی خودشان را هوشمندانه ارتقا بدهند، گفت: اشتراک گذاری هوشمندانه اطلاعات در نظام ساخت شهر موجب مشارکت هوشمندانه افراد در عرصه توسعه طرح‌های شهری می‌شود و طراحان و برنامه ریزان شهری باید در تلاش باشند تا بستر مناسبی را برای حضور بیشتر مردم فراهم کنند.

وی گفت: نادیده گرفتن ابعاد مختلف شهر هوشمند، مانع توسعه شهرها نیست بلکه موجب می‌شود شهرهای ما بدون برنامه ریزی دقیق رشد کنند و مشکلاتی را برای ساکنان شهرها به وجود بیاورند.

کد خبر 450051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.