مدیریت کوچ عشایر تا پایان مهر اجرا می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کوچ پاییزه عشایر از اواخر شهریورماه آغاز شده است، گفت: ۸۰ درصد عشایر از یک ماه پیش تاکنون از اصفهان به استان‌های گرمسیری کوچ کردند و ۲۰ درصد دیگر نیز تا پایان مهر از استان خواهند رفت.

منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعیتی حدود ۲۷ هزار نفر از ایل قشقایی و ۲۴ هزار نفر از ایل بختیاری از اواخر فروردین سال جاری از مناطق قشلاقی کشور به ویژه استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به استان اصفهان کوچ کردند.

وی با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر به استان اصفهان تا ۲۵ خرداد ماه ادامه داشت، افزود: عشایر کوچرو در ۳۰۰ نقطه ییلاقی در شهرستان‌های فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان، دهاقان و شهرضا مستقر شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به ایجاد ۱۲ ایستگاه گلوگاه با هدف غربالگری عشایر از نظر ابتلا به کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فریدون‌شهر و سمیرم اشاره کرد و گفت: امور عشایر استان با استان‌های مبدا نیز برای اجرای پروتکل‌ها و غربالگری‌ها قبل از ورود به اصفهان همکاری کرد؛ با این حال اصفهان به این امر اکتفا نکرد و در ۱۲ گلوگاه با همکاری نیروی انتظامی، هلال احمر، بسیج، ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر و مرکز بهداشت استان از بدو ورود عشایر برای پیشگیری از شیوع کرونا اقدام شد.

شیشه فروش با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلای عشایر به کرونا فاصله‌گذاری‌های خاص بین اتراق آن‌ها اجرا شد، ادامه داد: از بدو ورود اولین گروه عشایر به اصفهان گروه‌هایی از مرکز بهداشت و امور عشایر استان بر وضعیت اتراق آنها نظارت داشتند و ماسک، لوازم بهداشتی و مواد ضدغفونی کننده بین خانوارهای عشایری توزیع کردند.

وی ساماندهی دو هزار کیلومتر ایلراه و آبرسانی سیار به چهار هزار خانوار عشایری را از دیگر خدمات استان برشمرد و خاطرنشان کرد: عشایر دارای حدود یک میلیون رأس دام هستند که در این زمینه نیز با همکاری سازمان دامپزشکی واکسیناسیون دام و طیور انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کوچ پاییزه عشایر از اواخر شهریورماه آغاز شده است، گفت: ۸۰ درصد عشایر از یک ماه پیش تاکنون از اصفهان به استان‌های گرمسیری بوشهر، فارس و خوزستان کوچ کردند و ۲۰ درصد دیگر نیز تا پایان مهر از استان خواهند رفت.

فوت ناشی از کرونا بین عشایر گزارش نشد

شیشه فروش با اشاره به اینکه کوچ عشایر بیشتر با وسیله نقلیه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در مسیر بازگشت به قشلاق نیز برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تیم‌های امدادی آماده‌باش هستند و برخلاف کوچ بهاره که عشایر همه با هم وارد می‌شدند برای بازگشت به تدریج کوچ کردند و این تدبیری بود که برای جلوگیری از تجمع و همه‌گیری کرونا در مدیریت کوچ اجرا شد.

وی اضافه کرد: به رغم نظارت‌ها بر وضعیت عشایر تست ابتلا شماری از آنها در غربالگری کرونا، مثبت بود اما فوت ناشی از کرونا بین عشایر در اصفهان گزارش نشده است.

شیشه فروش اظهار کرد: همزمان با کوچ عشایر قشقایی و بختیاری از اصفهان، جمعیتی حدود سه هزار نفر از ایل عرب جرقویه به تدریج از ابتدای مهرماه وارد استان شدند و در جرقویه و رامشه در شرق اصفهان مستقر می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ایل‌های قشقایی و بختیاری از ایل‌های بزرگ کشور هستند، گفت: تولید انواع محصولات دامی و لبنی، عسل، سیب سمیرم و تولید سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و صنایع دستی از جمله برکات وجود عشایر برای استان اصفهان است و در حال حاضر نیز تیم‌های امدادی و بهداشتی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا و الزامات برای جلوگیری از سرمازدگی و مخاطرات جوی بر نحوه کوچ آنها کنترل و نظارت دارند.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان با مساحتی حدود ۱۰ میلیون ۷۰۰ هکتار دارای شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی و مرتع است.

کد خبر 449596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.