تیم مذاکره‌کننده لبنان با رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزها تعیین شد

دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان روز دوشنبه از معرفی اعضای تیم مذاکره‌کننده این کشور با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای جنوبی میان دو طرف خبر داد. مذاکراتی که قرار است چهارشنبه آینده آغاز شود.

به گزارش ایمنا، دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که سرهنگ بسام یاسین ریاست این تیم را به عهده دارد و مازن بصبوص سرهنگ نیروی دریایی، وسام شبا رئیس بخش نفت وزارت انرژی و نجیب مسیحی کارشناس حقوقی از اعضای این تیم هستند.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان هفته گذشته از دست‌یابی به توافقی درباره چارچوب مذاکره با اسرائیل در خصوص ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان دو طرف خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه این مذاکرات با نظارت سازمان ملل صورت خواهد گرفت، گفت که ارتش لبنان مذاکرات یادشده را هدایت می‌کنند.

به گفته بری، نشست‌ها میان دو طرف در مرکزی وابسته به سازمان ملل نزدیک مرزهای جنوبی لبنان انجام خواهد شد و نمایندگان آمریکا و هماهنگ‌کننده سازمان ملل در لبنان نیز در آن حضور خواهند داشت.

این در حالی است که اسرائیل پیش‌تر تلاش می‌کرد تا مقام‌های وزارتی خود را در مذاکرات با لبنان پای میز مذاکره بنشاند که لبنان به شدت مخالف این موضوع کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است. اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های اسرائیل ایستادگی کرد.

این مذاکرات قرار است از روز چهارشنبه آینده در منطقه ناقوره در مرز لبنان با فلسطین اشغالی آغاز شود.

دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارد. آمریکا نقش میانجی در مذاکرات را دارد.

در همین حال وزیر انرژی اسرائیل امروز تاکید کرد که مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان مذاکره برای صلح یا عادی سازی روابط نیست.

منبع: ایرنا

کد خبر 449562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.